opin1.jpg… eller? Visserligen når jag kanske inte DNs läsare eftersom DN pga horstigmat inte vill länka till min blogg men…

Trots att jag motarbetas så vet idag makthavare vem sexarbetaren Isabella Lund är och det hade de aldrig vetat om jag inte börjat blogga.

Idag skriver Elin-Anna Labba på DN om politisk bloggning – Politiska bloggar en flopp.

Som vanligt en missvisande rubrik för artikel visar även upp en annan bild. Det är bara en person av alla som Labba intervjuat som tycker att politiska bloggar är en flopp och det är journalistikprofessorn Kent Asp i Göteborg som hävdar: – För den politiska opinionsbildningen har bloggen inte haft någon betydelse alls skulle jag vilja påstå.

opin2.jpgJag skulle vilja påstå det motsatta om jag bara tittar på min egen blogg. Men min blogg nämns naturligtvis inte i artikeln även om Labba försökte hitta de mest lästa politiska bloggarna genom att titta efter hur många som har länkat till de olika bloggarna. Hon kan inte ha undgått min fjärde plats på knuffs rankinglista men eftersom artikeln publicerades i DN så nämns jag inte.

(DN är så bra att använda som ett exempel på att visa vad horstigma är.)

Elin-Anna Labba har intervjuat flera kända bloggare bl.a. en av mina favoriter, Louise Persson, och det är värt att notera att Louises åsikter får mer utrymme i artikeln än vad journalistikprofessorn Kent Asp får. Detta gläder mig för Louise har så många kloka tankar. Louise säger i intervjun att vi inte riktigt är där än där vi kan prata om medborgarjournalistik och jag håller med. Men man kan definitivt bedriva opinion framgångsrikt genom en blogg, det har jag visat.

opin3.jpgJag starta blogga för lite mer än ett år sedan och mitt syfte då var att jag bara ville berätta om hur det är att arbeta som eskort. Jag ville informera och ta bort fördomar och myter om prostitution. Men eftersom jag gärna vädrar vad jag tycker så gick bloggen ganska snabbt över från att vara en informationsbildande blogg till att bli en opinionsbildande blogg om prostitution. Jag började läsa andras bloggar och kommenterade på dem, jag började skriva mina egna debattartiklar och fick dem publicerade tack vare den här bloggen.

Jag hamna i TV o radio och allt eftersom så har fler och fler fått kännedom att det finns en viss Isabella Lund som försöker göra horornas röster hörda på en blogg som heter ”Att arbeta som eskort”. Den här bloggen gjorde mig till en opinionsbildare och idag vet makthavare vem jag är om jag ringer upp dem och det hade de aldrig vetat om jag inte börjat blogga.

Man kan via bloggverktyget komma i direkt kontakt med bloggande makthavare och starta en offentlig debatt med dem och via en blogg når man ut till många om man har något vettigt att säga, så är det.

opin4.jpgÄven om jag nästan bara uteslutande skriver på svenska så vet man även i de övriga nordiska länderna vem jag är och min blogg ledde också att jag fick medverka som författare i en norsk debattbok om prostitution – Det ideelle offer.

Och jag är inte den första bloggaren som börjat skriva i en bok tack vare att man bloggar.

Genom bloggen får vanlig media nys om dig och via dem når man sedan ut till fler människor som ganska snabbt hitar ens blogg om de googlar.

Och glöm inte att det är ofta när man söker efter information om ett ämne som man hamnar på en blogg tack vare Googles och andra sökmoters indexering av bloggar + att de lägger blogginlägg högt upp i sökresultaten.

Internet är toppen för demokratin o yttrandefriheten och jag gillar verkligen bloggverktyget, gör inte du det?

Ps… kl. 12.00
I inlägget – Den stora planen – skriver Louise att hon i intervjun angav mig som exempel på en blogg som är tongivande och att jag inte inte nämns i artikel trots detta + en framträdande plats i bloggosfären, ”är tyvärr talande om maktpositioner i olika frågor som är en sak som media är dåliga på att reflektera över och sin egen granskande roll”.

opin5.jpg

Andra blogginlägg om detta ämne:

.

.
Andra bloggar om: , , ,

, ,
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png