trpa1.jpgÄr det rätt att skriva om ”lyckliga horor”? Ja den frågan diskuterades idag i TV4 Nyhetsmorgon. Tilde de Paula frågade då de inbjudna… Tror du på det här? … och pekade på Veckorevyns artikel om sexsäljaren Veronica.

Jag undrar om det är de rätt att det ska handla om vad man tror, är det rätt att
INTE lyssna på sexarbetare, om vi gillar våra arbeten?

Tilde diskuterade idag etiken kring Veckorevyns artikel om sexsäljaren Veronica med författaren och Bodströms kompis Katarina Wennstam samt VR chefredaktör Louise Bratt. Och som vanligt handlade diskussionen om vad de tror på och vad man ska tro på och ingenting om verkligheten

Katarina Wennstam jämförde att sälja sexuella tjänster med att sälja knark, något man gör för att ha råd att köpa dyra kläder och hon undrade vilket pris horor får betala för alla pengarna de tjänar. Det kan jag berätta. Det pris vi får betala består i att vi ska behöva lyssna Katarina Wennstam m.fl. och på hur de stigmatiserar oss ytterligare.

trpa2.jpgTilde sa att hon minsann visste att de flesta av oss har utsatts för sexuella övergrepp som barn, det står i flera forskningsrapporter deklarera hon…. (vet hon hur den s.k. forskningen bedrivits?)… och Tilde undrade därför varför Louise Bratt inte hade frågat Veronica om detta.

Och där kom den där härliga logiken in där man försöker på något sätt få det att verka som om prostitution leder till övergrepp mot barn i någon slags omvänd konstig tidsordning.

När kommer kvinnorna och männen som utsatts för övergrepp som barn börja protestera mot att alla tror att de är horor eller kommer bli horor? Och är Tilde radikalfeminist, ett Gunilla Ekberg fan som så många kvinnliga politiker tycks vara? Ja jag undrar eftersom hon tycka ha slukat deras antiprostitutionspropaganda med hull och hår.

Louise Bratt försvara sig med att hon publicera artikeln för att motarbeta horstigmat, men tyvärr gjorde hon det för lamt eftersom hon själv inte har så mycket kunskaper om prostitution. För nej Louise, som jag berätta för dig i telefon så är Veronicas historia inte alls ovanlig utan istället högst vanlig.

Jag önska att TV4 hade bjudit in mig till den här diskussionen.

trpa3.jpgIdag skriver Ulrika att det var en sansad och saklig debatt i TV4. Och om man tror att fördomarna man har är sanna så tror man att en sådan här debatt är saklig fast den var allt annat än det. Debatten basera sig på fördomar, myter och stereotyper och hur allt det krockar med verkligheten.

När de ska hantera krocken, så inser de inte ens att det är en krock. För mig framstår därför personer i sådana här sammanhang nästan som idioter när de istället frågar, tror du på det här?

När jag pratade med Nina Larsson (fp) i telefon med anledning av hennes och Birgitta Ohlssons (fp) debattartikel i NWT så gav jag dem tips på annan forskning än den som radikalfeministerna pekar på. Nina var artig och sa att jag gärna fick maila länkar till henne men … det skulle ju inte vara säkert att hon väljer att tro på vad som står i den forskningen.

trpa4.jpgDen forskningen jag pekar på har inte ifrågasatts som den hon själv har läst. Den har inte smulats sönder och samman av flera kända etablerade forskare världen över och stämplats som ohederlig, men det har den forskningen hon tror på råkat ut för. Dessutom kan vi som arbetar i sexbranschen också bekräfta att det jag pekar på ger den sanna bilden.

Jag tror inte hon trodde på det SANS skrev i vår replik till hennes artikel och jag tror inte att hon eller Birgitta Ohlsson (fp) har läst någonting av det jag gav henne information om.

Jag tror däremot att de Liberala kvinnorna köper vartenda ord av t.ex. den skamlösa fanatism i DN som DN brukar bjuda på, för det som står där bekräftar det de tror på.

Till NWT sa Nina Larsson (fp) i veckan som gick;
“Polisen måste prioritera kampen mot prostitution. Prostitution exploaterar individer, kränker mänskliga rättigheter och göder organiserad brottslighet. Risken är stor att situationen i Karlstad inte är unik och att bordellverksamhet pågår runtom i Sverige utan att polisen agerar.”

trpa5.jpgHon upprörs över att polisstyrelsens ordförande Björn Samuelsson (s) påpekar att polisens resurser till att bekämpa prostitutionen är små och att han tycker att det finns viktigare saker att prioritera som droger och rattfylla. Nina nöjer sig inte med det utan tycker tydligen att det är viktigare att polisen i Värmland lägger sig i hur vuxna samtyckande människor har sex.

Oj förlåt, hon tror ju inte att det handlar om det, hon kanske tror att sexslavar hålls fångna på Afrodite, att det finns tjejer där som utsätts för våldtäkter varje dag. Det är nog så för nu frågar Nina Larsson justitieminister Beatrice Ask om hon kommer ta några initiativ så att kampen mot prostitution prioriteras högre.

En kvinnlig politiker jag hoppas är mer resonabel är Josefin Brink (v). Min intuition säger mig att hon kanske är det, men vi får väl se, jag hoppas att jag får en möjlighet att prata med henne en dag.

Josefin Brink skriver visserligen idag att Syrran skriver skarpt om prostitution (det tycker inte jag) och Brink tar även upp vår lilla debatt i Flamman för snart ett år sedan. Men jag hyser hopp om henne…

…. för hon har i veckan som gick skrivit en interpellation till integrations- och jämställdhetsminister Nyamko Sabuni (fp) som heter Insatser för att motverka prostitution. Och även om interpellationen innehåller mycket felaktigheter och fördomar om oss som säljer sex så har hon goda intentioner.

trpa6.jpgBrink är inte ute efter att höja strafflagstiftningen kring prostitution som det övriga politiska etablissemanget tycks jaga efter i höst.

Hennes utgångspunkt är att hjälpa sexarbetare och det är en bra start. Hon skriver i sin interpellation;

”I lagen finns inskrivet att resurser ska sättas in för att stödja och hjälpa människor i prostitution. I det avseendet har samhället misslyckats. Frågan har inte prioriterats och man har inte avsatt tillräckliga resurser.”

Och hon frågar därför ministern… ”Vilka åtgärder avser statsrådet att vidta för att motverka prostitution genom att ge stöd och hjälp till de människor i prostitution som vill ta sig ur sin situation?”

Dagens citat kommer från bloggen Svensk Sexualpolitik Idag och inlägget Veckorevyn och prostitutionsdebatten:

”Den dominerande synen på prostitution idag är en som konstruerats av neofeministiska grupper och är ett led i en allt mer ökande social ingenjörskonst och signalpolitik (där nya lagar ständigt stiftas enbart i syfte att sända signaler om vad de styrandes moral för dagen dikterar) där den individuella narrativa berättelsen har upphöjts till sanningen för hela fenomen och grupper (hade samma metodik använts av svenskar som misshandlats eller råkat illa ut på grund av “invandrare” hade man kunnat legitimera rasism) och verkar endast kunna bemötas med samma anekdotiska berättelser.”

Dagens lästips blir att ni får träna er i att läsa danska för Luder skriver mycket bra om alla fördomar som finns om våra kunder.

.

.
Andra bloggar om: , , , , ,, , , , ,
, , ,
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png