Då var det dags att utse år tvåtusensjus… och man kan utse hur mycket som helst, men rent spontant dyker följande upp i mitt huvud…
.

Under år 2007 så var årets:

.
Anstormning till den här bloggen
onsdagen den 5 december, dagen då bordellhärvan kom upp i ljuset igen. Människor blev nyfikna, googlade och över 5000 människor hittade snabbt hit.
.

Bok
… Liv Jessens antologi och debattbok om prostitution – Det ideelle offer.
.

Bästa Bloggbesökare
… de som kom hit! Prostitution brukar väcka starka känslor… men jag har bara behövt gå in några gånger och moderera kommentarer. Det kan i och för sig bero på att jag inte skriver så provocerande men ändå…

Jag är mycket glad för att diskussionerna på den här bloggen förs på ett sådant fint sätt. Tack!
.

Feminist
… tveklöst min underbara vän Louise Persson. Hon vågar ställa de där obekväma feministiska frågorna, kritiskt granska sig själv och alla andra. Louise är bäst, hon ser på saker med en sådan skärpa som är få förunnat och har både mod, hjärta, hjärna och ett intellekt som är underbart att få ta del av. Hon förtjänar utmärkelsen speciellt med tanke på att hon suttit en stor del av året och kämpat med att skriva på sin bok om feminism. Boken kommer att bli ett feministiskt storverk, läs bara vad hon har ratat ur boken!
.

Fråga
Kan en hora få rätt mot en polis? Tyvärr blev svaret NEJ!
.

Fältstuderande
… forskare, sociologen Cristina Alzaga i Köpenhamn som genom sina fältstudier på bordell och undersökte branschen inifrån för att skapa bättre förståelse för sexarbetarnas situation.
.

Författare
… självklart kloka goa Petra Östergren. Hennes bok, Porr, horor och feminister är ett storverk. Boken kom visserligen ut på hösten förra året men Petra får trots detta bli år 2007:s författare för att hon så modigt vågar utmana våra fördomar.
.

Horstigmatisering
Beatrice Asks uttalande i riksdagen den 23 oktober då hon deklarera att horor ska man INTE höra i frågor som rör dem och hon tycker inte heller att man visa någon respekt för att vi valt att arbeta med sex.
.

Kompis
… naturligtvis Blogge Bloggelito. Han fick mig att fick mig att skratta en hel natt, jag lovar jag kunde inte sluta… Bompis Kompis far runt överallt och räds inte att ta debatt med någon, ofta skriver han det jag tänker tyst för mig själv, det som jag är för snäll att skriva.
.

Krönika
… skrevs av Anja Gatu i Sydsvenskan. Hon skrev så starkt och bra om horstigmat så att jag fick glädjetårar i ögonen.
.

Låt
Dunka mig Gul o Blå av Frida Muranius.
Inte bara låten utan även Frida utmanade… Maria Rydhage skrev i sin krönika i Kvällsposten att Frida nästan fått det att ryka ur öronen på reportern Magnus Andersson efter att han hade pratat med henne. – Hon använde sådana ord! Pustade han och vägrade citera vad Frida sagt i sin artikel.
.

28ditodat1.jpg Mentor
… min äldsta kollega och gode vän Lillian Andersson som har erfarenhet av att sälja sexuella tjänster sedan 1953 och som varit sexarbetaraktivist i över 30 år! Lillian är underbar och ett stort stöd för mig.
.

Mest lästa inlägg
… blev inte ”Ett alternativ för ett sexglatt Sverige” som jag tycker är bra för många att ta del av. Nej det inlägg som flest anser sig ha nytta av att läsa här på bloggen är och kommer kanske förbli:

Älskogskonst – Del 5 – Orala sexlekar för en mans njutning – en favorit som legat bland de mest lästa inläggen sedan den skrevs förra hösten. Hmm jag kanske ska öppna en sexspalt?!?
.

Nätverk
SANS – sexsäljares och allierades nätverk i Sverige. I Love U!
.

Offer
prostitutionsmotståndaren som pratade ut i Publicerat om de hemskheter hon blev utsatt för av bloggosfären. Ps… Inslaget i Publicerat blev friad av granskningsnämnden.
.

Pjäs
Fackmöte för horor på Teater Tribunalen i Stockholm. Mitt besök till Stockholm och alla roliga möten där levde jag länge på.
.

28ditodat2.jpgRapport
… Niclas Olssons När prostitutionen flyttade in i vardagsrummet (pdf) som visade fram en helt ny attityd om sexförsäljning.

Anna Gavanas och Socialstyrelsen rapport – Kännedom om prostitution 2007 (pdf) placerar sig som nummer två för att frasen ”mäns våld mot kvinnor” inte finns i hela rapporten och för att den visar upp den bistra verkligheten!
.

Roligaste Debatt
… när jag IRL kunde debattera sexköpslagen mot Gudrun Schyman.
.

Sorgligaste dag
den 22 april då det blev en politisk majoritet för en sexköpslag i Norge. Jag spydde bokstavligt talat av förtvivlan den dagen.
.

Sexarbetaraktivist
… min energiska vän Pye Jakobsson. Ni har kanske inte sett och hört så mycket av Pye här i Sverige, hon lägger idag sitt fokus på det internationella planet. Pye ovärderlig och gör ett hästjobb, hon far runt i hela världen och anlitas flitigt som både konsult och föreläsare och mellan varven peppar hon mig och ser till att jag inte drunknar i prostitutionsdebattsträsket här hemma.
.

Tidning
28ditodat3.jpg … Sydsvenska Dagbladet, för att de är en av de största anledningarna till att jag vågade fortsätta blogga efter hoten. De var den enda svenska dagstidningen som sa ifrån att det var fel att hota en hora till tystnad. Sydsvenskan har skrivit de bästa rapporterande och objektiva artiklarna om prostitution och är den tidning som avhållit sig från att skriva och vinkla saker på samma sätt som så många andra tidningar gör. Vid alla kontakter jag har haft med dem så har människor på Sydsvenskan alltid visat vänlighet och respekt mot mig, till skillnad mot andra. Dagens Nyheter är lika usel som Sydsvenskan är bra. DN (och även ledarredaktionen på GP) är så dåliga så de förtjänar inte ens att få en sämsta tidnings utmärkelse.
.

Youtube
One Whore som jag spelar varje gång jag behöver känna att jag inte kämpar ensam.
.

.

.
Andra bloggar om: , , , , , ,
, , , ,
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png