samspel.jpgJag och mina kollegor säger aldrig att vi träffat en torsk eller sexköpare, vi pratar om våra kunder. I debatten använder jag ordet sexköpare och det ska jag sluta med. För om jag tänker efter så kan det ordet signalera helt fel saker till omgivningen. Och varför använder jag ett ord som sexköpare när jag skriver, ett ord jag aldrig annars använder? Ett speciellt ord för just våra kunder, varför finns det ett sådant ord i debatten om oss och våra kunder?

Vi pratar ju inte om massageköpare, terapiköpare osv. Snarare kan man i samband med massage eller terapi benämnas som en patient. En patient är inte aktiv, en patient blir omhändertagen och är i händerna på den som vårdar och läker. Patient är dock helt fel ord att använda för oss, för en patient är sjuk. Många massörer säger heller inte patient utan istället klienter om sina kunder då de precis som vi ofta sysslar med friskvård.

Ord har stor betydelse för hur vi uppfattar en sak. Ett enda ord kan säga så mycket och omedvetet signalera fel saker till oss. Håll med om att ordet köpare signalerar mer makt än ordet kund till exempel. Ordet sexköpare kanske är en motreaktion på ordet könsköparna som ett tag användes i debatten.

fallenkvinna.jpgPetra Östergren förklarar mycket tydligt i sin bok varför hon använder ordet sexsäljare, ett ord jag själv har tagit till mig mer och mer. En prostituerad är ett objekt och något man är, precis som ordet hora, en sexsäljare är aktiv, ett substans och det är dessutom ett könsneutralt ord. Fast egentligen ser jag mig inte själv som en sexsäljare. Sex är bara en del av det som ingår i de tjänster jag erbjuder mot betalning. Jag ser mig själv fortfarande som det ord jag själv valde att använda som titel på mig själv när jag började. Jag är en Sensuell Qvillinlig Konsult. En konsult är någon vars tjänster man anlitar och en person med stor kompetens inom ett område.

Bara genom att titta på vilka ord en människa använder i debatten om oss och vårt gebit så kan man se hur polariserad synen på prostitution är. Motståndare mot prostitution pratar om en könsköpare till en prostituerad och vi inom branschen är konsulter, eskorter, glädjeflickor eller sexsäljare som har kunder.

Det lustiga med våra kunder och myterna om dem är att de är i mångas ögon är könsköpare, våldtäktsmän, kvinnoförnedrande män med makt samtidigt som de har benämningen torsk! Man torskar alltså när man köper sexuella tjänster eller rättare sagt när man är en kund till en Sensuell Qvinnlig Konsult. Om prostitution verkligen hade handlat om könsmaktsordning och männen verkligen är angelägna om att behålla prostitution för att de ger dem makt över kvinnor. Varför skryter inte män om att de är våra kunder? Varför betraktas en politiker som man kommer på med att vara en av våra kunder som en förlorare? Varför skäms en del av våra kunder?

skam.jpgJo för att om en man anlitar våra tjänster kan han betraktas som en svag man av andra män och kvinnor. Jaha så du måste köpa sex! Det är en mycket, mycket vanlig fördom att våra kunder är män som inte kan få sex på annat sätt. Ett vanligt förekommande argument för prostitution är t.ex. att det är väl bra att det finns, så att de män som inte annars kan få sex, t.ex handikappade har prostituerade att gå till. Hela den meningen är bara så full av fördomar om både oss, våra kunder och människor med funktionshinder så att jag bara ryser när jag tänker på det!

Nej det är dags att lyfta fram våra kunder lite mer i ljuset, de är varken torskar, könsköpare, våldtäktsmän eller något annat hemskt. De är vanliga goa män och kvinnor. De är de som respekterar oss som säljer sexuella tjänster mest i samhället. Män med en kvinnoförnedrande människosyn skulle aldrig i livet betala 3500 kr för att njuta av mitt sällskap i ett par timmar. Varför betala för att knulla fnyser de föraktfullt.

Hädanefter ska jag bara använda ordet kund, ord är viktiga och det är oerhört dumt att ta till sig andras ord (sexköpare) istället för att använda sina egna.

kund6.jpgNär vi ändå är inne på mina kunder så har jag ofta märkt att många som kan solidarisera sig med mig i frågor om prostitution har svårt att göra detsamma med mina kunder. I förra veckan hade jag ett roligt samtal med en människa väl insatt i frågor kring prostitution och människohandel. Tro nu inte att det är någon ni känner till eller någon som nämns här på bloggen, för det är det inte, det är en kontakt som inte är offentlig av flera skäl. Hur som helst vi diskuterade mina kunder och kunder till offer för människohandel. Vi var rörande överens förutom att den här andra personen sa att man måste ju förstå att de som köper sex har lite psykiska problem. Jag protestera naturligtvis och fick till svar, ja jag vet att dina kunder kanske inte…

Jag skrattar lite åt detta för här blev det så tydligt igen… motsvarar man inte den fördomsfulla bilden så är man ett undantag. Det är som om alla fördomar och myter om oss bara kan besegras stegvis. Om man som enskild person t.ex. jag eller mina mina kollegor som bloggar eller de kvinnor som Petra Östergren hade mångårig kontakt med under tiden hon skrev sin bok, om alla vi inte stämmer in på bilden… så är vi undantag. Vissa människor finner oss trovärdiga och accepterar det vi berättar som trovärdigt men de kan inte acceptera det som en sanning för vad prostitution är. Trots att de själva aldrig har träffat varken en Sensuell Qvinllig Konsult eller hennes kunder, de har däremot genom media, under alla sina levnadsår matas konstant av bilden av horan, den prostituerade och könsköparen, den hemska våldtäktsmannen och detta sker konstant fortfarande! Snacka om förtryck!

Vill du matas av en annan bild genom sköna ord, ta en titt på den vackra poesin som min kollega Catrin skriver på sin blogg: Kurtisan – en konst

roseline.jpg

kund2.jpgKloka Charlotte Wiberg – Kampferdroppar – bloggade igår om den den gåtfulle torsken. Hennes inlägg gör mig så glad, glad för att hon är en människa som vågar ifrågasätta sina egna fördomar:
”När jag nyligen läste Petra Östergrens bok Porr, horor och feminister blev jag ånyo varse om att det är just med torsken jag har mina problem i den toleranta syn på sex och sexpolitik jag vill ha. Där jag hajar till mest under läsningen är inför de kvinnor, också gatuprostituerade sådana, som talar på ett varmt sätt om sina kunder, som berättar om kamratskap med stammisar och till och med om ömsesidig sexuell njutning.”

På bloggen Biggles Filosoferar tar Biggles upp 10 saker du inte visste om förhuden på en penis. Och nej jag visste inte allt på den listan och jag håller helt med honom i hans slutsats: ”Mot bakgrund av detta måste man konstatera att det är en skandal Sverige tillåter föräldrar att med religiös eller kulturell anledning skära bort denna viktiga del av manskroppen på sina barn!”

roseline.jpg

donkulick.jpgMera om mina kunder eller de hemska könsköparna

Lafa (Landstinget förebygger aids) hemsida har jag hittat en mycket intressant artikel från deras tidning Insikt (nr 5, 2005), skriven av Hanna Ådin. Hon rapporterar om en konferens för socionomer -05 och refererar ett mycket intressant föredrag som Don Kulick höll där.

Don Kulick är professor i antropologi vid New York University och forskar kring frågor om sexualitet. I sitt föredrag tog Don Kulick upp våra kunder och det han säger om dem är mycket intressant. Så här kommer ett långt utdrag om mina kunder från Hanna Ådins artikel – Tänk på vad det ni gör kan göra!:

.

kund7.jpgTorsken förvandlas
Ett annat tema var socialarbetares roll i patologiserandet (”sjukdomsförklaringen”) av män som köper sex av prostituerade kvinnor.*

– Med ordet torsk åsyftar vi en man som byter pengar mot sexuella tjänster. Men är han fortfarande torsk när han går till jobbet nästa morgon? Är han torsk när han läser sagor för sina barn? Kan man anta att alla torskar har liknande egenskaper som skiljer dem från icke-torskar? Kommer forskare någon dag att hävda att de har upptäckt torskgenen!?

Kulicks raljanta frågor lockade till skratt, men han kom snabbt till den pedagogiska poängen.

– Den svenska torsken håller på att förvandlas från någon som gör någonting, till någon som är någonting. Från att tidigare ha betraktat köp av sexuella tjänster som en handling, har vi kommit att se sexköparen som ett slags identitet, en egen ”art”.

kund8.jpgSocialarbetare pådrivande
I denna förvandlingsprocess, fortsatte Don Kulick, har socialarbetare varit de mest pådrivande. Han exemplifierade med den bok som han menar ständigt citeras som den slutgiltiga sanningen om män som köper sexuella tjänster: Könsköparna. Varför går män egentligen till prostituerade? Författarna, fyra socialarbetare, ställer bl a frågorna ”Vem är mannen som köper sexuella tjänster? Hur ser han ut? Varför köper han sex?”

På grundval av 40 intervjuer med män som vid något tillfälle har köpt sexuella tjänster hävdar författarna att det finns fem typer av kunder till prostituerade: allkonsumenten, relationsundvikaren, kompletteringsköparen, relationssökaren och den refuserade. Man har alltså valt att framställa torsken med en diagnostisk typologi, något som enligt Kulick är typiskt svenskt.

kund9.jpg– Flera utländska forskningsstudier av kunderna till sexsäljare har kommit fram till att typologier döljer mer än de avslöjar, att de förstärker redan existerande stereotyper och skapar nya. Den italienska prostituerade Carla Corso gömde en bandspelare under sängen, spelade in efter-sex-pratet med sina kunder och skrev en bok. Hon menar att typologierna säger mer om forskarna än om torskarna och att de förstnämnda alltid är nedlåtande. Typologier av sexköpare gör inget annat än att bekräfta forskarnas klasstatus och deras anspråk på moralisk anständighet, enligt Carla Corso.

Patologiseringsprocessen av torskar
Don Kulick konstaterade att patologiserandet av sexköpare inte lämnar något utrymme för att det kan finnas någon människa som köper sex utan att på något sätt vara psykiskt störd. Han jämförde svenska socialarbetares identifiering av ”torsken” med 1800-talsläkarnas ”upptäckt” av nya ”arter” av sexuella avvikare, t ex hysteriker och onanister – en process som filosofen Michel Foucault analyserade i den första volymen av Sexualitetens historia.

kund.jpg– Patologiseringen av vissa grupper kan även idag ses som en yrkeskårs strävan efter olika slags makt. Det är lätt att le åt hur 1800-talets läkare la ned till synes outsinlig energi på att ”upptäcka” nya, allt värre perversioner, som de sen ägnade sig åt att försöka bota. Att skratta åt förvirrade viktorianer är lätt. Men betydligt svårare är det att applicera Foucaults iakttagelser på processer i vår egen samtid, sa Kulick.

Och hävdade att Sverige idag är mitt i en lika långtgående omorganisation av synen på sexualitet som under den viktorianska perioden. Detta menar han hänger ihop med större omvandlingar i samhället, som Sveriges EU-medlemskap och inlemmandet i en global ekonomi, framväxten av ett multikulturellt Sverige, internets framväxt och den svenska jämställdhetsideologin.

– Vi har gått från något som utmålades som en trygg situation till en otrygg situation. Detta har bland annat medfört en ihärdig längtan att länka samman sexualitet och kärlek, se dem som samma sak.

nakenkvinna.jpgSammanlänkning av sex och kärlek
Don Kulick citerade en psykoanalytiker som uttalar sig i boken Könsköparna: ”När människor har sex utan kärlek, eller sex för upplevelsens skull, ser jag det som en allvarlig psykisk skada”.

– Sådana åsikter upprepas varje gång prostitution kommer på tal i Sverige och de befäster en väldigt speciell åsikt om vad sexualitet är och hur det bör utövas.

.

En annan mycket intressant artikel om prostitution, där Don Kulick intervjuas, publicerades i höstas i den danska tidningen Dagbladet Information – ‘Problemet’ prostitution – läs den!

.
roseline.jpg

.
Andra bloggar om: , , , , , .
.
Bloggtoppen.se .
..badge_intressant.png