2bordharv1.jpgFörst och främst låt mig påpeka att det var BARN som utsattes för sexuella övergrepp genom Doris Hopps eskortverksamhet på 70 talet. Sluta skriva prostituerade kvinnor!

Jag blir urförbannad när jag hör eller ser den formuleringen, som t.ex. i Maria Schottenius artikel i DN.

Kan det inte räcka med att de här kvinnorna utsattes både för sexuella övergrepp som barn och sedan ovanpå detta ett grovt rättsövergrepp? Ska de behöva drabbas av horstigmat också?!?

Eller är det så jäkla illa att de som vill ifrågasätta deras trovärdighet måste ta till horstigmat? För då kära läsare då har ni alla anledning att tro på kvinnorna och ifrågasätta dem som försöker misskreditera deras trovärdighet. Man ska alltid tänka kritiskt, lyssna på sin intuition och magkänsla när härvor med olika makthavare rullas upp.

Jag kan t.ex. inte låta bli att undra vilken agenda advokat Leif Silbersky har i detta drama. Varför är han upprörd? Varför blir Deanne Rauscher, författare till boken ”Makten, männen och mörkläggningen” så arg på honom när de debattera bordellhärvan i P1 Morgon igår? Lyssna även på Eva Bengtssons egen berättelse i samma program.

2bordharv4.jpgDagens glada nyhet i bordellhärvan är att Justitiekanslern nu kommer att ”utreda” ärendet. En artikel har gått ut från TT med uttalanden i denna riktning, men jag tyckte det var lite oklart och en del har spekulerat kring vad Göran Lambertz uttalande betyder. Så jag ringde upp Justitiekanslern själv för att höra vad som gäller.

Jag pratade med Britt-Marie Lundberg som kommer att handlägga ärendet på Justitiekanslern. Hon sa att de kommer prata med Erik Östberg som var chefsåklagare i målet på den tiden. Och det är bra för han sa till TV4 Nyheterna igår att han uppfattade flickorna som trovärdiga på 70 talet.

Britt-Marie Lundberg sa också att Justitiekanslern kommer ta ställning till kvinnornas framställan av ersättningsanspråk.

Min dag idag har liksom igår och förrgår gått åt till att kolla in vad media skriver, att jag själv undersöker och pratar med olika människor samt besvarar frågor från journalister. Imorgon ska jag jag ägna mig åt lite andra saker, jag behöver pausa från detta.

Har ni sett att media är försiktiga i detta, de vill inte gärna drabbas av dementimaskineriet. Twinglylänkar tas bort eftersom de kan leda till bloggar som denna där namn på döda politiska ikoner finns osv. Men det finns hopp, det finns bra journalister som har mod och som vill gräva, men det ska till redaktörer och producenter som vågar och sedan ägare som har modet att publicera också.

2bordharv3.jpgJag hoppas de kommer att fortsätta gräva i detta och plocka fram trovärdiga personer som kan bekräfta Eva Bengtssons historia. För många undrar om fler kan berätta sanningen? Det är klart det finns, men om de ska våga träda fram så måste de få ske under garanterat anonymitetsskydd i alla fall om de gäller sexarbetare. För jag är ledsen men gamla sexarbetare har under så många år förföljts, förtryckts och stigmatiserat så det är oerhört naivt att tro att de nu ska våga träda fram och sedan bli betrodda.

Jag har sagt till flera journalister som jag har haft kontakt med dessa dagar att de får först reagera när landets justitieminister säger att man inte ska lyssna på sexarbetare eller respektera oss.

Om de tar tag i den frågan, om de börjar våga ifrågasätta dagens makthavare som förtrycker oss, om de vågar granska sig själva och hur media har bevarat hegenomin i debatten. Om de vågar ta upp det… då kommer nog de gamla sexarbetarna ställa sig upp och berätta alla de där hemska historierna som man idag försöker få tag på.

Men man kan inte ena dagen skita i oss, vara tysta när andra journalister hotar att täppa till min mun eller vara tysta när landets största tidning, DN, öppet motarbetar sexarbetares röster från att höras eller inte bry sig om att landets justitieminister ägnar sig åt rena Hitler fasoner.

Beatrice Ask har ju i princip sagt att ingen sexarbetare har trovärdighet och detsamma har DN öppet deklarerat. Skandalen på 70 talet skulle lika gärna kunnat hända idag.

Mer om bordellhärvan i inläggen:

.

.
Andra bloggar om: , , , , ,
, , , , , ,
, , ,
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png