1hemlax1.jpgNär jag läste Andreas Gustavssons ledare i dagens ETC så kom jag att tänka på hur många det är som inte har kunskap och insikt om att debatten om prostitution egentligen i grunden handlar om vår människosyn och om vi har förmågan att omvärdera det vi tror oss veta och se bortom våra egna fördomar.

I debatten om prostitution blir det dessutom så tydligt att våra tankar är vår verklighet och att verkligheten man utgår ifrån kan vara som natt och dag. Inte konstigt att det är så svårt att mötas i en debatt om prostitution.

Jag kom också att tänka på att många av meningsmotståndare säkerligen är väldigt fina goa människor som absolut inte vill horor illa på något sätt.

Men de behöver göra några hemläxor och framför allt behöver de skaffa sig mer kunskaper om sexbranschen och dess olika aktörer….

Vilka är mina fina goa meningsmotståndare då? Ja det är inte de som är fanatiker, det är istället dem som ger ett intryck av att de har en fin människosyn i botten. Jag brukar märka vilka jag tror de är när jag träffar dem eller när jag pratar i telefon med dem, jag märker det i det sätt de bemöter mig, en hora. Jag kan däremot inte utläsa vilka dem är genom att bara läsa vad de skriver.

Det är inte alltid vi delar samma värderingar och synsätt men det som skiljer de här motståndarna från fanatikerna är att de är beredda att lyssna. De är inte övertygade om sin egen förträfflighet och tror att de vet bäst om allt. De vågar och vill framför allt möta mig i ett samtal och det är något jag uppskattar enormt. Andreas Gustavsson är en av dessa människor, eller rättare sagt jag tror han är en av dem.

1hemlax2.jpgJa hmm vis av erfarenhet + faktumet att jag hellre ser det positiva hos människor än det negativa, så måste jag slänga in min brasklapp om att jag bara tror att det är så, fast jag utgår från att det är så.

När jag pratar om prostitution med andra så är det faktiskt ofta lite lättare för mig än vad det är för dem eftersom jag ofta förstår hur de tänker bättre än vad de förstår mig. Jag har själv tänkt lite grann i deras banor en gång i tiden.

För det handlar i grunden om att vi tänker olika kring de här frågorna och att vi utgår från olika kunskaper och uppfattningar om vad prostitution är. Det är enormt viktigt att dessutom vara medveten om att prostitution är omgärdat med så mycket myter och fördomar som vi alla har präglats av sedan barnsben och den faktorn är inte alla medvetna om.

Att bli medveten om hur vi omedvetet påverkas av alla dessa fördomar i vårt sätt att tänka blir därför den första hemläxan man ska lära sig.

Jag skrev häromdagen i en kommentar ett exempel på hur olika man tänka om hur det är att arbeta på en bordell. Jag tänkte själv för några år sedan så här:

Tänk om jag skulle tvingas jobba på en bordell och behövde ta emot 8 kunder på en och samma dag?

Och när jag ställde den frågan till mig själv så blev självklart svaret nej och jag var rätt övertygad om att de kvinnor som arbeta på en bordell och som tog emot 8 kunder på en dag förr eller senare skulle fara illa av jobbet. De kan ju inte må bra, hur skulle de kunna göra det? Jag skulle ju fara illa av att jobba på det sättet! Tänker du också så? Men vänta lite nu…
Varför tänker du så och varför i hela fridens namn tänkte jag:

  • att någon eller något skulle tvinga mig att arbeta på en bordell?
  • att jag skulle behöva ta emot 8 kunder på en dag?
  • att kvinnor som tar emot 8 kunder på en dag far illa av det bara för att jag skulle göra det?

1hemlax3.jpgSvaret är okunskap, myter och fördomar.
Med den kunskap jag har idag skulle jag omformulera frågan och istället fråga mig själv…

Tänk om jag fick en möjlighet att ha en bordell som arbetslokal och där på ett säkert sätt kunna sälja sexuella tjänster till de kunder jag vill och på det sätt jag vill. Där skulle jag kunna arbeta med sex helt på mina egna villkor och samtidigt komma i kontakt med trevliga kollegor som jag kan skratta och ha kul med, kollegor som kan ge mig stöd när jag behöver det. Vill jag det?

Svaret på den frågan är självklart JA!
Mer om detta med hur vi tänker i frågor kring prostitution har jag skrivit i en bok. Här kan du läsa kapitlet Tankar kring prostitution är ofta idiotiska.

I mitt nästa inlägg tänkte jag bemöta de argument som Andreas Gustavsson framför i sin ledare i ETC.

.

.
Andra bloggar om: , , ,
,
, , ,
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png