Jag är en horist som är djupt engagerad i frågor som rör horism. Horist är ett passande ord för jag är också en feminist.

Ordet feminist användes ursprungligen för att beskriva kvinnor som inte anpassat sitt beteende till rådande könsnormer. Ordet horist borde bli ett nytt ord för att beskriva de horor som idkar horeri på ett sätt som inte passar in i den svenska officiella synen på horor och horeri.

02hori1.jpgOch horism måste vara ordet man ska använda när man kämpar för horors rättigheter. För feminismen har ju sitt ursprung i kampen för alla människors lika rättigheter. Det blev feminism för dem som ville fokusera det mänskliga rättighets arbetet på att se till att kvinnor skulle få samma rättigheter som män. Det blir horism för att jag kämpar för att horor ska ha samma rättigheter som alla andra människor i det här samhället.

Ordens innebörd kan vara viktiga och ord betyder olika för oss. Tyvärr sätter en del likhetstecken mellan feminism och radikalfeminism, fast det ett likhetstecken som många feminister inte vill sätta.

Pär Ström skriver idag i SvD att män kuvas av statlig feminism och om statlig feminism = radikalfeminism så har han en poäng. Hans artikel har fått en del proffstyckare att tycka till i SvD, skapat debatt och det är också många som har bloggat om artikeln i bloggosfären.

Jag blir inte provocerad av debattartiklar som hans, det beror nog på att jag absolut inte är en radikalfeminist som känner mig attackerad. Jag är en feminist, en horist och en kvinna, en människa, en humanist och tusen andra saker med. Dessutom gillar jag män.😉

Ps…
02hori2.jpg Ordet horism nämndes första gången här på bloggen av Blogge Bloggelito.

Han skrev i en kommentar att på bilden till vänster så står det på den högra skylten, med traditionella tecken, 妓权斗士 (jìquán dòushì) som betyder “horrättighetskrigare”. Man har tagit det kinesiska ordet för feminism, 女权 (nüquán = kvinnorätt) och ersatt tecknet för kvinna med det för hora, varför man får det nya begreppet “horism”.

.

02hori3.jpg

.Andra bloggar om: , , ,
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png