12py2.jpgSex- och erotikarbetare i Sverige är vana vid den bistra iskalla svenska attityden mot oss. England gav oss igår en positiv chock när de öppnade upp dörren för oss och hälsade oss varmt välkomna in i en respektfylld värme.

Pye Jakobson berättar idag om mötet med den brittiske inrikesministern Vernon Coaker hemma hos den engelska ambassadören i Stockholm igår morse.

Pye var där för att berätta vilka erfarenheter svenska sexarbetare har av vår lagstiftning. Louise Persson följde med som stöd och mötet blev mer än lyckat. Ordet över till Pye…

Jag måste erkänna att jag var, minst sagt, nervös när jag stod med Louise Persson utanför brittiska ambassadören Andrew Jonathan Mitchells residens. Släng in mig i vilket parlament som helst och jag är stencool, den politiska scenen kan jag, men det här var på en helt annan nivå. Tilläggas bör att jag sovit alldeles för lite efter de senaste dagarnas BBCterror. Men efter att vi hängt av oss jackorna visade Andrew oss runt och var så där trevlig som bara människor tränade i diplomati kan vara.

12py3.jpgSen dök Emma Squire från the Home Office upp och var ungefär den raraste människa jag träffat. Dessutom förmedlade hon en hälsning från underbara Bam Björling på Kvinnoforum och tillade ”She speaks very highly of you”, då var all nervositet som bortblåst.

Vernon Coaker klev in i rummet några minuter senare och uppvisade, efter att vi satt oss ner runt frukostbordet, en sådan fördomsfri och respektfull attityd att jag häpnade.

Han ställde kloka frågor och lyssnade både intresserat och engagerat.

Han var ytterst förvånad över att ingen lyssnat på oss i Sverige och betonade ett flertal gånger att han inte tänkte göra samma misstag. När jag berättade om Beatrice Asks uttalanden höjde han ytterst brittiskt på ögonbrynen och sa ”Really?, why?”.

En halvtimme in i mötet kom riksåklagaren Vera Baird nedseglande, ursäktade sig med hon pratat i telefon och sa sen nonchalant att visst måste det vara så att jag tyckte svenska lagen var bra? Jag svarade med att jag inte tyckte den hade inneburit en enda positiv sidoeffekt och att jag hoppades att de skulle vara mer välinformerade när de fattar sitt beslut i England. Då gick hon i gång och började mala om rehabilitering av engelska sexarbetare som blivit arresterade. Till slut avbröt min nya kompis Vernon och vi fortsatte vårt samtal.

12py5.jpgHan var ytterst respektfull och ifrågasatte inte mina erfarenheter en enda gång, han uttryckte också att han ansåg det ytterst märkligt att svenska politiker ignorerar min kompetens samtidigt som finska socialtjänst- förvaltningen använder mig som konsult.

Slutligen fick han lite material att läsa på flyget, texter av mig och Isabella samt information från ICRSE vilket han mottog tacksamt! Ambassadören Andrew fick påpeka två gånger att bilen väntade innan vi avslutade och Emma Squire, som var ansvarig för planeringen under hans Sverigebesök, tog emot mitt kort och meddelade att vi kommer ses nästa vecka i London.

Det kunde inte gått bättre, jag och Louise framförde varenda punkt på vår förberedda lista och det var med lätta steg jag gick vidare till en intervju med Paola från BBCs the ”The politics show”, ”you’re gonna get interviewed by my channel” som Vernon sa. En leende Andrew följde oss till dörren och sa ”That went very well, hope to see you again” och jag och Louise gick positivt chockade ut i den bistra, svenska verkligheten.

Pye Jakobson

 

12py1.jpg

.

Jag har tidigare skrivit om detta i inläggen:

.

.

.
Andra bloggar om: , , ,
, , , ,

.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png