En del tjejer kan lockas att börja arbeta som eskorter av helt fel orsaker och utan eftertanke. Många lockas att börja pga de snabba och som de tror lättförtjänta pengarna! Det kan i sin tur innebära de kommer fara illa av jobbet. När jag skriver positivt om mitt jobb så känner jag ibland att det är ett dilemma.

ReflectionÅ ena sidan är mitt val att jobba som eskort eftertänkt, fritt och taget av orsaker som jag tror inte kommer skada mig, ej heller jobbar jag med detta på ett sätt där jag kan fara illa. Å andra sidan är jag mycket medveten om att så inte är fallet för många, speciellt kanske inte för unga tjejer och jag vill inte locka någon att börja med detta jobbet av fel orsaker. Jag försöker ofta titta mig själv i spegeln och verkligen tänka efter så att jag inte skadar mig själv eller mina nära med detta jobbet. Att arbeta som eskort innebär ett jobb som kräver mycket, det är ett högriskyrke och man måste vara mkt stark och ha en mängd egenskaper och jobba på rätt sätt för att inte fara illa.

Det är viktigt att man upplyser och målar allt kring prostitution i färger, verkligheten är inte svart och vit! Även om så många människor tänker i svart o vita banor. Ett led i detta har inneburit att jag skapa en sida ”Att börja arbeta som eskort” där just de här psykologiska aspekterna av yrket tas upp. På den sidan kan tjejer som funderar på att börja arbeta som eskorter ta del av fd. och aktiva eskorters erfarenheter och råd. Tyngdpunkten ligger inte på praktiska aspekter kring yrket utan mer på varför och på vilket sätt man ska jobba som eskort utan att fara illa själv rent psykiskt. Jag själv skriver där:

Jag har en mycket stark övertygelse att OM man börjar arbeta som sexarbetare för att man är intresserad av snabba pengar och detta är huvudsaken och drivkraften bakom så riskerar man ta skada av detta jobbet! Men om man börjar jobba med detta för att man älskar sex och erotik, tycker om jobbet och känner att man själv har något fint att ge sina medmänniskor, känner tillfredsställelse med sitt jobb och sen ser pengarna som ett slags värdebevis på att man utför ett bra jobb… då tror jag inte att man kan ta skada av detta jobbet!

Jag anser att hälsoriskerna med detta jobb rent psykiskt är små om man som eskort bara träffar de kunder du vill träffa och bara när man har lust. Superviktiga principer som man inte ska bryta mot och aldrig, aldrig gå emot sin egen intuition eller träffa en kund om man så bara har en krona kvar att leva på om man inte har lust.

Här kommer några utdrag från andra eskorters synpunkter som jag samlat på den sidan. Vi börjar med en 18 årig fd eskort som skrivet svar på frågan ”Vad bör man vara klar över med sig själv innan man börjar jobba som eskort?”

Du ska vara beredd på att behandlas respektlöst, men absolut inte acceptera det. Det är ett faktum att många kommer anse att du är bottenskrapet i samhället, var då säker på att du kan tackla det. Ha tillräckligt mycket självkänsla för att inte låta det röra dig i ryggen. Var också beredd på att du faktiskt kan må dåligt av det, oavsett hur väl förberedd du är, oavsett hur stark och trygg du är. Alla kan bli utsatta för saker, alla kan må dåligt av saker, och prostitution är inget undantag. Var beredd på att din syn på sex kan bli förvriden. Jag säger inte att den nödvändigtvis måste bli det, men det finns en chans. Sluta innan det gått för långt, eller ta åtminstone en paus. Mår du redan dåligt, eller har känslan av att du gör detta för att du är en smula självdestruktivt lagd, så sluta helst innan du hunnit börja.

En aktiv eskort på 40+ svarar på ”Av vilka skäl ska man och ska man inte börja jobba som eskort?

Jag anser att man ska vara vuxen och gärna även fött sina barn, om man önskar dito. Dvs vuxen gärna 35 +.
Skälen kan vara att man känner en böjelse för promisköst leverne, att man gillar sex utan mer känslor än vänskap, är affärskvinna med kvalitetsbegrepp och är frigjord.

En aktiv eskort 32 år berättar om sin yrkesstolthet och att den är viktig:

De skäl som absolut inte får styra valet att jobba med sex är behovet av snabba pengar för då tror jag man gör sig illa på riktigt. Nu talar jag inte om oss som har detta som en inkomstkälla för att vi är så att säga ”födda för att bli just prostituerade” (ja jag vet klumpigt uttryckt) dvs. utövar detta yrke för att det faller oss i smaken, utan dom som gör det som ett mellanspel en kortare period i livet för just pengarna och inte stoltheten i att utöva världens äldsta yrke. Jag kommer för min del absolut hoppa av detta yrke den dag jag tappar:

  • Respekten för kunden
  • Yrkesstoltheten
  • Får den där jaja låt gå känslan
  • Inte finner yrkesutövningen tilltalande längre.
  • Den dagen jag tappar förmågan att säga NEJ! till saker.

Pingat på intressant.se. Andra bloggar om: , , , , ,