08omojl1.jpgVi svenskar borde verkligen ta till oss IKEAs reklamslogan – Ingenting är omöjligt – och göra den lika svensk som IKEA är och skrota jantelagen för gott.

För det var inte en omöjlighet för mig, en hora, att få både utmärkelsen Årets Politiska Blogg och gammelmedias uppmärksamhet för detta.

Och det var inte alls omöjligt att ordna ett möte mellan en representant för svenska sexarbetare och den brittiske inrikesministern Vernon Coaker.

Ingenting är omöjligt…

När jag läste i The Guardian i helgen att den brittiske inrikesministern skulle komma hit på besök för att träffa olika människor och informera sig om sexköpslagen så tänkte jag here we go again och jaha… det är väl bara så typiskt att ingen kontaktat oss på SANS så att han får träffa dem som lagen berör, de svenska sexarbetare själva.

08omojl2.jpgJag undrade… vem fixar till sådana besök och vem ska han egentligen träffa? Jag ringde regeringskansliet som hänvisa mig till brittiska ambassaden. Där fick jag prata med en mycket trevlig tjej. Hon hade försökt göra sitt bästa för att få ihop ett bra program för den brittiske inrikesministern.

Hon trodde det skulle vara omöjligt att hitta några sexarbetare som skulle kunna ställa upp och representera sexarbetare i Sverige. För under ministerns besök till t.ex. prostitutionsgruppen i Stockholm så kunde han där inte få träffa några sexarbetare, där kommer han enbart träffa socialarbetare.

Och att prostitutionsgruppen i Stockholm arbetar så är ingen nyhet, de är liksom raka motsatsen till det norska prostitutionscentret som finns i Norge. I den nya rapporten från Socialstyrelsen så framkom det med all tydlighet att socialarbetare i Stockholm anser att de kan föra vår talan. Men de kan de inte och de har inte vårt mandat att göra det heller. De säger dessutom tvärtom mot vad vi själva säger.

08omojl3.jpgIngenting är omöjligt… tjejen på Brittiska ambassaden blev glad över att jag ringde. Hon tog kontakt med England för att höra om det fanns intresse för att träffa oss och om man kunde klämma in ett till möte… Och visst ville inrikesministern i England träffa oss, han är ju inte svensk. Den svenska justitieministern tycker t.ex. inte vi ska höras i frågor som rör oss, men så tänker de tack och lov inte överallt i världen.

Det hade varit kul att träffa Vernon Coaker men tyvärr har jag själv inte råd att åka till Stockholm nu. Men jag fick tag på Pye Jakobsson och hon kunde. Och även om jag idag inte har kunnat etablera en direkt kontakt mellan Pye och den Brittiska ambassaden så vet jag nu att Pye kan träffa ministern i Stockholm den enda tiden som var möjlig. Vi får hoppas att de lyckas få kontakt med varandra imorgon så de kan spika ihop ett möte. Annars kommer de säkert kunna träffas när Pye åker till London i nästa vecka för att prata i parlamentet på onsdag em.

Det har varit mycket kontakt med media de sista dagarna. En del intervjuer och annan kontakt.

08omojl4.jpgIgår blev jag t.ex. intervjuad i telefon av Expressen lokala redaktion i Borås. Resultatet blev rätt hyfsat – Ingen känner till mitt extraknäck – fast jag fnissa ganska mycket åt kvällstidningstolkningen av vad SANS slutna diskussionsforum är, i kvällspressen blir det ett hemligt nätverk! Så är det i tidningsvärlden. Ta bara en titt på rubrikerna på Expressens webbsida.

Idag har jag blivit intervjuad via telefon av PC för alla som ville veta hur man blir en framgångsrik bloggare. Var trevlig om du bloggar om något kontroversiellt, svara jag. Ingenting är omöjligt och har man något vettigt och intressant att berätta så brukar människor lyssna.

Sedan har jag även intervjuats av en amerikansk journalist för någon stor dagstidning i Boston idag, ska bli kul att se vad som kommer stå i den artikeln sen.

I fredags intervjuades jag av Aftonbladets gratistidning Punkt.se. Resultatet finns att läsa i dagens Punkt.se upplaga för Öresund. Det blev en artikel, med en bild på mig (jag fotades bakifrån) som tar upp en halv sida i dagens tidning. Tyvärr har de strul med sin webbplats just nu så artikeln finns inte på nätet. Men ni kan läsa artikeln här nedanför, bilderna är min egen illustration till artikeln …

.

.
Jag lever dubbelliv för barnens skull

Prostituerade Isabella Lund blev Årets politiska bloggare

Bloggen Bent har korat Årets politiska bloggare 2007: Den prostituerade kvinnan Isabella Lund i Skåne. – Fantastiskt roligt, säger hon.

08omojl5.jpg Hon kallar sig Isabella Lund, men heter egentligen någonting annat.

Hon är 46 år, tvåbarnsmamma, högutbildad och har ett bra arbete. I hemlighet jobbar hon också som prostituerad.
– Jag lever dubbelliv för barnens skull. De ska inte behöva lida av fördomarna mot oss sexsäljare, säger hon.

På sin blogg kämpar hon för att förändra bilden av prostituerade.
– Jag är så trött på alla politiker som ”vet” hur horor mår. De vägrar se sanningen: alla är inte knarkare och socialt utslagna. Många är som jag, det handlar om affärer mellan två frivilliga vuxna personer.

Och de socialt utslagna?
– De ska naturligtvis ha hjälp, men man kanske inte ska skylla deras problem på prostitutionen.

Så fort tvång eller barn är med i bilden är det fel med prostitution, säger hon och medger att branschen är riskabel. – Därför avråder jag många. Man ska absolut inte vara för ung och man ska vara så säker i sig och i sin sexualitet att man kan säga nej och sätta gränser.

08omojl6.jpgDu vill avkriminalisera prostitutionen. Varför?
– För att förbudet gör det otryggt för oss. Jag kan till exempel inte hyra en vakt eller en arbetslokal.

I dag har Isabella Lund trappat ner på sin eskortverksamhet, men den politiska kampen fortsätter.
– Den här utmärkelsen sporrar mig verkligen, säger hon.

Katrin Zetterlund

.

Fakta/Lagen:
Sexköpslagen innebär att det är kriminellt att köpa, men inte att sälja sex. Koppleri är ett brott som innebär att någon främjar eller ekonomiskt utnyttjar prostitution.

.

.
Andra bloggar om: , , , ,
, , , ,
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png