slemmigtorsk1.jpg…som antyder det minsta lilla kvinnoförakt och sen kommer äckelkänslorna och den feministiska ilskan inom en väcks till liv. Medvetet eller omedvetet spelar regissören på alla våra djupa fördomsfulla strängar. En fet vit äcklig karl, lätt bränd av den tropiska solen. Sexturisten, sexköparen, en riktigt slemmig torsk…

Hans feta fingrar tafsar på en ung latinamerikansk tjej som gör sitt bästa för att le. Minuten efter får vi höra henne berätta att det värsta är att vakna av att den slemmiga torsken håller på och gnuggar hennes underliv. Hon gör äckelgrimaser och vi förstår hur vidrigt det måste vara….

Äckelkänslorna tar över och gör att man blir både blind och döv. Efter 5 minuter vill man kastrera alla torskar och efter en timme har man kommit till en punkt där man nästan kan börja hata män i allmänhet. Upp till kamp systrar låt oss utrota de slemmiga torskarna för gott!

Såg ni den andra delen av dokumentären om sexturisterna i kanal 5 i måndags? Jag gjorde det och reagerar precis som ni.

Jag tror att de flesta människor reagerar så här. Och jag slås av hur färgad min sexualmoral är av gamla kristna och patriarkala normer, av alla dessa fördomar vi har om horor och torskar. Det kvittar att jag är en hora själv. Det ska inte mycket manipulation till förrän vi reagerar med äckel när vi ser en sådan här dokumentär på TV.

Och om jag reagerar så negativt hur reagerar då inte andra som inte vet ett dugg om sexarbete? De kanske tror att det är den här bilden av prostitution som jag försvarar?

Jag är hundra på att äcklet kommer av manipulation och djupt rotade fördomar. För om det inte hade varit pengar med i bilden, om det inte hade handlat om prostitution så hade vi inte reagerat hälften så starkt och framför allt hade inte med så starka äckelkänslor.

slemmigtorsk3.jpgDe här tjejerna spelar flickvän åt en kund i max en vecka. Vi borde med all logik äcklas mer och reagera starkare när en tjej mot sin vilja tvingas att gifta sig med en man. Det kan ju vara för en livstid! Men då kommer andra känslor fram, empatiska känslor mer än äckel.

I dokumentären framgick det med all tydlighet att ingen av tjejerna som jobba på hotellet var sexslavar, de hade ett jobb som sexarbetare, ett jobb som de valt. De kunde lika gärna har valt att städa hotellet istället eller sålt sex på gatan i en mer oskyddad miljö.

Vi ser att en tjej bestämde sig för att sluta och bara kunde åka därifrån. Vi hör en av tjejernas syster säga att hon aldrig hade klarat ett sådant jobb (därför jobbar hon inte med det heller). Vi noterar men lägger inte så stor vikt vid att det framkommer att tjejerna är väldigt skyddade på hotellet. Klagar de på en kund tas det på största allvar och åtgärdas, aldrig när en kund klagar på en tjej. Vi ser inte detta för vi har blivit så äcklade av den där enda slemmiga torsken.

Äckelkänslorna gör också att vi har svårt att känna empati, Den empati vi känner är den egocentriska empatin. Det är inte konstigt att en del människor tycker sexköpslagen är bra, en lag som straffar den där äckliga torsken. Hur kan man vara för prostitution efter att ha sett det programmet?

Och det är inte heller så konstigt att man säger att vi trivs med att sälja sex anses lida av en slags förträngningsmekanism som ska finnas där så länge vi är fast i träsket. Det är en sådan bra förklaring på varför de här tjejerna finns. De är tvingade, de sitter fast i ett prostitutionsträsk. De är inte medvetna om vilka skador de åsamkar sig själva. De gör det för pengarna, fy fasiken för kapitalismen tänker en del. Andra börja tänka på makt och pengar.

Och så lätt det skulle vara att falla tillföga. Att som fd sexarbetare säga att jag var tvingad, jag visste inte bättre, jag var inte medveten. Orden nästan sätts i munnen på en om man söker hjälp och berättar att man säljer sex eller har sålt sex. Vill du få hjälp… gör då en syndabekännelse så får du allt stöd i världen.

Det är så lätt… för hur ska man kunna förklara för andra vad man har gjort, hur ska man kunna förklara för sig själv att man själv faktiskt har gjort något som man själv äcklas över när man ser det på TV.

Jag har ju också kramat om bleka feta gubbar… Den där kunden kunde ha varit en av de jag har haft eller en av de jag kommer få i framtiden.

Och det är här man måste börja TÄNKA!
Jag äcklas inte över mina kunder, jag äcklas heller inte av saker som jag har sett och gjort i vården. Fast jag kanske hade äcklats över det om jag sett det på TV.

Det är här man måste börja bli MEDVETEN om vilka mekanismer som ligger bakom. Varför man blir äcklad och varför man tänker som man gör. Detta är så VIKTIGT!

Som jag har skrivit förut, tankar kring prostitution är oftast idiotiska.

Vi måste börja respektera varandra, kvinnans sexualitet, att vi väljer olika vägar i livet för att nå våra mål och verkligen verkligen praktisera att alla människor är lika värda. Debatten om prostitution måste få fokus mer på mänskliga rättigheter för sexarbetare. Vi måste gemensamt arbeta bort horstigmat, den sociala skam som drabbar fallna kvinnor.

slemmigtorsk2.jpg För det vi duckar för, det vi sexarbetare mår så pyton av är diskrimineringen vi utsätts för och era äckelkänslor inför vad vi gör.

Det får konsekvenser och vi blir märkta för livet av den skam ni klistrar på oss. Vad är bra med att prostitution är skambelagt?

Så nej jag försvara inte den bild som dokumentären om sexturister i Venezuela gav. Det är den jag kämpar mot, för den anspelar på våra djupt rotade fördomar, fördomar som jag vill göra er medvetna om att ni har, fördomar som jag vill ha bort.

För om det sker så blir det lättare att uppnå jämställdhet mellan könen, vi skulle bli mer sexuellt jämställda, kvinnor skulle inte ses som svaga och som offer i så många sammanhang. Om ni bli medvetna om hur manipulation och fördomar spelar er ett spratt så kan det bidra till en bättre värld.

För samma mekanismer ligger bakom så mycket hemskheter i världen. Att Hitler kom till makten, massmord i Rwanda, Dafur…

slemmigtorsk5.jpgOch nej jag debatterar inte ur torskens perspektiv, framför allt inte ur den äckliga torskens perspektiv. Det är en kund som inte har några rättigheter i det här sammanhanget. Det finns ingen rättighet att bli en kund till en sexarbetare, punkt slut! De anledningar som kunderna berättar för mig gör att jag förstår att de köper sexuella tjänster, jag tycker inte att de gör fel.

Och så länge ni bara ser den där slemmiga äckliga torsken framför er så kommer också våra kunder vara tysta i debatten. Vilka argument har de att anföra i debatten som är hållbara i dagsläget? De är ju nästan mer stigmatiserade i Sverige idag än vad vi sexarbetare är, men de slipper hantera den
här skammen varje dag.

Ni ser inte alla mysiga möten jag har med mysiga män!
Hur många av er tänker på en sexköpare som jag beskriver honom?
Tänker ni på en av våra mest folkkära diktare Gustav Fröding och hans dikt om sexköp? Förmodligen inte… Jag gör det, för den dikten visar att i all skruttenhet så finns det något vackert.
.

slemmigtorsk8.jpgEn Kärleksvisa

Jag köpte min kärlek för pengar,
för mig var ej annan att få,
sjung vackert, I skorrande strängar,
sjung vackert om kärlek ändå.

Den drömmen, som aldrig besannats,
som dröm var den vacker att få,
för den, som ur Eden förbannats,
är Eden ett Eden ändå.

Gustaf Fröding
.

Till sist
Hur slemmiga tycker vi att de kvinnliga sexköparna är?
De som köper unga svarta mäns ”kroppar” i exempelvis Gambia?

.

.
Andra bloggar om: , , , , , ,
, , , , ,
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png