Vill du läsa min reaktion på Josefin Brinks bloggpost ”Haltande debatt om sexköpslagen”, här finns den…
Undrar du i vems intresse jag talar för?
Jag berättar så tydligt jag kan för vem och varför jag talar…
Jag skriver också idag om varför människor inte kan se sex som ett arbete och diskuterar hur mycket tvång som egentligen är kopplat till sexarbete samt om det verkligen är skadligt att sälja sexuella tjänster …
… Det bidde ett långt inlägg idag …
Josefins Brinks debattinlägg på SVT opinion ”Torskarna har förlorat mest på sexköpslagen” kommer jag att bemöta med en replik på SVT opinion.
För mig är sexarbete ett arbete men inte ett arbete som vilket som helst eftersom sexarbete inte bör eller ska ske på någon annans villkor än ens egna. När jag tänker på de som far illa av sexarbete så kan jag ändå jämföra sex- och erotikarbeten med andra jobb och tänka…
Vi är alla olika och passar för olika saker och vilket arbete har enbart positiva sidor? Och är det inte självklart att om man börjar arbeta med något man inte är lämplig för så finns det risk att man far illa av det arbetet? Arbetsmiljön och arbetets villkor är av oerhörd stor betydelse om du ska tycka om ett jobb eller fara illa av det.
Varför kan man inte se dessa självklarheter i sexbranschen, det finns ju där precis som för alla andra jobb. Ärligt så tror jag inte heller att man kan hitta en enda yrkesgrupp av människor där inte någon farit illa av yrket.
Varje dag fattar människor både kloka och okloka beslut när de väljer arbete. Och ibland väljer människor att jobba med något det absolut inte trivs med bara för att överleva eller för att det är viktigare för dem att klara sig själva, tjäna pengarna de kan få av det här jobbet än vad det är att fortsätta leva utan inkomsten som skitjobbet ändå kan ge dem. Vad som ger våra liv mening är olika, vad vi menar med livskvalitet är olika.
I debatten om prostitution låter det ibland som om sexarbete bara kan accepteras om det är ett perfekt jobb för alla utan några som helst nackdelar. Sådana krav och argument hör man aldrig när andra yrken diskuteras.
Och många tycker det är svårt att överhuvudtaget se sex som ett arbete. Kanske för att man personligen förknippar sex väldigt starkt med kärlek, med det finaste och skönaste vi vet. Men sex även med den man älskar är inte alltid så där himlastormande fint.
Eller vill man bara helt enkelt inte att sex ska vara ett arbete. Det känns fel att tänka på sex som ett arbete har någon sagt till mig.
För vad är ett arbete för de flesta av oss. Jo ett måste, ett tvång… och sex ska absolut inte vara ett måste eller ett tvång, det vet vi.
Vi säger att vi är tvungna att gå till jobbet. Tänk om någon är tvungen att både gå till jobbet och dessutom ha sex på jobbet med en främling som dessutom kan vara en äcklig…. Det måste värre än att tvingas arbeta med något annat.
Få vet att de allra flesta säljer sex helt på sina egna villkor. Vi bestämmer både när vi ska jobba, hur mycket vi ska jobba, vem vi ska träffa och på vilket sätt vi ska ha sex med en kund på.
Få vet att allt sker på sexsäljarens villkor och att detta är en förutsättning för att man ska kunna arbeta med en sådan intim tjänst som ändå sex är. Sexarbete är därför ett väldigt fritt yrke och inte riktigt likt andra arbeten.
Men den här bilden stämmer inte överens med de fördomar som finns om horor. Horor beskrivs som offer som utnyttjas. Och när vi berättar om hur vi arbetar beskylls vi för att bekräfta myten om den lyckliga horan och/eller att vi glorifierar prostitution. För många måste tydligen prostitution per definition vara detsamma som sexslaveri.
Men det är en mycket stor skillnad på att tvingas arbeta med något du inte vill och att själv välja det och sen styra ditt arbete själv! Men de som är tvingade då…
Kom ihåg att alla kvinnor som är fattiga i världen väljer inte att börja sälja sexuella tjänster! Alla missbrukare finansierar inte sitt drogmissbruk genom att sälja sexuella tjänster!
Vem skulle tvinga sexsäljaren att agera mot sin egen vilja? Varför skulle en sexsäljare till skillnad från andra människor göra vad som helst för pengar?
Ok om någon kan bevisa för mig att majoriteten av alla sexsäljare får sådana enorma skador av sexarbete så att det kan motivera att vi ska arbeta mot prostitution så skulle jag förstå varför vissa resonerar som man gör om sexarbete.
För jag är ingen extremliberal som anser att allt ska vara fritt. Speciellt inte sådant som vi bevisligen vet kan skada oss och ja…
… det kanske ligger något i det där att den enes frihet är tyvärr ofta den andres ofrihet.
Louise Eek säger att sexarbete traumatiserar alla kvinnor förr eller senare. Men hon har ännu inte berättat för mig vad det är inom prostitution som traumatisera alla kvinnor. Och tro mig jag har velat få ett svar på den frågan och jag har frågat många som påstår detta.
Jag har haft kontakt med fd sexsäljare som starkt fördömer prostitution och bett att de ska dela med sig av sina erfarenheter och berätta varför sexarbetet blev så skadligt för dem. Deras erfarenheter är enormt viktiga att ta tillvara för att förhindra att andra ska drabbas som de har gjort. De skulle också kunna hjälpa till i arbetet med att förhindra att olämpliga personer börjar jobba i sexbranschen. Men ingen av dem har velat ställa upp, trots att man kan vara helt anonym.
Jag har frågat många olika människor… Och i nästan alla svar jag brukar få så kan jag se att orsaken till att människan har farit illa i sexbranschen finns utanför den.
Missbruksproblem uppkommer sällan för att man har börjat sälja sex, dessa problem finns innan och är av en annan orsak. Sexuella övergrepp som skett i barndomen skulle ha skett oavsett om människan senare i livet sålde sex eller inte. Gränslösa människor som inte kan säga nej och sätta gränser far naturligtvis illa i sexbranschen. Har man en sådan problematik så är det dessutom lätt att man utnyttjas av andra människor i många andra olika sammanhang och förr eller senare råkar väldigt illa ut.
Tittar jag på forskning så kan jag heller inte hitta några belägg för att sexarbete i sig generellt skulle vara skadligt. De som hävdar detta brukar ibland hänvisa till en viss specifik internationell forskning där man har ett begränsat urval. Det är sexsäljare enbart från länder där prostitution är helt kriminaliserat, det är enbart gatuprostituerade som är hemlösa, drog- eller alkoholmissbrukare, alltså människor som har omfattande problem. Om man ska acceptera viss forskning som bedrivits om prostitution, som sanningen om vad prostitution är, så måste man ta en titt på hur denna forskning bedrivits och granska den kritiskt.
Det jag däremot får reda på är att horstigmat skadar alla sex- och erotikarbetare. Att utsättas för brännmärkning, socialskam, tvingas leva med en livslögn är skadligt. Det är också skadligt att utsättas för diskriminering, förföljelse och förtryck.
Skapar mitt fria val en tvångssituation för någon annan? En del menar det och strävar därför efter prostitutionsfritt samhälle eftersom tvång inom sexbranschen är så vidrigt.
Men ett samhälle utan prostitution är en utopi och jag är övertygad om att det finns bättre sätt att komma åt tvångssituationer inom sexbranschen än den väg Sverige idag har tagit. Dessutom menar jag att strävan efter denna utopi skapar situationer av tvång och risker för sexarbetare helt i onödan.
Vi lever inte i en perfekt värld där alla människors behov av sex, närhet och intimitet kan tillfredsställas inom gängse normer och inom traditionella relationer.
Det är därför det finns ett behov av att köpa sexuella tjänster och många gånger är det egentligen lika mycket kramar och smek som efterfrågas av våra kunder. Det är ingen rättighet att få dessa behov tillfredsställda men vi mår alla bättre om de blir det, sex är mycket hälsosamt.
Varför då inte skapa förutsättningar för att de som vill arbeta med sex får lov att göra det på sina egna villkor utan risk för att någon exploaterar dem. Sexarbetare kan vara i behov av skyddande lagstiftning men absolut inga diskriminerande lagar.
Jag tror att det då kommer bli mycket lättare att motarbeta alla former av tvång inom sexbranschen. För då kan sexarbetare samarbeta med myndigheter och polis, Vi kan hjälpas åt alla mota bort tvång och alla kriminella element ur branschen.
Och jodå!
Jag har ett samhällsperspektiv med i mina tankar om prostitution, jag tänker på jämställdhet och framför allt tänker jag på de mest utsatta sexsäljarna.
Men jag tänker inte samma tankar och i samma tankebanor som många prostitutionsmotståndare gör.
Jag tänker att horstigmat måste bort om vi ska uppnå sexuell jämställdhet och det kan vi inte uppnå om man fortsätter att skambelägga sexarbete eller om man inte vill erkänna att kvinnor både kan, vill och tycker om att arbeta med sex och erotik.
Jag tänker på alla onödiga risker vi utsätts för i jobbet pga dagens prostitutionspolicy. Jag tänker på alla som utnyttjar de som behöver hjälp med att sälja sexuella tjänster, att ingen ärlig, hederlig människa vågar hjälpa en sexsäljare att sälja sex.
Jag tänker på människors lika värde, att det är viktigt att vi tillåts få samma mänskliga fri- och rättigheter som alla andra i samhället. Att vi måste få skyddas av samma lagar som alla andra medborgare skyddas av.
Att polisen ska skydda oss och att myndigheter ska hjälpa oss istället för att motarbeta oss.
För mig är en del tankar bakom sexköpslagen totalt kontrafeministiska.
Är det feministiskt att lägga ansvaret på män för vad självständiga kvinnors beslutar sig för att göra?
Vilken syn har ett samhälle på kvinnor när man i feminismens och jämställdhetens namn lägger ansvar på män för att jag som kvinna vill ha sex med dem mot betalning. Förutom hans egna skäl till varför han vill betala mig så ska han ställas till svars för mina skäl och mina val och dessutom ta ansvar för dem!
Är det verkligen skadligt att ha sex med främmande människor? Är det skadligt att tjäna pengar?
Jag blir lite pissed off när människor inte förstår att jag och alla mina kollegor som trivs med att arbete med sex långt ifrån är några egoistiska svin som skiter i kollegor som far illa i sexbranschen.
Inte fasiken vill vi att alltför unga människor eller olämpliga personer börjar sälja sex eller att någon ska tvingas jobba med sex. Vi vet vad jobbet kräver och förstår nog bättre än många andra hur en olämplig person kan fara illa av jobbet. Jag försöker att med adekvat information avråda olämpliga människor att börja med att sälja sexuella tjänster.
Men det är kriminellt om jag berättar hur man kan arbeta säkert med sex och undvika en del faror! Det är kriminellt att hjälpa till att sälja sexuella tjänster, att arbeta tillsammans med någon, att arbeta tryggt och säkert!
Inse att det inte går att lagstifta bort prostitution, inget land har lyckats med det. Jag vill inta ett mer pragmatiskt förhållningssätt till prostitution. Att man ser vilka problem som finns i branschen och att man sen går in för att lösa dem. Är man emot att sexarbetare exploateras… låt oss då jobba gemensamt mot detta. Anser man alltför unga människor börjar i branschen… låt oss angripa det problemet då.
I vems intresse ligger en sådan agenda? Jo i min och i många andra sexarbetares intresse.
.
.
Jag är inte anställd av någon, jag är inte heller någon personlig eller vald representant för sexarbetarna i Sverige. Men de åsikter jag framför tror jag är ganska så representativa för vad många sexarbetare i Sverige anser.
Jag tror det för jag har varit i kontakt med så många olika sexsäljare som i sin tur känner många andra, jag har pratat med gamla sexarbetaraktivister och sexsäljare i andra länder.
Och om det inte är så… då borde jag åtminstone ha fått ett mail från någon sexarbetare som sa till mig att det jag säger eller skriver är fel. Och jag har inte fått ett enda sådant mail. Däremot får jag massor av stöd och hejar rop via mail, här på bloggen och på olika diskussionsforum där sexsäljare är. Hade jag inte fått det så hade jag aldrig vågat säga vi om vissa saker, för jag vill inte göra mig ovän med mina kollegor.
Men alla delar naturligtvis inte mina åsikter. De som jag känner till och som inte gör det är Louise Eek, Maria Bergman, Emma och Nina i nätverket PRIS och en enskild sexarbetare som bloggar och som brukar kommentera på tidningars diskussionsforum.
Ni ska veta att denna lilla klick har ett starkt stöd från många politiker. Och det är inte så konstigt… för PRIS vill ha högre maxstraff för sexköp och ett samhälle utan prostitution. Jag tycker detta är rätt lustigt då en av tjejerna bakom nätverket är aktiv som sexsäljare, borde hon då inte ringa till polisen och ange sina kunder?
Samma kvinna skrev i mars -07 en debattartikel i Expressen – Vi sexsäljare måste se de bedragna kvinnorna! I artikeln skrev hon:
”De kvinnor som bedras genom sexköpen beräknas vara cirka tjugofem gånger fler än de prostituerade. Detta innebär att det i Sverige finns tiotusentals kvinnor som lever i förhållanden där de förväntas vara trogna gentemot män som bedrar dem med prostituerade som redskap. Och betydligt fler skulle de av allt att döma bli med en sexhandelslegalisering. För oss i sexbranschen är detta ett dilemma som vi naturligtvis helst blundar för. Uppmärksammandet av det går stick i stäv med våra särintressen. Det utgör ett hot mot vår självkänsla och riskerar att sänka vår redan låga samhällsstatus.”
Lite senare under våren var nätverket PRIS mycket upprörda över att föreställningen “Fackmöte för prostituerade” skulle hållas på teater Tribunalen. En pjäs om prostitution baserad på sexsäljares texter ansågs vara ett stort hot! De var på plats och protesterade mot föreställningen innan de ens hade sett den. De utsåg mig till ett särskilt villebråd under den där veckan. De la bl.a. upp en text på sin hemsida där de på alla möjliga sätt försökte misskreditera mig som person. Jag var en av författarna till texterna.
I höstas fick jag en förfrågan från Studio Ett i P1 om jag ville debattera prostitution i en direktsändning som skulle vara på onsdagen den 19/9. På måndagen fick jag reda på att min motdebattör skulle bli Louise Eek och jag såg verkligen fram emot att få träffa henne IRL och få debattera mot henne i en direktsändning.
Dagen efter fick jag besked om att Louise Eek hade fått förhinder och inte kunde delta och att jag därför skulle få debattera mot Maria Carlshamre, EU parlamentariker och medlem i Feministisk Initiativ. Och det var ännu bättre tyckte jag.
Men vad händer samma dag på sena eftermiddagen jo…
Petra Östergren ska delta i en direktsänd debatt i radio Sjuhärad och tydligen har samma radiokanal frågat om någon i PRIS vill medverka. Det vill de inte och de ber radion att läsa upp ett protestbrev mot debatten i radion som de har skrivit och så sker, brevet som läses upp avslutas med följande ord:
”Vi menar att offentliga debatter av detta slag inte är rätt plats för att behandla ämnet prostitution. Många människor med sår av sexindustrin har varken möjlighet eller ork att framträda offentligt. De som talar kommer alltid vara de starka och privilegierade eller människor som överhuvudtaget inte har med prostitution att göra.”
OBS då att Louise Eek var klar för att debattera prostitution mot mig dagen innan men hoppade av! Är PRIS en grupp av människor som är så svaga offer så att andra behöver föra deras talan? Det passar bra in i mallen för vilken attityd socialtjänsten i Stockholm har gentemot oss, de anser att de kan föra vår talan.
Jag har aldrig exkluderat PRIS från debatten, jag har välkomnat dem och efterlyst en djupare förklaring till deras ställningstagande men inte fått den.
Och nej, jag talar inte för den här gruppen och jag kommer aldrig att göra det. Det gör så många politiker så gärna åt dem.
De här kvinnorna har nämligen en given plats i maktens korridorer. Louise Eek har skrivit debattartiklar tillsammans med Margareta Winberg, ett par riksdagsledamöter skrev en motion i höstas och framförde PRIS krav.
Bland oss som inte har en plats i maktens korridorer finns både aktiva och fd sexarbetare. En del av oss har råkat illa ut i jobbet och andra har aldrig gjort det. Vi har olika erfarenheter men fler gemensamma och till skillnad mot PRIS så vill vi aktivt arbeta mot de verkliga orsakerna bakom att sexarbetare far illa istället för att bara enkelt säga bort med prostitution, vi for illa av det så därför gäller detta för andra. Vi tänker inte så…
Jag pratar för alla de sexarbetare (aktiva och fd) som inte tror på utopin om ett prostitutionsfritt samhälle. De som har en pragmatisk inställning till problemen som finns inom sexbranschen. De som vill attackera de verkliga orsakerna bakom de problem som finns. De som är upprörda över alla de negativa konsekvenser som horstigmat, dagens lagstiftning och prostitutionspolicy har medfört för oss.
Att utmåla sig själv som ett offer i prostitution är lätt om du vill ha empati och samhällets stöd och hjälp.
Jag pratar för de som vägrar göra ”syndabekännelse”, för de som vägrar hantera horstigmat genom att svära sig fria trots ett kanske oklokt val i livet. Jag pratar för de som tar konsekvenserna av sitt eget handlande, de som får stå utanför det politiska etablissemanget.
Man kanske kan säga att jag pratar för de stolta horornas intresse!
.
.
Andra bloggar om: prostitution, sexköpslagen, feminism, debatt, media,
politik, sex, horstigma, sexarbete, sexarbetare, Josefin Brink, jämställdhet
.
...
tisdag, februari 5, 2008 at 16:20
Självklart är risken stor om man arbetar med något man inte är lämplig för. Obducent, kirurg, soldat eller vårdbiträde skulle jag inte må bra av.
Att både arbetsmiljön och arb.villkor är av enormt stor betydelse vet alla som arbetar. Men då borde det också säga en hel dem om varför man, trots att detta saknas, väljer att arbeta med sex.
Ang sexuella övergrepp. Om jag hade mått dåligt, varför skulle jag då satsat så mycket på att bli framgångsrik och vara mån om mig själv både på ut – som insidan?
Om hade jag mått dåligt hade jag inte orkat med det. Då hade jag varit trasig.
Jag är inget offer, jag är en överlevare som blivit hel. Inga myndigheter har hjälpt mig, jag har hjälpt mig själv och över detta är jag stolt och vägrar ljuga mig till en ”syndabekännelse”. (hur ärligt skulle det vara mot en själv att göra nåt sånt? Det hade varit ruttet från början. Sjuka träd ger dålig frukt.)
Något annat jag är väldigt stolt över är dig Isabella. Du är en fin representant.
KRAM!
tisdag, februari 5, 2008 at 16:30
Jag förstår inte resonemanget hos Brink mfl. De väljer ju själva att inte vilja se eller skaffa kunskap om att det finns fler än en som säljer sex frivilligt.
Hur kan jag veta att hon inte bara pratar i egen sak också, som hon påstår att du gör. Att sedan tro att du tillhör undantagen är så jäkla barnsligt. Det är inte svårt alls att kolla runt både bland bloggar och på sexforum. Jag kan sätta mitt huvud på att de frivilliga sexsäljarna är i majoritet. men naturkligtvis finns de som mår dåligt. Vi är så kloka så vi förstår det, men våra motståndare har tydligen inte den intelligensen att förstå att prostituion är en komplex fråga. Allt är inte bara vitt och allt är inte bara svart.
Jag är en himla stolt hora och jag är glad att någon vågar stå upp för mig och mina själsfränder.
tisdag, februari 5, 2008 at 16:35
Dette er det beste innlegget jeg har lest på veldig lenge. 🙂
tisdag, februari 5, 2008 at 19:18
Herregud alla organisationer och myndigheter som man samarbetar med ,våra yrkesgrenar skiljer sig åt , vi tycker , tänker inte lika men grunden förenar oss i ett samarbete. Märkligt att två grupper inte kan samarbeta.
Det är ofta de starka som har orken att berätta och tjata inte dem som befinner sig i kris. Det är klart att man engagerar sig i de som far illa inom sin ”yrkeskår” .
Där borde ni kunna möta varandra , ni vill samma sak .
I grund och botten påstår ni båda att ni kämpar för mänskliga rättigheter.
Louise Eek är en mycket stark kvinna i den situation hon befinner sig i . Hon/andra har rätt att föra sin kamp men INTE på bekostnad av andra personers rättigheter, rätt till SITT liv och medvetna val.
Ett beteende som jag vill påstå är ett återkommande beteende hos utsatta även utanför prostitutionen ,svårt att se nyansskillnader ( vi upplever inte samma sak) och ta ansvar .
Jag har sagt det förr , skapa en förening och sätt fart att dokumentera medlemmar och för statistik på alla ”villiga” sexarbetare ni kommer kontakt med i Sverige , det är svårare att ignorera en ÖPPEN org än osynliga spökfigurer .Smid medan järnet är varmt .
tisdag, februari 5, 2008 at 19:40
Tack vänner 😀
only4me det är lite svårt att samarbeta med ett nätverk som inte vill samarbeta, vi försökte för ett år sedan… De har dessutom ägnat rätt mycket energi åt att förminska min och andra kollegors trovärdighet på ett sätt som inte har avrit så trevligt.
Och vi håller på att bilda en riktig organisation för alla sex- och erotikarbetare, det kommer, hav tålamod! 😉
tisdag, februari 5, 2008 at 20:53
”Få vet att de allra flesta säljer sex helt på sina egna villkor. Vi bestämmer både när vi ska jobba, hur mycket vi ska jobba, vem vi ska träffa och på vilket sätt vi ska ha sex med en kund på.”
Just det här gör väl att prostitution inte lämpar sig för att vara ett anställt yrke? Om du är anställd har du ett avtal med arbetsgivaren, och i det avtalet kan ingå att du ska serva alla skötsamma betalande kunder, vare sig du gillar dem eller inte. Ska du ha rätten att själv välja och vraka kund, så måste du vara din egen, allstå om det ska vara ett yrke, så måste det vara av typen egen småföretagare.
tisdag, februari 5, 2008 at 20:59
Det tyder ju på att det sitter ”fel” personer på fel stolar om de inte ens vill försöka .Skit i dom .
När det gäller normer är det lätt att ta den enkla vägen (som alla andra), de orkar väl inte att se bortom sitt eget.
Det skall gudarna veta att jag har råkat illa ut och det tog tid och kraft att lägga fokus där det hörde hemma . Under denna tid då jag hade kontakt med kvinnojourer , levde skyddat etc trodde jag att de hade rätt .
”skulle aldrig hamnat i sex branschen , det är vanligt ”
Sedan började jag träffa kvinnor regelbundet som vart utsatt för mordförsök/våldtäkt.Jag var den ENDA som hade koppling till branschen,det blev en stor vändpunkt .
Jag behöver inte skämmas eller känna skuld ”om jag inte hade så skulle jag inte …”jag tillät mig själv att vara stolt över egna handlingar
Man kan jobba för sin egen sak men man får inte glömma olikheter .
onsdag, februari 6, 2008 at 0:18
Just förbudstankarna och sättet att dra alla över en kam just när det är ”crimesex” med i spelet verkar vara väldigt vanligt. Vem förbjuder heterosex för att det förekommer hustrumisshandel och våldtäkter? Där ska man utreda och förebygga vidare skador, men förbjuder inte fenomenet i sig. Men så fort det är en sexform som inte är sanktionerad av staten så skall allt som har med det att göra förbjudas, oavsett hur/varför/när skador uppkommer. Intressant.
onsdag, februari 6, 2008 at 10:16
[…] i SVT om sexköpslagen och prostitution. Hon säger att hon mycket väl är beredd att lyssna på Isabella Lund och andra sexsäljare som argumenterar för sin egen sak, men har svårt för de många bloggare som […]
onsdag, februari 6, 2008 at 10:45
Väldigt bra summering av och introduktionskurs till hela prostitutionsproblematiken, och ett av de bästa blogginlägg jag någonsin läst, alla kategorier.
onsdag, februari 6, 2008 at 10:50
Oj! Tack felmoftan 😀
onsdag, februari 6, 2008 at 14:40
Jag tycker det är självklart att man ska ha rätt att bestämma vad man vill jobba med och hur.
Tex, jag jobbade en sommar inom demensvården,inte mitt föstaval, men den enda jobb jag knde få. Jag misstrivdes fruktansvärt.Idag vet jag att det defenitivt inte är ett yrke för mig. Hade jag stannat kvar(ngt arbetgivaren ville, tydligen var jag bra på att jobba??) hade jag inte mått bra och farit illa. Men för den skull så säger jag inte till alla att det yrket borde förbjudas, för det finns människor som trivs och tycker att bättre jobb kunde de inte ha haft.
Man måste kunna se saker från båda(eller fler) sidor. Jag tycker inte att man har rätt att se ner på ngt yrke, bara för att man själv inte skulle kunna tänka sig att jobba med det. Varför skulle sexarbete vara undantaget för det? Undrar om mkt fördomar om sex och att ha det som jobb, handlar om att man inte är klar över din egen sexuella självbild och att då möta ngn som är det, och dessutom står upp för det, blir för jobbigt?
Sen lagstiftningen då? Om jag har fattat det här rätt så innebär det bla. att om jag betalar pers. A och pers. B för att ha sex med varandera, ställer upp en filmkamra och filmar det hela, och sedan säljer kopior av filmen, så är det helt lagligt?
Men om jag låter person A betala mig för att jag ska ha sex med honom/henne så är det kriminellt?? Ursäkta ,förlåt?! Vad är skillnade egentligen. Man undrar vad den som satt och skrev lagförslaget tänkte…
tack för en intressant och läsvärd blogg!
/Erika
onsdag, februari 6, 2008 at 16:48
Som sagt, det är fruktansvärt synd att personer som du censureras och förringas av de duktiga moralisterna. Några få får göra sin röst hörd efter att ha krupit till korset och gjort avbön och därigenom vunnit respekt, eftersom deras utsaga stämmer överens med de vedertagna fördomarna. Lite som häxförhören på 1600-talet, och fortfarande ett effektivt sätt att få en opinion med sig. Tack för en välskriven blogg.
onsdag, februari 6, 2008 at 21:08
I min (förhoppningsvis) kommande bok trycker jag på, att riksdag och regering minsann inte visar någon omsorg om människor som, när de är arbetslösa, tvingas acceptera arbeten som de mår dåligt av. Denna enastående ”omsorg” om sexarbetets art måste alltså ha andra orsaker än rent välbefinnande, och det vet vi ju att den har också, nämligen sexualmoraliska. Den har alltså i grunden INGENTING med personers välbefinnande att göra, bara de lagstiftandes egna moraliska principer. Något som ju också visas av att prostitutionslagen (sexköpslagen) drevs igenom trots de starka farhågor om försämring av de prostituerades situation som framfördes. Eller, som Don Kulick uttrycker det om socialdemokratiska kvinnoförbundet: ”De sa att syftet med lagen först och främst var att ’markera’ eller ’sända ett budskap’ att ’samhället’ inte accepterade prostitution”. Det är alltså helt ideologiskt feministiska skäl som styrt. D v s, så som jag ser det, i grunden en stor portion egoism från ”upplysta” medelklassaktivister som måste ”rädda” ”oupplysta” prostituerade som inte ”förstår bättre”. Senare påståenden om ”skydd” av säljaren, eller att det skulle motverka ”trafficking”, är efterkonstruktioner för att motivera en dubiös lag.
Vad gäller detta med vår enastående ihopkoppling av kärlek och sex så är det helt och hållet en sedan barndomen inlärd KULTURELL KONSTRUKTION. Antropologen Donald Symons refererar en tvärkulturell undersökning kring fenomenet ”romantisk kärlek” som visade, att mer än tio procent av alla kulturer helt saknar fenomenet ”romantisk kärlek”, och i många är det sällsynt. Att vi i den kristna, västerländska kulturen så starkt emfaserar detta beror på att kyrkan under medeltiden förbjöd all ”onaturlig” sex. D v s utanför äktenskapet, i annan ställning än missionärsställningen och om den inte ledde till graviditet (sex av ren lust var alltså onaturligt, liksom naturligtvis även oral-, anal-, enkönad sex och tidelag). Till detta adderade man att äktenskap inte fick ingås om inte ”kärlek” fanns mellan dem som gifte sig. Därigenom blev alltså kärlek och sex religiöst och ideologiskt direkt samankopplade. Det är alltså helt en kulturell konstruktion. Artmässigt är människan emellertid promiskuös (och ska egentligen så vara biologiskt, läs t ex denna lysande evolutionspsykologiska skrift från University of New Mexico; http://www.unm.edu/~gfmiller/new_papers/sefcek%20miller%202006%20matechoice.pdf ). Visste ni förresten att hela mänskligheten härstammar från endast 26 individer? Det har varit mycket incest i människans tillblivande.
När vi pratar ”intimitet” så är denna syn på sex också en följd av våra sexualpuritanska moraladaptioner. I ”primitiva” samhällen, och bland andra primater, kan kvinnor/honor utan några som helst stigmatiseranden använda sex för att tillskansa sig ”betalning” utan emfasering på ”intimitet” (därmed inte sagt att vi ska tvärvända, men det visar att detta är ett artriktigt beteende). De inser också de positiva effekter som enbart sex har i sig självt, vilket leder till välbefinnande, starkare motståndskraft mot infektioner, för män skydd mot prostatacancer, m m. D v s, om man inte tyngs av sexualmoraliska fördömanden vill säga, som vi i väst.
Angående sexuella övergrepp i barndomen så är det överhuvudtaget ett starkt överdrivet fenomen. Ney & medarbetare gjorde i USA 1994 en stor undersökning av barn som utsatts för övergrepp, och fann att barnen själva graderade sexuella övergrepp som det minst allvarliga av övergreppen (resultat: fysisk försummelse 949 poäng, verbala övergrepp 914 poäng, fysiska (vålds)övergrepp 870 poäng, känslomässig försummelse 848 poäng och sist på listan sexuella övergrepp 100 poäng). Det är också så, att över 95 procent av alla barn som utsätts för övergrepp utsätts för fler än en typ av övergrepp, och dessutom utgör sexuella övergrepp bara ca 8 procent av alla övergrepp (men får ungefär 80 procent av de ekonomiska resurserna). Det är alltså oerhört mycket vanligare att t ex fysisk försummelse i så fall skulle vara ”boven” i dramat. Du har dessutom, Isabella, helt rätt i att problematiken i allmänhet inte orsakas av prostitutionen, utan ligger i tidigare problematik, eller som den prostituerade Mary Scott säger hos Bell om barnprostituerade (under 18 år): ”Jag tycker också det är intressant att de kollar den barnprostituerade och säger att problemet är prostitution. De glömmer problemen med stöld, droger, eller bara allmän exploatering av ungdomar på gatan… Tjänstemän avgränsar kriminaliteten för att försöka påstå att prostitutionen är ansvarig för detta. Prostitution är ett symptom på ett större problem som dessa ungdomar har upplevt som ställer dem på gatan i första ledet”.
Jag håller också helt med Dig, Isabella, om att strävan efter utopin orsakar stora skador. Moral är aldrig någonting annat än ett ”borde vara” (enligt moralisternas subjektiva uppfattningar), biologi (som jag berört ovan) ett ”är”. Att förtrycka biologin för att främja moralen leder alltid till stora problem. Personligen gör jag abolitionistiska aktivister/lagstiftare till huvudansvariga för att vårt land seglat upp till att ha världens tredje högsta frekvens av våldtäkter (endast slaget av USA och Sydafrika), med 24,5 på 100 000 invånare. Att till exempel jämföra med andra västländer, som till exempel Japan (1,2/100 000), Italien (1,26/100 000), Tyskland (7,3/100 000), Finland (7,5/100 000) och Norge (8,8/100 000). Vi har alltså tre gånger så hög våldtäktsfrekvens som våra grannländer! Enligt BRÅ är vi också det enda västerländska samhälle där sexualbrotten ökar. Intressant nog var den lägsta frekvensen av våldtäkter någonsin i vårt land 1976, efter den sexuella liberaliseringsvågen och precis innan den nypuritanska reaktionen satte in. Sedan har den abolitionistiska kursen orsakat ett allt aggressivare och våldsammare samhälle (jmf Prescotts undersökning; sexuellt uppmuntrande samhällen är de minst aggressiva, sexuellt förbjudande – som vårt – de mest aggressiva). Alla rop på lagar och ”usch” och ”fy” kommer att accelerera denna utveckling.
Din avslutning på detta inlägg är lysande. Du gör ett oerhört mycket viktigare arbete för de prostituerades rätt än någon enda riksdagsledamot.
onsdag, februari 6, 2008 at 21:29
Tack Erika och Tony 😀
Och Dick… Tack för en mycket intressant och läsvärd kommentar 😀
onsdag, februari 6, 2008 at 21:44
Jag tror ju inte ett spår på en korrelation mellan ökad våldtäktsförekomst & sexköpsförbud…Sexsäljande kvinnor kan ju också bli våldtagna, eller hur? Jag har för mig att gatuprostituerade är ”överrepresenterade” som våldtäktsoffer (de är ju också utsatta p g a de undanskymda platser de tvingas jobba på), men det finns förstås ett stort mörkertal. Dessutom är det rimligt att anta en betydligt större benägenhet att polisanmäla våldtäkt & att en lite (lite!) bättre attityd mot våldtagna kvinnor kan ha med saken att göra.
Men vad jag egentligen ville säga: jättebra postning, som vanligt, du skriver alltid så bra och det är faktiskt obegripligt att feministiska politiker inte kan ta in det du säger, att man hellre lyssnar på en odemokratisk & ryktesspridande organisation som PRIS.
Spännande det du skrev ovan om organisering på gång! Jag håller tummarna!
onsdag, februari 6, 2008 at 21:51
Tänkte bara säga att utifall Dick eller någon annan som tycker om att gå på djuper 🙂 är intresserad så har Teela Sanders (University of Leeds) som skrev
Sex Work: A Risky Business – första sidorna går att läsa här
kommit med en ny bok:
Paying for Pleasure Men who Buy Sex
Contents
1. The Genesis of the Study. 2. Researching Men who Buy Sex. 3. Client Conduct:
Motivations, Markets and Morality. 4. Buying Sex Online: Virtual Regulation. 5. Buying
Intimacy: Pleasure and the Project of the Self. 6. Stigma, Secrecy and the Management
of the Self. 7. Criminalising the Customer: Moral Messages. 8. Moral Panic and the
Culture of Fear: The ‘Punter’ as Danger. 9. Shifting Sexual Cultures, Moving
Masculinities. References. Index
http://www.willanpublishing.co.uk
onsdag, februari 6, 2008 at 23:38
Erika; Ja jag tror jag det handlar mycket om deras sexuella självbild. Att vissa av dem tycker det är jobbigt att möta de som står upp för det. Själv blev jag utkastad från ”Överlevare” nyss, för att jag står för att jag har en egen sexualitet. Och ja, jag tror jag ska be dem ta med sig en kamera för å är det helt okej 😉
Tony; ja om man inte bekänner (eller ljuger om det iallafall) så kastas man i elden.
onsdag, februari 6, 2008 at 23:51
Charlotte, jag menar inte att det enbart rör sig om sexköpsförbud, jag menar att det rör sig om en allt mer sexnegativ agenda i samhället där sexköpslagen är en del. Inte för att jag tror att jag kan övertyga Dig ändå, men i en del ”primitiva” kulturer, där incest och våldtäkt är, om kanske inte helt frånvarande så åtminstone närmast obefintligt, brukade ett av svaren som antropologerna fick för att förklara detta vara, att ingen behövde använda sig av det, eftersom man alltid fick sex när man ville ändå. Att det finns en koppling mellan sexnegativitet och aggression pekar Prescotts studie, ”Body pleasure and the origins of violence”, mot. Han utpekar just sexnegativa kulturer, ofta grundade på en hög dömande gud, som de mest aggressiva kulturerna av alla. Något som verkligen passar in på den västerländska kristna kulturen, som ju utplånat hundratals andra kulturer i kraft av sin ”överlägsna” moral. Det finns alltså starka indikatorer för att man åtminstone inte kan avfärda kopplingen nypuritanism-ökande våldtäkter och aggressivitet. Därmed inte sagt att inte andra faktorer också kan finnas.
Tack för tipset Orwell. Jag ska notera det och plocka upp det lite senare. Just nu är jag överhopad med texter som jag tänkt mig att läsa.
torsdag, februari 7, 2008 at 12:06
Dina motståndare hävdar att vare sig din erfarenhet eller åsikter är representativ för sexsäljare och problemet är såklart att detta är omöjligt för en utomstående att veta. SANS och PRIS har uppenbarligen delvis olika åsikter men hur många medlemmar någon av organisationerna har är inte offentligt, kanske du Isabella kan upplysa om det.
När man tvingas jobba i gränslandet mellan lagligt leder det lätt till paranoia och konflikter mellan individer och grupper; detta är bara en observation från en utomstående.
Dina motståndare har ju också riktat in sig på att även sexköpare stöder SANS och det förstås i eget intresse. Många sexköpare lever med ångest och tvivel om sina val och de älskar naturligtvis att höra av sexsäljare att de visst njuter och inte föraktar sina kunder. Men eftersom torskstigmat är ännu större än horstigmat så leder deras stöd bara till misstankar om en dold agenda av SANS och att de skulle vara en lobbyorganisation för sexindustrin, vilket jag tycker är rent nonsens men för många inom vänstern tar på fullt allvar pga av demoniseringen av sexköpare och sexindustrin. För övrigt har jag aldrig fattat vad de menar med ”sexindustrin”, varför skulle porrfilmsdistributörer bry sig om sexköpslagen.
torsdag, februari 7, 2008 at 13:47
Du har rätt Omegahanne. SANS har ett 50 tal medlemmar och skulle nog ha haft fler om vi lät vem som helst gå med, men det finns vissa inträdeskrav. De få sexköpare som är med… är med för de vill stötta oss, dvs de skiljer sig inte från de som är med och som aldrig köpt en sexuell tjänst. Jag har aldrig hört att våra kunder har en egen agenda i detta. De anser inte att de har rätt att köpa våra tjänster, de är nog mest tacksamma för att vi finns och har lust att erbjuda det här alternativet till dem. Det är så jag uppfattar det hela.
Förutom ett stort stöd från många sexsäljare som inte är med i sANS så har SANS samma agenda som alla sexarbetarorganisationerna har i hela världen, samma motsvarighet finns inte för PRIS… jo bland radikalfeministiska organisationer men inte för några fd sexsäljare. Man kan därför rent logiskt förstå vilket nätverk som har störst stöd. PRIS är för mig en rätt speciell grupp.
Problemet med att SANS är ett nätverk för alla som stöttar kampen för mänskliga rättigheter för alla är att en del tror att det är en lobbyorganistaion som sexköpare eller den sk sexindustrin ligger bakom. Men för porrfilmsbranschen måste ju restriktiva lagar för oss bara vara bra och jag brukar säga till dem som påstår detta att de ska tipsa den där penningstarka lobbyorganisationen om mig för jag är fattig som en lus och kan behöva en hundralapp ibland så jag har har råd att ringa och prata med media och politiker.
En ren sex- och erotikarbetarorganisation håller på att bildas så att vi kan dra fördelarna av att ha en organisation men… som du redan har varit inne på de flesta sexsäljarna är extremt måna om sin integritet och agerar verkligen i det dolda och vågar kanske inte gå med. Vi får se hur många vi kan samla ihop den dagen vidrar igång.
torsdag, februari 7, 2008 at 14:58
Dick: jo, det verkar troligt för mig också att ett sexhatande samhälle skapar större grogrund för sexbrottslighet. Men jag har svårt att tro på att detta skulle ha med ”otillfredsställda manliga drifter” att göra, liksom. Men du har rätt: vi lär nog inte kunna övertyga varandra åt varken det ena eller andra hållet. 🙂
torsdag, februari 7, 2008 at 15:29
Charlotte jag vet inte riktigt själv vad jag står eller tror i den frågan. Orkar inte sätta mig i i forskningen kring det heller. Men jag vet att sexuellt frustrerade män kan bli aggresiva, men risken är nog större att de slår / misshandlar än att de våldtar då tror jag.
torsdag, februari 7, 2008 at 15:49
Min högst personliga reflektion kring detta är att jag ju blivit oerhört skadad sexuellt i de relationer jag levt i.
Där har sex inte alls varit på mina villkor, så det faktum att sexet inte innefattar en penningtransaktion betyder verkligen inte att det per definition inte är skadligt.
Lika lite som att sex som köps eller säljs automatiskt är skadligt eller omoraliskt.
torsdag, februari 7, 2008 at 19:45
Jag kan tillägga, Charlotte, att primatforskare, som t ex Mori, anser att det faktum att alla i schimpansflocken kan vara med och få sexualitet (även om en del får mer än andra) är fredsskapande och dämpar aggressioner bland hannarna i flocken. Men det hindrar inte att såväl lägre som högre rankade hannar kan vara aggressiva mot honorna i sexuellt avseende. De förstnämnda för att erhålla sex, de sistnmnda för att hindra honorna från att ha sex med andra hannar. Bland dvärgschimpanserna däremot säger t ex Dunbar: ”de har sex med vem som helst, utan astt bry sig om kön eller ålder.. Då vi har med oss choklad eller blommor smeker och kysser de varandra istället.. därför är dvärgschimpansen tydligt mer fredlig än den nära släktingen schimpansen”. Om vi skulle döma utifrån dvärgschimpanserna (vilket jag inser att inte alla vill, och vilket kanske inte heller är helt relevant för oss) skulle ett sexuellt positivt samhälle göra oss allt fredligare.
Frågan är inte helt enkel, men att sex och aggression, respektive sex som fredsskapande faktor båda existerar är tydligt. Jag tror personligen, att aggressionen för att erhålla sex ökar i ett sexualnegativt klimat, samtidigt som aggressionen mellan hannar ökar.
fredag, februari 8, 2008 at 15:00
[…] samma sätt kan man faktiskt se Isabella Lunds kamp för att sexköpslagen ska bort. Att hon ägnar sig åt en kamp för rätten att behaga männen. Vilket det i sig inte behöver […]
lördag, februari 9, 2008 at 15:19
[…] Isabella Lund bemöter Josefin Brink´s artikel ur hennes perspektiv . […]