lijosand4.jpgJag har ganska svårt för människor som gnäller och klagar över hur en debatt förs om de själva har möjlighet att göra något och sen inte gör något åt det. Man har stora möjligheter om man är ledar- skribent på Expressen. Jag börjar därför på allvar bli riktigt trött på Linna Johansson gnäll på debatten om prostitution och hennes sandkastning mot Petra Östergren.

När Linna Johansson skriver idag i Expressens ledare att Veckorevyns chefredaktör Louise Bratt är både pryd och föraktfull och att Petra Östergrens möten med sexarbetare var amatören på sitt första fältarbete så är hon enbart elak och plump.

Under det år som har gått sedan Petra Östergrens bok ”Porr, horor och feminister” kom ut så har Linna Johansson skrivit 5 ledare om prostitutionsdebatten. Och jag upplever henne som ett litet ilsket frustrerat barn i en sandlåda som för ett år sedan börja kasta lite sand på Petra Östergren, när inte det fick någon effekt så kasta hon mer sand och när inte det hjälpte så har hon idag fyllt en hel hink med smörja som hon kasta iväg.

lijosand1.jpgDet börjar med att hon den 4/11-06 frågar om det börjar bli tajm för årets feministbråk? Hon tycker inte att “Porr, horor, och feminister” är någon provocerande stridsskrift och hon känner inte igen den sexualneuros som Östergren talar om. Hon anser att den pragmatiska tanken har landat och börjar bli sugen på annat. Jaha men sätt igång något annat då, tänkte jag då.

En månad senare den 16/12 -06 skriver hon i en ledare som handlar om dokumentärer och ansvaret att det som låste debatten om prostitution som Petra Östergren ville ha i gång med sin bok “Porr, horor och feminister” var vittnesmålet. Det framgår att Linna tycker att åsikterna som horor framförde i boken är illa underbyggda men inte riktigt varför. Att ifrågasätta våra rösters trovärdighet är ett gammalt horstigmatiserande knep och föga feministiskt, tänkte jag då.

Den 3/2 deklarerar hon var hon själv står idag i frågor om prostitution genom att skriva ”Vi har ingen sexskräck”. Hon attackerar Petra Östergren igen och anser att debatten hon för är på en låg nivå. Och eftersom hon skrev… ”Det finns ju verkliga feminister som ställer sig bakom sexköpslagen. Varför inte tala med oss i stället?” … Så kände jag mig manad att svara henne för även om jag inte heter Petra Östergren så ville gärna diskutera prostitution med Linna och skrev var ska vi börja vårt samtal Linna Johansson?

Men Linna Johansson tackade nej till min inbjudan, hon titta dock in på bloggen och skrev en kommentar.

lijosand2.jpgTyvärr bemötte hon inte mina argument utan hängde upp sig på vad andra hade skrivit i sina kommentarer på min blogg och vad som står på andra personers bloggar! Jaha en feminist som vill debattera frågan ovanför våra huvuden, tänkte jag då.

Den 17/2 skriver hon om Sörens Olsson tankar om att hjälpa sin son att anlita en sexarbetare i – Ett behov bland andra.

”Kan vi ta och reclaima samhällsdebatten från det egna vardagsrummet, tack? Förlägga den vid en något större arena? Där inte jag, mig och mitt (och min son), nödvändigtvis är de enda figurerna.”
Men gör det då, tänkte jag då.

Och idag så kom hinken med smörja som hon kastar iväg mot Petra Östergren. Jag själv har inte lust att sitta i den där sandlådan som Linna Johansson har satt sig själv i. Jag själv har skrivit och undrat varför debatten håller en sådan låg nivå många gånger, men till skillnad från Linna så försöker jag föra debatten framåt.

Problemet är dock att de argument som vi sexarbetare själva har framfört under detta år verkar ignoreras totalt av det politiska etablissemanget och opinionsbildare som Linna Johansson. Och till skillnad från Linna så har vi inte ett utrymme varje vecka i en av Sveriges största tidningar. Det tog två månader för sexarbetarna i Norden att få in vår debattartikel i Expressen och de argument vi framförde där har ännu ingen svarat på.

lijosand3.jpgVarje gång jag möter en journalist för en intervju försöker jag fördjupa samtalet men när media ska intervjua oss så tar de bara med svaren på de klassiska frågorna; Varför börja du sälja sex? Vad skulle du säga om din dotter vill bli hora? Är du inte rädd? Frågor som jag kan spy på nästan.

Jag vill prata om horstigmat, vilken syn som ligger bakom alla fördomarna om oss, jag vill berätta om det förtryck vi utsätts för. Men de sakerna kommer aldrig med och det är ingen som heller intresserar sig för att skriva om det. Jag skulle älska om en journalist från ex. Expressen ringde upp och börja ställa andra frågor än de klassiskt vanliga.

Linna borde använda det ev. inflytande hon har på Expressen och be dem beställa och publicera artiklar som tar upp det hon saknade i Veckorevyns artikel. Jag pratar gärna om alla de känslor av fara och lockelse som kvinnor hyser inför prostitution. Jag snackar gärna om lust och olust, makt och maktlöshet… och jag undviker inte de frågorna, det är media som undviker dem.

Så rikta din kritik åt rätt håll Linna, fördjupa debatten och kliv ur sandlådan!

Ps…
Blogge Bloggelito undrar idag Vad gör en ledare om ett reportage om prostitution i Veckorevyn i Expressen?

.

.
Andra bloggar om: , , , , ,
, , , ,
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png