phone.jpg

Kan någon övertyga min gästskribent, PhonePhucker, att prostitution är fel per definition? Kom igen! Försök övertyga henne (och mig)! Men du får inte dra in din egen personliga sexsyn som gör det omöjligt att se en penis utan att bli traumatiserad om man inte tänder på mannen den sitter på. Och inled inte med ”Jag moraliserar inte, men…” om det är just det du tänker göra.

Låt mig få presentera dagens gästskribent: PhonePhucker. Det är en smart tjej med humor som bloggar om sitt jobb som telefonhora. PhonePhucker tar en titt på argumenten mot att sälja sex och frågan är om någon verkligen kan övertyga henne varför det är fel…

Jag brukar hålla mig borta från prostitutionsdebatten av samma anledning som jag håller mig utanför många andra debatter. Till skillnad från de flesta har jag vett att hålla käften om jag inte har något nytt att komma med. Jag forskar inte om horeri. Jag är visserligen själv en hora, men en light-horas personliga erfarenheter gör ingen vetenskap. Och det är vetenskap jag vill ha när prostitution debatteras.

Om alla var så ödmjuka som jag är, skulle nivån vara mycket högre, inte bara i sexförsäljningsdebatten. Men nu är det inte så.

Det är helt lugnt för mig att det finns folk som är emot prostitution. Jag lyssnar i normala fall gärna på vad motståndarsidan har att säga, men måste de komma med så korkade argument? Jag säger nu inte att den andra sidan kör med uteslutande sakliga argument och stödjer sig på opartisk forskning. Men när ”för”-sidan säger dumma saker tänker man oftast ”Har ni inget hjärta?”, medan med ”emot”-sidans klantagrument blir det snarare ”Har ni ingen hjärna?”.

kopasex1.jpgTa klassikern ”Skulle du vilja att din dotter blev prostituerad?”. Då exkluderas jag direkt, för jag har ingen dotter.

Om jag säger att jag tycker att min dotter ska få välja sina jobb som hon vill kan motståndaren genast kontra med att jag kommer förstå att jag egentligen inte känner så när jag skaffat egna ungar (=döttrar).

Men om jag tänker tvärtom.
Skulle min mamma vilja att jag blev prostituerad?
Jag vet inte.

Men jag kan nämna ett par dussin jobb som jag vet att hon inte vill att jag ska ha. Mattant. Konstnär. Anticimex-insektsdödare. Vad som helst som inte kräver examen från en kreddig linje på högskolan.

Och jag har visserligen ingen dotter, men om jag hade en och hon bestämde sig för att bli mäklare, skulle jag behöva anstränga mig hårt för att åstadkomma ett konstlat uppmuntrande leende.

Det besläktade argumentet ”Men om du tycker att prostitution är så bra, varför jobbar inte du själv med det?” då?
Ptja, kanske för att det är halvt olagligt?
Eller för att jag är kass i sängen?

Ska alla yrken jag inte har haft bli olagliga i Sverige? Jag ser fram emot en nation byggd på tidningsutdelning, bokföring, städning och massor av telefonsex. Vi kan börja med att införa en sådan i nästa Civilization-spel.
Eller ska bara de jobb som jag inte vill ha tas bort? I så fall får vi ett land utan toppchefer och -politiker. Det låter väl fint? Om man är lite högstadievänsteranarkist?

dirty_call.jpgSedan finns det formidabla ”Jaså, du tycker alltså att alla ska få göra precis vad de vill med sina kroppar?” (eh, nej), ”Då tycker du att det är okej att urfattiga människor säljer sina organ!”.

I högstadiet hade jag geografi och vi lärde oss om olika energiresurser och att de delades upp, grovt taget, i förnyelsebara och icke-förnyelsebara.
Ens organ är i de flesta fall icke-förnyelsebara. Som olja eller uran.
Sextjänster är däremot en förnyelsebar resurs. Som vindkraft. Eller, om man nu ska hålla på och dra donationsparalleller, som blod. Ska man likna prostitution vid donation, så får man sjutton göra vettiga liknelser. Och då ligger Ursula Berge risigt till, för det kan väl inte vara så att hon menar att folk inte ska få ge blod?

Om vi ändå är inne på det, skulle det vara skönt att pensionera uttrycken ”sälja sin kropp” och ”sälja sig”.
Många har försökt förklara för mig varför sexförsäljning inte är en tjänst på samma sätt som exempelvis massage. Jag har hört hela spektrat av argument, från ”Men vem som helst förstår väl att det är skillnad på fitta och hand” till ”Men vem som helst förstår väl att det är skillnad på fitta och hand”.

Men om man runkar då? Hand som hand?
”Men du förstår väl att runka är inte samma sak som att massera. Och suga kuk är inte alls samma sak som att sitta i kassan på Konsum. Och att knulla mot pengar är inte samma sak som att utvisa asylsökande? Och…”

being_cheated.jpgDet är roligt att leka inkommensurabilitetsleken, men hur visar den att de andra alternativen är riktiga jobb, medan de första inte är det? Jag ser faktiskt fler likheter mellan massage och avrunkningar än mellan massage och utvisning av asylsökande.

Det blir ännu konstigare när man först påstår att prostitution inte är jobb, och sedan börjar prata om att kvinnorna inte njuter av knullen, utan bara gör det för pengarna.
Är inte det där typ definitionen av yrkesarbete? Att göra nåt som man inte nödvändigtvis tycker är kul för att man vill ha pengar?

Och det där med varför just prostituerade, av alla människor, ska njuta av sitt jobb tänker jag inte ens kommentera. Det är många nog som redan skrivit om ”den lyckliga horan”. Det enda jag har att tillägga är att det outtalade kravet på att prostituerade måste vara lyckliga hela tiden för att inte räknas som totala offer rimmar väl med antagandet att alla horor har drogproblem. Man måste gå på droger för att ha kul precis hela tiden.

behindwoman.jpgEtt argument som jag har själv fått kastat mot mig har varit att prostitution inte borde finnas för att de flesta prostituerade är kvinnor. Ja, det är ett tecken på ett samhälle där män och kvinnor inte riktigt har samma villkor och lever olika liv. Vill man ha fler tecken kan man gå in på ett dagis eller på en brandstation. Ska vi avskaffa brandmän? Och blir prostitution okej den dagen då lika många män som kvinnor arbetar med det? Eller kommer det fortfarande ses som att kvinnorna utnyttjas, medan män är in control och har det bara kul? Det känns faktiskt under min värdighet att försöka vara rolig på det tankesättets bekostnad. Det är för enkelt.

Det gäller alla gånger som någon nämner mindre positiva sidor med horeri som lätt kan hittas på andra håll. Eller för den delen alla gånger som någon nämner sådant som helt klart är fel, och skulle vara fel inom vilket yrke som helst. Knark? Att horor knarkar för att orka med sina jobb? Det gör en del American Psycho-yuppier med.

Fjortonåringar? För det första är de inte ens byxmyndiga, och det blir ett himla liv även om de knullar för sitt eget nöjes skull. För det andra är det barnarbete, och dessutom inom ett krävande jobb. Anledingen till varför många tycker att PRAO-konceptet inte är helt lyckat är att högstadiebarnen som kommer till en arbetsplats får tillbringa två veckor med att sortera papper och plocka fram fika. De får inte göra så mycket mer.

phonesex.jpgOch du som tycker att prostitution är fel per definition… Kom igen! Övertyga mig!

Förklara för mig varför det är fel att sälja sex, men utan att dra in ditt eget personliga sexsyn som gör det omöjligt att se en penis utan att bli traumatiserad om man inte tänder på mannen den sitter på. Och inled inte med ”Jag moraliserar inte, men…” om det är just det du tänker göra.

Jag struntar i hur just du vill ha sex. Jag vill veta vad får dig att tro att alla vill ha det så. Jag vill höra dig förklara hur den nuvarande lagstiftningen hjälper hororna. Jag vill se siffror som grundas på ett representativt urval, och inte bara de prostituerade som har sökt hjälp eftersom de mår illa av att sälja sex.

Jag lovar, jag går att resonera med. Jag är beredd att tänka om. Men blanda inte in min icke-existerande dotter.

PhonePhucker

.

Ett tillägg från Isabella: På PhonePhuckers blogg i inlägget – Gästboksalert – finns många kommentarer till detta inlägget.
.

roseline.jpg
.


Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,
.
Pingat på intressant.se