johannalerneby.jpgJag vill gratulera Johanna Bäckström Lerneby och Jan Nyman som nominerats av föreningen Grävande Journalister till årets Guldspade för sin artikel serie Sveket mot offren för trafficking

Artikelserien i GP våren -06 visade med all tydlighet hur Sverige i praktiken tar hand om offer för sexuell människohandel och jag vet inte ens om man ska använda ord som ta hand om. Det handlar nog mer i praktiken om att utnyttja och ren utpressning. Det var en skrämmande läsning att ta del av och journalisternas granskning visade att Sverige inte tar ansvar och skyddar dessa brottsoffer enligt de beslut som regeringen har tagit:

  • Offer för människohandel får hjälp så länge de är kvar i Sverige – men bara om de ställer upp i svenska polisutredningar och rättegångar.
  • När de vittnat och åkt hem upphör Myndighetssveriges intresse. Någon hjälp till återanpassning existerar inte.
  • Det görs inga uppföljningar av vad som händer ”de individer som är offer för prostitution”.
  • De som tilldöms skadestånd får ingen hjälp att bevaka att pengarna verkligen betalas ut. Nästan ingen får de summor som utlovats.
    .

Här följer några citat från några av artiklarna:
.

trafficking11.jpgSveket mot offren för trafficking
Jonas Flink har jobbat tolv år i prostitutionsgruppen i Göteborg. Också han talar om socialtjänstens pressade budgetar:
– Det finns inget socialkontor i det här landet som skulle hjälpa en utländsk kvinna som blivit såld hit, utan att bli ersatt av staten för utgifterna. Aldrig!
Ersättning från staten får socialtjänsten bara för de flickor som ställer upp i polisutredningar. Samhället kräver en motprestation av en redan drabbad flicka.
– Vilka är det egentligen som prioriteras och varför? Är det personen som behöver skydd och hjälp eller är det svenska samhället och rättsväsendet som vill ha brottslingar dömda? Är det för att Sverige ska kunna slå sig för bröstet och säga: kolla vad vi är bra? säger Jonas Flink som i stället skulle vilja se allvarliga ansträngningar att hjälpa kvinnorna bearbeta vad de varit med om.
.

Katarina fick inte veta att hallickarna var dömda
När hon får höra att David fick två års fängelse och Zbigniew tre drar hon efter andan. Hon sätter handen för munnen och ögonen tåras.
– Men … är de i fängelse? Då är de ju i Sverige … och inte här. Då kanske jag kan åka hem och hälsa på mormor!
I nio månader har Katarina gått och varit livrädd för att träffa sina två förövare på gatan, säker på att de skulle kunna döda henne, eller hennes familj. Under hela tiden har hon inte haft en aning om att de sitter i fängelse. Att hennes vittnesmål gav resultat, att tingsrätten i Göteborg trodde på henne.
trafficking1.jpg – Har ingen berättat det här för dig? undrar jag
– Nej, men jag förstår ju inte så bra engelska. Kanske har min socialsekreterare som hjälpte mig i Sverige försökt. Jag vet inte … jag förstår ju inte så bra.
I kuvertet finns också informationsmaterial från Brottsoffermyndighetens hemsida. Det är deras information om vad brottskadeersättning är för något och vem som har rätt till pengar och varför. Papperen är utskrivna från myndighetens hemsida. Allt är på svenska.
.

En annan syn på sexhandel
Marion Detlefs förklarar att Hydras långsiktiga mål är en radikal förändring av dagens patriarkala samhällsstruktur. Liksom många andra tyska feminister hävdar hon att det stora problemet är den rådande könsmaktsordningen, dubbelmoralen och förtrycket av de prostituerade.
Hon tycker debatten i alltför hög grad fokuseras på kvinnor som antingen har missbruksproblem, är under 18 år eller är tvingade att sälja sex. Det är olyckligt och leder till att prostituerade överlag betraktas som viljelösa offer, menar Marion Detlefs.

bordell.jpg– I själva verket är många egenföretagare och starka, självständiga kvinnor. Men särbehandlingen av sexarbetarna jämfört med andra yrkesverksamma är diskriminerande. Tack vare den nya lagen har vi tagit steg i rätt riktning här i Tyskland, men vart är ni svenskar egentligen på väg?
Det skramlar om de enorma örhängena när Marion Detlefs med ett bekymrat leende skakar på huvudet åt vad hon beskriver som ”den hjälplösa svenska välviljan”:
– Tror ni verkligen att kvinnornas ställning stärks av att ni bestraffar torskarna, undrar hon.
.

Sexköpare anser sig normala
Lite mer än var åttonde svensk man har betalat för sex vid någon tidpunkt i livet.
– Jag får aldrig till det med tjejer. Alla vill bara ha mig som vän, jag är rädd att jag blir asexuell om jag inte köper sex, säger Jens, 28. Jens är inte ensam om att betala för sex. Forskning visar att 13 procent av de svenska männen någon gång har betalat för sexuella tjänster och alla har de sina egna förklaringar. Första gången Jens köpte sex var det för att han saknade intimiteten. Han ville ha kärlek och han ville ha sex med en kvinna

kubiskkurtesan.jpg1999 blev det förbjudet att köpa sex i Sverige. Det är en lag som är unik i sitt slag. Att köparen är kriminell, men inte säljaren. Jens tycker att lagen är helt värdelös. Han tycker att man kan skilja på frivillig och ofrivillig prostitution. Att trafficking så klart ska vara förbjudet men att frivillig prostitution ska vara tillåtet.

– Min kvinnosyn är det enligt min egen mening väldigt gott ställt med. Man kan beskriva mig som en rätt så civiliserad och blyg person. Jag respekterar till fullo de tjejer som frivilligt säljer sexuella tjänster till kunder. Och om jag inte hittar någon sexarbetare som trivs med det hon gör, så får det vara, säger han.

.
roseline.jpg

.
Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

..
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png