13nonse1.jpgNon Serviam är latin och betyder ”Jag tjänar icke”, jag är ingen slav!

Detta uttryck har också en kristen innebörd. Non serviam är den fallna ängelns trosbekännelse, avfällingens utmaning mot den allenarådande makten.

Non Serviam passar mig. Jag är en utsatt människa som utmanar makten, en ensam människa utanför!

Jag är något icke önskvärt!

På Malmskillnadsgatan 25 i Stockholm finns Ernst Nordins bronsskulptur Non Serviam. En liten flicka sitter och läser de första raderna ur Gunnar Eklöfs dikt Non Serviam. Jag är en främling i detta land. Men detta land är ingen främling i mig!

Statyn och orden beskriver människans utsatta position i vår hårda värld. Det är kanske inte en slump att skulpturen och diktraderna finns på just Malmskillnadsgatan.

.
Non Serviam
Jag är en främling i detta land
Men detta land är ingen främling i mig!
Jag är inte hemma i detta land
men detta land beter sig som hemma i mig!

Jag har ett blod som aldrig kan spädas
Och alltid skall juden, lappen, konstnären i mig
Söka sin blodsfrändskap i skriften
Göra en omväg kring seiten i ödemarken
i ordlös vördnad för någonting bortglömt
jojka mot vinden: Vilde! Neger!
– stångas och klagas mot stenen: Jude! Neger!
utanför lagen och under lagen:
fången i deras, de vitas, och ändå
lovad vare min lag! – I min!

Så har jag blivit en främling i detta landet
Men detta landet har gjort sig bekvämt i mig!
Jag kan inte leva i detta landet
Men detta landet lever som gift i mig!

En gång, i de korta, milda
De fattiga stundernas vilda Sverige
Där var mitt land! Det var överallt!
Här, i de långa, välfödda stundernas
Trånga ombonade Sverige
Där allting är stängt för drag…är det mig kallt

Gunnar Ekelöf
.

13nonse2.jpg

Gunnar Ekelöf är en stor tröstare. Hans texter når en när man är som mest förtvivlad. Orden tröstar och ger en ro. Jag behöver hans ord idag. I veckan som gick fanns det stora saker att glädja sig åt och stora saker att bli förtvivlad över.

Jag är ledsen över den iskalla tystnaden som råder, det är helt tyst när makten i Sverige säger att vi sexarbetare inte ska höras i frågor som rör oss. Och när de engelska makthavarna höjer på ögonbrynen över detta, när de behandlar oss med värme och respekt så är det lika tyst.

De flesta, även de som borde reagera, reagerar inte alls och det är därför som makthavare i Sverige kan fortsätta att förfölja och diskriminera oss. Ingen bryr sig egentligen. Det som kvarstår är förtvivlan, en stor trötthet och en känsla av maktlöshet över bristen på medkänsla i Sverige.

Jag får påminna mig själv om att det opraktiska är det enda praktiska i längden…

.
13nonse3.jpgJag tror på den ensamma människan
Jag tror på den ensamma människan
på henne som vandrar ensam
som inte hundlikt löper till sin vittring,
som inte varglikt flyr för människovittring:
På en gång människa och anti-människa.

Hur nå gemenskap?
Fly den övre och yttre vägen:
Det som är boskap i andra är boskap också i dig.
Gå den undre och inre vägen:
Det som är botten i dig är botten också i andra.
Svårt att vänja sig vid sig själv.
Svårt att vänja sig av med sig själv.

Den som gör det skall ändå aldrig bli övergiven.
Den som gör det skall ändå alltid förbli solidarisk.
Det opraktiska är det enda praktiska
i längden.

Gunnar Ekelöf

.

.
Andra bloggar om: , , , ,, , , ,
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png