utnyttjad4.jpgJust nu säljer jag inte sexuella tjänster aktivt av flera olika personliga skäl men jag hoppas att jag snart kommer börja med det igen. För jag saknar verkligen kontakten med mina kunder, alla trevliga och givande samtal, mysiga stunder och den där fina känslan av tillfredställelse som jobbet ger. Och jag menar nu inte ( bara) den sexuella tillfredsställelsen utan framför allt tillfredställelsen av att göra en annan människa glad, att få en annan människa att må bra.

Jag saknar också den positiva cirkeln som eskorteriet innebär för mig. Träffa nya trevliga människor – få bekräftelse och känna att man gör något värdefullt – bättre ekonomi – jag kan leva mer normalt – jag kan vara generös – blir lyckligare – får mer lust – träffar fler treviga kunder. Just nu är jag inne i en ond cirkel vars innehåll är det rakt motsatt mot den goda cirkeln. Jag trivs verkligen med att vara eskort och saknar det.

Många gånger säger folk i diskussioner till mig men om nu det ger dig så mycket varför då ta betalt för det? Jag brukar svara att jag tar betalt för min tid, min kompetens osv inom området och att det är många som tar betalt för saker de gillar att göra. Ett annat svar är att jag tar bra betalt för jag utsätter mig för risker, hortigmat och allt som det medför. Ibland svarar jag med att berätta att innan jag börja som eskort så dejtade jag många olika män men att jag då ibland kände mig utnyttjad. Många män låtsades medvetet eller omedvetet att de var förälskade i mig eller intresserade av en seriös relation fast det bara var sex de ville ha, när jag kom på det så kände jag mig utnyttjad.

utnyttjad.jpgKänslan av att känna mig lite utnyttjad infann sig också då jag i kortare perioder hade någon älskare. Inledningsvis så kunde mannen vara ens vän och kompis, man hade en relation byggt på både kompisskap och sex men ofta blev det att relationen styrde över till att mer handla om sex och då ofta sex när mannen ville och var kåt, inte när jag hade behov. Så då börja jag känna mig utnyttjad och drog mig ur. Jag vill också att min älskare ska vara en riktigt god vän, och i en vänskapsrelation ställs det krav liksom i alla relationer.

Men den där känslan av att känna mig utnyttjad infinner sig aldrig när jag jobbar som eskort. Snarare kan jag nog känna att jag i så fall utnyttjar mina kunders behov av sex. Mina kunder är också betydligt mer respektfulla gentemot mig än vad männen jag dejtade eller männen jag hade som älskare var mot mig. Så att jobba som eskort är en perfekt lösning för mig. Jag träffar trevliga män som verkligen är måna om mig, som visar mig respekt och jag får en slags kompensation i pengar för att jag ger dem kravlös sex. För annars så kräver jag allt det där som en kvinna ofta vill ha med i en relation, känsla av trygghet, omsorg, vänskap osv.

utnyttjad6.jpgDetta har också skildrats i en mycket rolig film – Rika barn leka bäst. Det är en svensk film från 1997 baserad på Carin Mannheimers succé pjäs med samma namn. Det lilla bankkontoret i Göteborg får nådastöten av den grisiga bankledningen. Alla kvinnor får sparken och de hankar sig fram som dammsugeförsäljare, tar AMU-utbildningar eller går till socialen. Att ragga killar på krogen är inte heller särskilt kul. Det kostar bara pengar. Så därför tänker några av dem: varför inte ta betalt? Varför inte starta eget? De avskedade banktjejerna startar en lyxbordell utanför Göteborg. De får hjälp av en bordellkonsult och affärerna blomstrar. 

När jag berättar om att en av anledningarna till att jag börja jobba som eskort var just att jag kände mig utnyttjad av männen och att jag tyckte att de faktiskt kunde betala om det nu bara var sex de ville ha …. så är det något som de flesta kvinnor kan relatera till. Mycket annat jag berättar har kvinnor som inte säljer sex svårt att förstå, men när jag berättar detta så fattar alla kvinnor vad jag menar och håller med mig.

utnyttjad3.jpgMen varför är det så här? Männen tycks ju inte ha några problem med att bara ha kravlös sex med någon i en relation, känner de sig någonsin utnyttjade? Och vad är detta ett symptom på?

Ojämnställdhet, våra könsroller, kapitalism, biologiska skillnader eller vad handlar detta om på ett djupare plan. Jag har suttit och funderat en hel del på detta de senaste dagarna men inte kommit fram till något svar.

Jag vet att jag har fler kollegor som börjat arbeta som eskorter av precis samma anledning. Jag känner eskorter som absolut inte vill ha en fast relation med en man för de föredrar att leva självständigt. Många av dem har liksom jag dåliga erfarenheter av orättvisa förhållanden tillsammans med män som misshandlat och/eller haft missbruk, de har liksom jag bränt ut sig i när de kämpat både för sin egen yrkeskarriär samtidigt som de fått ta det största reella ansvaret för hem och barn.

Jag tänker och det är nog det som är kul med hela debatten om prostitution, den får mig att tänka och utvecklas. Det kommer ständigt upp nya frågeställningar som man verkligen måste tänka till om. Det är mycket som ställs på sin spets när det handlar om prostitution.

.
roseline.jpg
.

Vill till sist tipsa om att det har startat en liten grupp för alla som vill ha en förändring av nuvarande lagstiftning av prostitution. En fråga som kommer att diskuteras inom gruppen är bl.a hur en sådan förändring ska se ut. Jag är själv medlem och den helt nystartade gruppen består idag av sexsäljare, sexköpare och andra som är intresserade av detta ämne. Syftet med gruppen är naturligtvis att diskutera frågor som berör ämnet men också annat som berör prostitution.

utnyttjad2.jpgVi hoppas också att diskussionerna ska leda fram till att en aktiv organisation eller ett mer formellt nätverk kan bildas. En grupp som kan arbeta för att sexsäljare ska ha samma mänskliga rättigheter som alla andra samt trygga och säkra arbetsförhållanden. Gruppen är sluten och för att bli medlem krävs att man ska ha dokumenterat någonstans på nätet att man är för mänskliga rättigheter för sexsäljare och/eller vara känd av andra medlemmar i gruppen som en person som delar gruppens åsikter. Om du är intresserad av att gå med, skicka ett mail till mig – sensuellqvalite@hotmail.com – skriv och berätta vem du är och varför du vill gå med så får du mer information.

.
roseline.jpg

.
Andra bloggar om: , , ,
.

Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png