ajia1.jpgIgår kväll satt jag i lilla salen på AF i Lund tillsammans med författaren Petra Östergren, politikern Björn Molin, professor Madeleine Leijonhufvud (straffrätt) och frilandsfeministen Gudrun Schyman. Vi debattera sexköpslagen inför en överfylld sal av juridikstudenter. När ingen mer kunde komma in så var där en lång kö kvar så alla som ville höra debatten kom tyvärr inte in. Sex säljer konstatera debattarrangörerna.

Jag hade satt på mig en peruk och beslöjat halva ansiktet och det var tur för där var tidningsfotografer på plats och de fota hej vilt. Det blev nästan obehagligt när de tvunget skulle ställa sig bara en meter från mig och blixtra på. Nästa gång ska jag be fotograferna att respektera att jag är mån om min integritet. Det är ok att fota när jag är maskerad, men helst inte så nära som de ställde sig.

ajia2.jpgMitt inledningsanförande, se nedan, hade jag skrivit ner men sen när jag skulle läsa upp det så kunde jag inte se texten riktigt eftersom min beslöjning för ansiktet var i vägen. Jag starta därför lite knackligt men efter någon minut så kom jag igång och kunde debattera lika lätt och ledigt som de andra i panelen.

Petra Östergren påpeka att man måste lyssna på dem som säljer sex för att få kunskaper om prostitution. Hon var bekymrad över att de som har åsikter om frågorna ofta har en tendens att överföra sina egna erfarenheter till prostitution. Hon påpeka flera andra bra saker som t.ex. att andra kvinnor kan lära sig mycket av sexarbetare eftersom vi är så duktiga på att sätta gränser och säga nej.

Madeleine Leijonhufvud tycker sexköpslagen är bra som normgivande lag och hänvisa till forskningen man titta på när man införde sexköpslagen.

ajia3.jpgMen som Petra påpeka så är den forskningen baserad på enbart gatuprostituerade som sökt hjälp för olika problem och att det är ungefär som om man skulle lagstifta kring äktenskap enbart baserat på de kvinnor som kommer till kvinnojourer.

Björn Molin berätta att han hade haft en plats i riksdagen men att han slängdes ut av sina partikamrater när han vågade kritisera sexköpslagen i en debattartikel i Expressen 2003.

Han påpeka flera gånger under debatten att bland 19 åringar så har fler killar än tjejer erfarenhet av att sälja sex.

Gudrun Schyman ser prostitution som en maktfråga, prostitution är mäns makt över kvinnor och hon prata naturligtvis mycket om könsmaktsordning. Men om vi ska börja se sexarbete som ett arbete så tyckte hon att man då måste man gå hela vägen och införa yrkesutbildning, arbetsmiljölagstiftning och annan reglering. Men eftersom det finns så mkt skit kopplat till prostitution så var hon emot prostitution även om det begränsa min personliga frihet. Hon avsluta alla inlägga med att konstatera nej det kan aldrig vara ok att män köper kvinnors kroppar.

Tyvärr fick jag aldrig ett svar från henne när jag frågade vilken syn hon har på kvinnor när hon i jämställdhetens namn lägger ansvar på män för att jag som kvinna vill ha sex med dem? Och varför männen dessutom ska hållas ansvariga för mina skäl till att vilja ha sex med dem! Samt om jag inte själv kunde ta ansvar för mina handlingar?

ajia6.jpgMin argumentation fick iallafall en tjej i publiken att tänka i lite nya banor och det gläder mig mycket. Jag hoppas annars att publiken var nöjd med debatten.

Moderatorn var i alla fall nöjd med oss och tyckte att vi var väldigt civiliserade debattdeltagare som generöst lät alla komma till tals.

Sydsvenska Dagbladet har en artikel om debatten idag och vi hamna också på första sidan i gratistidningen City Malmö/Lund.

Mitt inledningsanförande i debatten:

Är det effektivt med ett förbud mot sexköp?
NEJ det är inte effektivt med ett förbud mot sexköp. Genom att motarbeta prostitution på alla möjliga sätt tror man att efterfrågan på våra tjänster ska minska men det är en utopi. Man kan inte lagstifta bort människors behov av sex, närhet och intimitet.

ajia5.jpgPriset får vi sexarbetare betala, inte våra kunder eller de kriminella element som försöker utnyttja vår utsatta situation. Sexarbetare i Sverige diskrimineras och förföljs. Dagens lagstiftning har gjort oss i princip helt värn- och rättslösa.

Det är vanligt att människor blandar ihop sexuell människohandel med försäljning av sexuella tjänster och sätter ett = mellan dessa två saker. Jag vill därför redan nu inledningsvis slå fast att försäljning av sexuella tjänster är en frivillig genomförd tjänsteutövning som förutsätter ett ömsesidigt samtycke och en överenskommelse mellan vuxna människor, sexsäljaren och hans/hennes kund[er].

Utan detta ömsesidiga samtycke handlar det inte om försäljning av sexuella tjänster, utan istället om påtvingad sexualitet och därmed om sexualiserat våld eller om sexuell människohandel.

Jag vill ha en mer sansad politik och lagstiftning, en avkriminalisering som innebär att strafflagstiftningen kring sexuella tjänster mot betalning mellan samtyckande vuxna individer avskaffas. Sexarbetare skulle då verkligen kunna skyddas av de lagar som redan finns, ex. lagar mot våldtäkt, sexuellt utnyttjande, människohandel.

ajia4.jpgNär vi som arbetar med sex görs till symboler och blir föremål för radikalfeministiska hypoteser, när politiker säger att de lagt ansvaret på prostitution på männen, på sexköpare…. så får det mig att undra hur långt vi egentligen har kommit i den sexuella jämställdheten.

Vilken syn har man på kvinnor när man i jämställdhetens namn lägger ansvar på män för att jag som kvinna vill ha sex med dem? Männen ska dessutom hållas ansvariga för mina skäl till att vilja ha sex med dem!

Kan jag inte själv ta ansvar för mina handlingar?

Här blottas en kvinnosyn där kvinnor ses som osjälvständiga och oförmögna att fatta sina egna beslut. Detta synsätt skadar alla kvinnor och är kontrafeministiskt.

Var är logiken och etiken i resonemangen kring prostitution i Sverige?

.

.
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png