19lju8.jpgDet finns ljus i mörkret…

… fast läget känns minst sagt förtvivlat just nu när det gäller den politik som förs mot oss sexarbetare.

Jag gläder mig åt ljuset för det är många mörka ondsinta krafter som vill göra det så jäkligt som möjligt för oss sexarbetare.

Kristdemokratiska kvinnorna vill t.ex. utöka ägaransvaret och lagföra hotellägare och lägenhetsförmedlare som förmedlar rum eller lägenheter som kan används för försäljning av sexuella tjänster. De vill att hotellägare och lägenhetsförmedlare, i större utsträckning, ska kunna straffas om de låter oss arbeta inomhus och i en säker miljö.

Ok… kvinnor… om detta blir verklighet i framtiden så kan ni riskera att själva bli tagna för att vara horor om ni i framtiden vill hyra ett rum på ex. ett hotell. Kommer ni med manligt sällskap så gäller det nog att ta fram vigselbeviset så att hotellpersonalen kan kontrollera att ingen synd kommer begås under deras tak! Och hur lätt kommer det bli för kvinnor i karriären att skaffa sig en övernattningslägenhet framöver?

Jag blir alldeles matt av all skiten som jag har läst i media den här månaden. Framför allt blir jag ledsen, enormt ledsen över det som inte står, allt man skiter i.

19lju3.jpgMen gott folk det finns ljus i mörkret.

En lysande stjärna är Anja Gatu.

Jag kan nog inte med ord beskriva hur glad jag blev när jag igår läste hennes sportkrönika i Sydsvenska Dagbladet:

”Läktarkultur kan vara så fint men är det något som ger mig ont i hjärtat är det horramsorna. Inte så mycket för att det är synd om den som blir hånad som för att den som hånas allra mest är den riktiga horan.

Ramsorna påminner om en samhällsordning jag hatar och i den ordningen finns en kategori människor som står allra längst ner. De prostituerade. När någon kallar någon annan för ”hora” är det för att det är det mest nedsättande personen kan komma på. Föraktet för de prostituerade känns ofta gränslöst.

Det verkar alltid vara okej att driva med en hora, att spotta på henne (för det är oftast en kvinna, men inte alltid) verbalt och bokstavligt.

19lju6.jpgEn hora väljer sällan sin roll i offentligheten. När horan omtalas är det som offer eller öknamn, om horan väljer någon annan roll (kräver rätt att organisera sig i fackföreningar, till exempel) ligger alltid omyndig- förklarandet nära till hands.

Horans eget ord är ingenting värt. På så sätt förnekas också horan sin rätt till självaktning. Alla ska se ner på horan.

Just nu är en fråga väldigt aktuell: vem tror på en hora? Jag vet inte vem som har rätt i Geijer-affären där två kvinnor stämmer svenska staten för att de hävdar att de blivit utnyttjade av politiker som barn.

Jag vet inte vem som ljuger och vem som skyddar vem men det är alltid lika intressant att se hur de med makt – vare sig de är politiker, journalister eller jurister – skyndar sig att upprepa att inga politiker vågar besöka prostituerade på grund av risken att bli upptäckta. På samma sätt som horan utmålas som offer och omyndigförklaras litar vi blint på att de högst upp i hierarkin talar sanning.

Därför tar jag det som ett gott tecken när en klack kallar domaren ”Stureplansprofil”. Är horan på väg att få resning? Jag hoppas det. Och jag hoppas att vi sätter de som våldtagit nederst i hierarkierna istället.

19lju5.jpgDet är få feminister som vågar uttala sig så starkt emot horstigmat som hon har gjort. Stöd har vi från många men det vågar sällan uttalas så klart. Både Petra Östergren och Louise Persson är exempel på feminister som vågar.

De är oerhört starka, smarta och kloka kvinnor och det förvånar mig inte att läsa att Anja Gatu också tillhör denna skara av briljanta kvinnor.

Visste ni att hon var bara 12 år när hon fick börja skriva sportkrönikor.

Det kanske ska till starka kvinnor för att utmana horstigmat.

För i hela mitt liv så har jag aldrig mött så många kloka, starka, självständiga kvinnor som jag har mött bland alla de kollegor jag har träffat och bland de feminister som vågar stå vid vår sida och kämpa emot horstigmat. Kvinnorörelsen i Sverige borde hedra oss istället för att motarbeta oss.
.

Ps…
Missa inte att läsa artikeln ”Synd & sedlighet” i det senaste numret av Ottar

.

.
Andra bloggar om: , , , , , ,
, , , ,
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png