19deb1.jpgPå torsdag ska jag debattera prostitution i SVTs program Debatt som leds av programledaren Stina Lundberg Dabrowski.

Jag är riktigt, riktigt debattsugen och om jag bara kan glömma bort kameror och mikrofoner (som jag inte gillar) så kommer det nog gå bra. Det är kul att emellanåt få debattera de här frågorna utanför nätet. Det är framför allt givande att träffa andra människor som är engagerade i de här frågorna.

Jag tror att riktiga möten och samtal utanför nätet måste till för att vi ska kunna få bort horstigmat, diskrimineringen som sexarbetare utsätts för och dagens lagstiftning.

En blogg, eller en debattartikel i en tidning kan man ignorera. Det går också att ignorera ett mail, men om jag ringer eller står framför en människa så går det inte att blunda för verkligheten längre, jag finns, sexarbetare som jag finns.

Och det är först i ett samtal antingen via telefon, eller i ett IRL möte som man får en känsla för vad det är för människa man pratar med. Det är först i ett sådant möte ens egen trovärdighet kan komma fram.

19deb2.jpgÄr det en fanatiker man pratar med, en sansad person och vad för agenda har min meningsmotståndare egentligen? Alla sådana saker är svåra att lista ut bara genom att läsa skrivna ord. Men i ett verkligt möte får man med automatik kunskap om så mycket mer.

Min egen trovärdighet har ifrågasatts av en del meningsmotståndare som bara har kommit i kontakt med mig via nätet. Jag har t.ex. anklagats för att vara både Petra Östergren, en man och en betald lobbyist som ”prostitutionslobbyn” har anlitat.

Nu kan jag visa alla som tvivlar att jag både är en vanlig (fattig) människa, en kvinna och en hora som verkligen kan tala för sig själv.

Men jag måste göra det under förklädnad. Jag kommer att försöka skydda min integritet genom att beslöja mig som en haremskvinna. SVTs smink och kostym avdelning i Göteborg är beredda att omvandla mig till oigenkännlighet.

19deb3.jpgMå det fungera för jag är dålig, bara så dålig på att ljuga och om någon (som inte vet om att jag är sexarbetare) känner igen mig och konfronterar mig om detta så blir det svårt.

Jag hoppas det kommer bli en bra debatt, hmm vad känneteckanr en bra debatt i TV egentligen, vad tycker du?

Kommer det att bli värt risken jag tar? Jag hoppas debatten och min medverkan kan bidra till en förändring i rätt riktning. För oftast är våra tankar om prostitution ganska så idiotiska, mina var det men har ändrats, hur är dina?

Håll tummarna för mig på torsdag!
Debatt sänds på torsdag den 24 januari, kl. 22.00 i SVT1.

Repris i SVT1 söndag den 27/1 kl. 12.30 och på tisdag den 29/1 kl. 12.05 samt i SVT24 onsdag den 30/1 kl. 23.00. Man kan även titta på programmet som webbTV.

Artiklar om programmet:

.

.
Andra bloggar om: , , , ,
, ,
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png