10ru1.jpgBeskedet igår från justitiedepartementet var minst sagt upplyftande.

Jag kan återigen konstatera att horstigmat verkligen är urstarkt här i Sverige, människor i Sverige upprörs inte så mycket över att ministrar offentligt kan säga att sexarbetare inte ska höras i frågor som rör dem.

Jag är stolt över att jag kunde fixa till mötet imorgon mellan Pye och den brittiska ministerdelegationen.

Jag är glad över det fina sätt Englands politiker och media har bemött oss. Samtidigt är jag urledsen över hur respektlöst vi bemöts här i Sverige.

För att liva upp mig själv idag så lyssnade jag i eftermiddags på hur man i BBCs radio rapporter om den brittiske inrikesministers besök här i Stockholm. Först kom en kort intervju med en polis i Stockholm. Polisen sa det politiskt korrekta, sexköpslagen är bra, att den sänder ut signaler om att det inte är ok att köpa en kvinnas kropp osv.

10ru2.jpgReportern säger sedan att polisens uppfattning inte delas av sexarbetarna i Sverige och låter sen Pye komma in och berätta om de negativa konsekvenser lagen har haft samt hur lagstiftningen och hela prostitutionspolicyn har ökat diskrimineringen och horstigmat i Sverige. Pye var bara så bra!

När reportern intervjuar inrikesministern Vernon Coaker slänger hon in tuffa frågor som baserar sig på fakta över hur situationen är i Sverige. Vernon Coaker berättar att han tycker det är mycket viktigt att ta del av alla de olika erfarenheter som finns i Sverige av sexköpslagen och han berättar också att han kommer att träffa Pye imorgon bitti innan han åker hem.

Tänk om våra politiker var på det sättet?

Tänk om dem ville prata med oss istället för om oss? Och tänk om de vågade säga högt att de gärna pratar med oss istället för att säga högt att man inte ska lyssna på oss.

.

.
Andra bloggar om: , , , , ,
, , , ,
, , ,

.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png