Bordellhärvan har väckt starka reaktioner och dementier. Trovärdigheten i historien ifrågasätts… men det som kan verka otroligt idag var inte så himla otroligt på mitten av 70 talet, snarare mycket troligt.
Läs gärna mina tidigare inlägg om bordellhärvan:
- Bordellhärvan 1976 – en del av horornas historia från den 29/4-07
- Bordellhärvan som blev Geijer-affären från den 4/12-07
- Bordellhärvan – breven om sanningen från den 5/12 -07
– Sanningen är skön, sa polisen Ove Sjöstrand i Kvällsöppet i TV4. Han var en av utredarna i bordellhärvan. Och sanningen är verkligen skön fast den är jobbig, oerhört jobbig att handskas med. Frågan är om vårt samhälle klarar det, fast det har gått över 30 år.
Den pensionerade polisen Ove Sjöstrand har mått dåligt ända sedan han förstod att flickor som såg ut att bara vara 11-12 år verkligen talade sanning för honom då på 70 talet när han var med och utredde bordellhärvan. Han sa att flickorna definitivt inte såg lovliga ut fast att de var 14 år när de utnyttjades som barnprostituerade i Doris Hopps eskortverksamhet. Jag vet inte om ordet lovlig används idag men det var ett vanligt uttryck på mitten av 70 talet. Man var lovlig när vuxna fick lov att ha sex med en och lovlig blev man först då man fyllt 15 år.
Mitten av 70 talet var en helt annan tid, med helt andra värderingar än de som finns idag. Men det var olagligt och straffbart att köpa sexuella tjänster av någon under 18 år eller att ha sex med någon som inte var lovlig. Det var sexualbrott som gav fleråriga fängelsestraff. I kvällsöppet påpeka kvinnornas advokat att det hela handlar om att staten faktiskt underlät att åtala de män som hade gjort sig skyldiga till sexualbrott fast polisen och åklagare hade klara bevis för detta. Det är det som är skandalen och inte egentligen om huruvida Olof Johansson var en av dessa förövare eller inte.
Namnen på vilka kunderna var är egentligen inte så väsentligt, mer än att det förklarar varför hela affären mörklades, varför förövarna inte blev åtalade och varför de här kvinnorna, som då var barn, aldrig fick någon upprättelse.
Det kan vara intressant att se vilka dementier som kommer. Ryggdunkandet mellan olika kompisar i Sveriges maktelit har nämligen börjat. I Aftonbladet tar Leif GW Persson en del av sina utpekade kompisar i försvar och lägger fram en teori om hur deras namn har dykt upp.
På realtid.se finns nu en intressant artikel där förläggaren Carl-Michael Edenborg påpekar att ingen stämde honom när han för några år sedan gav ut boken om Bordellhärvan; “Makten, männen, mörkläggningen” som skrevs av författarna Deanne Rauscher och Janne Mattsson. Deanne Rauscher intervjuas också i artikeln och berättar att Leif GW Persson berättade för henne att Olof Johansson förekom i utredningen. Olof Johansson är tvärilsk och igår utbröt det ett stort tv-gräl mellan Deanne Rauscher och Olof Johansson i en debatt på Axess TV.
DN skriver att mörkläggningen har ökat misstron mot politikerna. Jag tycker att detta är en fråga som handlar om vårt förtroende för rättsväsende, att politiker ljuger är något vi har lärt oss. Det är värre när åklagare och polis inte gör sitt jobb. Det är värre när barn utnyttjas sexuellt utan att man ens utreder brottet.
Det handlar också om horstigmat. Det åklagaren var ute efter i bordellhärvan var att sätta dit en sexarbetare för koppleri. Och hon förtjänade nog sitt straff i detta fall, eftersom hon utnyttjade unga flickor.
Men att det förekom barnprostitution hos Doris Hopp var inte anledningen till att hon åkte dit, hon åkte dit för att hon var en hora, för att hon förmedla sexuella tjänster för andra och kanske möjligen också för att säkerhetspolisen bedömde att det förelåg för stora säkerhetsrisker med hennes verksamhet.
Blogge Bloggelito skriver idag:
”Vad hände med omsorgen om sexuellt utnyttjade barn respektive prostituerade som fallit offer för övergrepp? Om det är denna omsorg som är det viktigaste – vilket vore rimligt – var är då de rosenrasande kommentarerna från Thomas Bodström och hans organisation?”
Om någon någonsin har trott på fanatikernas omsorg om oss som säljer sex och om barn som far illa så kanske deras ögon nu kan öppnas.
Trovärdigheten i hela historien som berättas av kvinnorna och som backas upp av såväl polis som socialarbetare ifrågasätts naturligtvis idag i bl.a. en ledare i Blekinge Läns Tidning och i Länstidningen Östersund. Barbro Hedvall skriver i DN att ryktena lever och i GPs ledare skriver man att bordellhärvan är sorglig, men att påståenden inte är bevis.
Men alla måste komma ihåg att det som kan verka otroligt idag var inte så himla otroligt på mitten av 70 talet. Då skrevs det debattartiklar som förespråkade att åldern då man skulle anses vara lovlig skulle sänkas. Man kunde öppet skriva och argumentera för att barn som mognade tidigt skulle få ha sex med vuxna, det skulle de bara må bra av. Ordet pedofili fanns inte.
Jag kom ihåg att kulturtidningen ETC i slutet på 70 talet provocera lite genom hade ett nummer som det blev lite (obs lite) diskussion om eftersom bilderna visade små pojkar med erektion som låg bredvid sina nakna mammor. Det var bilder som andades incest och pedofili så det stänkte om det. Diskussionen handlade om det var skadligt eller inte att barnen var med när föräldrarna hade sex. Det är tur att jag inte har kvar det numret för innehav av sådana bilder idag hade kanske gett mig ett fängelsestraff.
Prostitution förekom mer eller mindre helt öppet. Sexsäljarna annonserade ut sina tjänster som poseringar, eskortservice och senare som massage i dagstidningar som DN. När tidningsvärlden krävde att man skulle kunna visa upp att man hade utbildning som massör så rusa alla hororna i Stockholm till Axelsons Gymnastiska institut för gå en kurs i massage.
Vid tiden för bordellhärvan höll det gamla riksdagshuset på att renoveras och riksdagen låg då vid Sergels Torg. I anslutning till det som idag är kulturhuset och som då var riksdagshuset, hade riksdagsmännen sina små ettor, sina övernattningslägenheter och ingången till det huset låg precis där Malmskillnadsgatan tar slut.
Det var en stor trafik mellan detta hus och Malmskillnadsgatan. Journalisterna satt där och spana och tog suddiga fotografier. Det skrevs ursäktande artiklar om de stackars ensamma riksdagsmän som tvingades vara så långt hemifrån under så långa tider. På den tiden ansågs inte våra kunder vara våldtäktsmän, det fanns en helt annan acceptans för att köpa sexuella tjänster.
Men horor stod lågt i kurs då liksom nu. Och barnen som vistades på ungdomshem och på barnhem var det ingen som egentligen brydde sig så mycket om.
Kvinnornas advokat sa igår att de här kvinnorna först utsattes för sexuella övergrepp som sedan följdes av ett rättsövergrepp som saknar like i vår historia. Han menade att det får vara slut på övergreppen mot de här kvinnorna nu och jag håller med honom. Justitiekanslern kan frångå preskriptionstiden. Gör det! Be kvinnorna om ursäkt och börja behandla alla människor i Sverige lika! OBS det inkluderar även alla horor och människor med makt!
Till SvD säger Eva att hon som 13-årig flicka, utan bröst, uppmanades att visa sitt skolfoto för kunderna innan hon hade samlag med dem. Det som hände för 31 år sedan förstörde hennes liv.
– Jag är trött på att känna skuld. De lät de här männen komma undan och nu vill jag ha upprättelse för det. Jag vill ha en ursäkt och ett skadestånd, säger hon.
Ge henne det!
Norrbottens Kuriren tycker att det var skamligt hur de här kvinnorna behandlades och skriver att ”ingen kan försvara att det sexuella utnyttjandet av dem som minderåriga aldrig utreddes”. Och Tiina Meris kloka ord på ledarsidan i Sydsvenska Dagbladet gjorde mig glad:
För trettio år sedan hade två barn behövt möta rättsväsendets trygga och torra hand. Men höga politiker tystade debatten och avfärdade tvärsäkert hela historien som ”strunt”. Två flickors liv har, som deras juridiska ombud Niclas Karlsson uttryckte saken igår, deformerats.
Historien hinner ikapp dem. Och oss. Nu nämns nya och kända namn i bordellhärvan. Med påtaglig risk för smutskastning och utpekande av oskyldiga. Men är tystnaden ett alternativ?
Journalisten Peter Bratt, som efter sitt avslöjande hamnade i kylan, formulerade sig så här i samband med utgivningen av den nyutkomna självbiografin Med rent uppsåt (Albert Bonniers Förlag):
”Samma sak gäller för ett samhälle som för mig personligen. Man måste göra upp med sin historia för att kunna gå vidare.”
Det gäller sannolikt också de barn som utsattes för övergrepp. Och det borde gälla de personer som faktiskt förgrep sig på dem.
.
.
Andra bloggar om: prostitution, media, politik, sex, horstigma,
bordeller, sexköpare, koppleri, DN, bordellhärvan, Geijer-affären
.
...
torsdag, december 6, 2007 at 6:43
Mycket anmärkningsvärt att även GW Persson kände Doris Hopp.
Varför kan man undra.
torsdag, december 6, 2007 at 8:52
Överdrivet är hela denna historien. Att en eller två politiker gått till fnask det är det ingen som kan säga mot och att Palme mörkade allt det är ju solklart nu. Men att så många höjdare skulle gå till just denna bordelldam och utnytjat dessa två småtjejer låter mer som absurda fantasier än annat.
Att kvinnorna/tjejerna fart ialla är det ingen som kan säga mot men det hela har blivit en löjlig konspirationsteori som hotar att skräpa hela historien.
torsdag, december 6, 2007 at 9:44
Underligt, av vilken anledning skulle just dessa ha rätt till ersättning och upprättelse? Hur många andra snarlika fall finns det? Alla de vars män dött i förtid p.g.a sjukdomar orsakade av skadligt arbete? Offer från bank och finanskrisen som fortfarande betalar på sina skulder och kanske är i fatt lagom till kistan väntar dem. Det här är löjligt, eftersom de var ”eskort-flickor” fick de ju dessutom betalt, de slavade ju inte.
torsdag, december 6, 2007 at 9:44
Om det vore en konspirationsteori kunde man ha tagit död på den med en gång genom att lägga korten på bordet. Istället brände man bevisen och kallade in torpeder för mörkläggning.
I det läget tror jag oreserverat på horan och inte alls på politikern.
torsdag, december 6, 2007 at 9:46
Nero, du är en komplett idiot. Flickorna var olagliga eskorter, underåriga sådana. Och utnyttjades av den lagstiftande makten.
torsdag, december 6, 2007 at 10:02
Bloggelito, du kan dra ned på ert smicker, det biter inte ändå, oavsett ifall deras ”kunder” är politiker, poliser, domare eller journalister så spelar väl det ingen större roll. Skulle kanske politikerna tvingat fram dem i denna position från barnkammaren? Hur hamnade de där, ett politiskt beslut eller vad är det du syftar på?
torsdag, december 6, 2007 at 10:20
Det låg uppenbarligen politiska beslut bakom som gjorde att enskilda politiker inte kunde lagföras. Det var staten som brände bevismaterialet. Det var statens torpeder som lade sig i myndigheters enskilda tjänsteutövanden.
Och när staten handlar fel gentemot medborgarna föreligger möjlighet att söka skadestånd. Är detta nytt för dig?
torsdag, december 6, 2007 at 10:22
Men Boberg,
Om nu kunderna inte varit just politiker utan t.ex domare eller något annat smått viktigt, hade de alltså inte haft rätt till vad de nu av någon anledning anser sig ha? Bara för att kunderna ”råkade” vara politiker så kan de ”sätta åt dem” och kräva skadestånd och upprättelse trettio år i efterhand, ge mig gärna en rimlig förklaring tack!
torsdag, december 6, 2007 at 10:26
Nero
Ja du Nero, att skylla på att flickorna har sig själva att skylla visar tydligt på vilken människosyn du besitter.
Att kunderna skulle kunna tillhöra delar av dåvarande makt”eliten” inte heller det har någon betydelse är ju rent av introvert nonsens.
Sanningen kommer för eller senare fram oavsett om man gillar den eller inte!
torsdag, december 6, 2007 at 10:53
Jag menar inte att de får skylla sig själva, mer än delvis, såvida de inte blev tvingade, det framgår ju inte hur de hamnade där. Men ifall kunderna inte varit just politiker hade det varit ett annat läge då?
Är alltid tackför för sanningen, för hur många snarlika fall finns inte? Ska de inte få samma upprättelse menar ni? Vad är det för människosyn ni har då? Vad gör just dessa giltiga?
torsdag, december 6, 2007 at 10:56
Brottet är alltså statens hantering av ärendet. Har du grava fattningsproblem?
Det spelar ingen roll om det så vore industriarbetare som pökade på flickorna, brottet består i mörkläggningen och den efterföljande hanteringen. Tänk Medanalys. Tänk Osmo Vallo. Tänk IB.
torsdag, december 6, 2007 at 11:16
Åh, bespara mig ert smicker tack, men förklara gärna varför ”mörkläggningen” skulle ge dem rätt till ersättning, skulle ett ”tidigt erkännande” lindrat det hela menar du?
Nej, jag förstår inte varför, brottet borde ha varit att utnyttja flickorna och därav borde straff ges, till dem som utnyttjade dem, mörkläggningen i sig är standard för att ”hålla skenet uppe” i styret för att undvika ”kravaller” inom samhällshierarkin.
Det är ingen ”bank och finansdrabbad” som någonsin kommer att få ersättning, ingen tar i ärendet, förklara gärna det också.
torsdag, december 6, 2007 at 11:18
Martin… GW kände Doris Hopp eftersom GW fick sparken för att han var uppgiftslämnare till Peter Bratt, naturligtvis gjorde GW Persson efterforskningar i det här fallet och pratade med Doris Hopp.
noctivagus… Sanningen är ingen konspirationsteori. Det är en sanning som har varit och är svår för de medverkande att avslöja pga horrigmat och att de måste ge sig på sveriges maktelit.
Nero flickorna hamnade hos Doris Hopp pga av att de blev presenterade för henne och att Doris Hopp ringde runt och frågade efter flickor som verkligen såg ut som barn kan mina kollegor intyga som då var aktiva som sexsäljare i Stockholm.
torsdag, december 6, 2007 at 11:21
Hej,
Jag skulle vilja komma i kontakt med dig. Kan du mejla på den här mejladressen så berättar jag vad det handlar om.
torsdag, december 6, 2007 at 11:23
Isabella,
Det leder ju till, fanns någon bakom som bad Doris Hopp om just detta, eller var det hennes egen ”affärsidé”?
torsdag, december 6, 2007 at 11:28
”Jag menar inte att de får skylla sig själva, mer än delvis…” Ja, tack för kaffet…
torsdag, december 6, 2007 at 11:29
Doris Hopp ledde nog sin egen eskortfirma, men det finns en del skandaler om hur det gick till i sexbranschen på den tiden som inte har lyfts upp till ytan ännu. Om dessa historier kommer upp till ytan eller inte beror mest på hur pass vattentätt och hur mycket på fötterna man kan ha så här 30 år efter.
torsdag, december 6, 2007 at 11:32
Charlotte,
Ja, varför nappade de på erbjudandet?
torsdag, december 6, 2007 at 11:36
Någon som vet vilken inställning de aktuella politikerna hade till ”vanlig prostitution” (dvs där de prostituerade är myndiga och det hela sker frivilligt)? Eller var inte den frågan på tapeten när dessa politiker var aktiva? Inte heller under 80-talet och tidigt 90-tal? Har de stött några motioner eller propositioner som syftat till att försvåra sexhandel? Vore en ganska så fantastisk, men föga överraskande, dubbelmoral i sådana fall.
torsdag, december 6, 2007 at 11:48
Nero: vid fjorton års ålder, utan könsmognad och som intagen på ett ungdomsvårdshem ska man överhuvudtaget inte ställas inför valmöjligheten att sälja sex på en bordell eller inte. Det spelar ingen roll varför de ”nappade”, som du kallar det.
Dessutom säger sig den ena kvinnan ha blivit utsatt för av Doris Hopp efter hand.
torsdag, december 6, 2007 at 11:48
…utsatt för HOT av Doris Hopp skulle det stå…
torsdag, december 6, 2007 at 11:56
HL, de hade legalisation på programmet, liksom sänkning av byxmyndighetsåldern, normalisering av homosexualitet med mera.
Sedan kom bordellhärvan, AIDS, tokfeminismen och den kristna högern.
torsdag, december 6, 2007 at 12:09
Charlotte,
Man varför gjorde de det då?
Könsmognaden är, som vi vet, lite olika för var och en, men eftersom de var underåriga så var de, tveklöst, jag förstår fortfarande inte hur de hamnade där. Vad man ofta annars hör är ju att man redan lever ett sådant liv av någon anledning och att det ena leder ofta till det andra.
torsdag, december 6, 2007 at 12:16
Jag fattar inte alls din poäng Nero.
Och till historien hör ju att de här två flickorna verkligen var outvecklade, såg ut som barn alltså, ja var i allt väsentligt barn helt enkelt.
Men jag tror inte vi kommer längre. Jag finner din insinuanta ton om hurdana de här flickorna var obehaglig och märklig.
torsdag, december 6, 2007 at 12:27
Charlotta,
Om det nu inte framgått innan så undrar jag bara hur de hamnade där.
Du svarade ”tack för kaffet…”; och kanske menade att jag skulle ha för avsikt att uttrycka att de inte alls hade någon som helst kontroll över sina liv utan var helt i händerna på någon/något annan som styrde dem med något vi inte vet vad. Sitter man ”hemma” och läser läxor på kvällarna och studerar hamnar man rimligtvis aldrig i en situation där detta skulle kunna hända. Någon presenterade ju dem för Doris, enligt Isabella, jag tycker det är underligt hur det kan ske utan att de skulle vara medvetna om vad det var frågan om.
torsdag, december 6, 2007 at 12:30
De var fosterbarn, din idiot. Problem i uppväxten. Socialtjänsten brast i ansvar. Det fanns inga föräldrar som kunde sörja för dem. Således fångades de upp av Doris Hopp.
torsdag, december 6, 2007 at 12:43
Blogge lika vårdad i språket som bekant nu, jag får snart storhetsvansinne av allt ert smicker…
Har också läst det.
Så bara för att någon är fosterbarn med problem i uppväxten riskerar man presenteras för en bordellmamma?
torsdag, december 6, 2007 at 12:45
Jag hoppas de inte läser bloggar och bloggkommentarer, för då kanske de fortsätter känna skuld.
Hur de hamnade där. Själv kände jag flera av mina skolkamrater som blev prostituerade. De var inte mer än 13-14 år gamla…
Det som oroar mig är att de kommer användas (exploateras) av krafter med vissa motiv… Då fortsätter utnyttjandet..
torsdag, december 6, 2007 at 12:49
En del text försvann i min kommentar …
De hamnade där på grund av att de använde droger, hamnade i dåligt sällskap och för att det inte fanns vuxna som fångade upp dem .. Utom de som hade nytta av dem.
Många glömmer bort hur man är i den åldern. Inte så vuxen och mogen som man kanske tror… man kan lätt förledas … speciellt om man saknar viktiga vuxna i ens närhet.
torsdag, december 6, 2007 at 12:52
Monika,
Vet du varför de ”blev” prostituerade?
”Valde” de det?
Jag är nyfiken just på den detaljen, inte bara gällande detta fall.
Man får ju vara försiktig med språket…annars missuppfattar gärna någon med trolig avsikt.
torsdag, december 6, 2007 at 12:59
Monika,
Det ena leder ofta till det andra, någon vuxen har inte tagit sitt ansvar. För någon vuxen är ju ansvarig egentligen.
torsdag, december 6, 2007 at 13:02
Nej, dem jag kände som blev prostituerade valde det inte … de drogs in i det och de bröts ner på några år….
…vet inte hur det gått för dem dock.. men tänker på dem ibland och undrar. Två av dem var mina vänner under en kortare period när jag var tretton-fjorton år. Vi sågs sporadiskt, men vi hade inte samma intressen, så kontakten bröts då jag bytte skola.
torsdag, december 6, 2007 at 13:05
Vi hade en studierektor som med kraftansträngning försökte få de som ramlade ur att komma tillbaka, men det hjälpte inte … Han försökte få dem att befinna sig på skolområdet åtminstonde på dagtid och skickade dem till psykologen vi hade på skolan.
För övrigt, vad jag kan minnas så hade de inte tillräckligt stöd hemma.
torsdag, december 6, 2007 at 13:21
Nero låter som en radikalfeminist in disguise, någon som vill leda i bevis någon ”poäng”. Jag kan se vart resonemanget leder. Men det leder fel, ty vi talar här om ej könsmogna flickor. De kan inte (eller får inte, om du så vill) göra egna val i dessa frågor.
torsdag, december 6, 2007 at 13:27
Om jag förstod dig Bloggelito rätt, så håller jag med…. det är den vuxnas ansvar om det blir något eller inte. Man kan aldrig lägga skuldbördan på flickorna.
torsdag, december 6, 2007 at 13:29
Blogge, nu missuppfattar du igen, feminist är jag absolut inte (!^10).
Visst kan jag hålla med om att de inte kan välja, men tveklöst gör de ju så i alla fall. Trots att somliga, ibland försöker styra dem rätt så hjälper det inte, ibland brister en ansvarig vuxen i sitt ansvar, men det händer också att de kommer från ”bra hem” men ändå dras in i fel sällskap av någon anledning. Attityden och mentaliteten som lockar vissa med ett visst drag för detta liv, jag blir aldrig klok på exakt vad det är som lockar somliga i den riktningen, något självdestruktivt tar överhanden.
torsdag, december 6, 2007 at 13:38
Nero
Du kan inte tänka dig att de kan förledas … på grund av sin ringa ålder. Och detta skulle öht inte hända om vuxna tar sitt ansvar och inte utnyttjar så unga flickor. Det är inte för att flickorna väljer som det sker, utan för att vuxna väljer … att bortse från sitt eget ansvar.
torsdag, december 6, 2007 at 13:47
Men jag minns de som drogs åt detta håll som ovanligt vuxna för att vara i den åldern då, de umgicks med de mycket äldre och tycktes inbilla sig något slags status i och med det.
De började röka tidigt, gå på fester och drack långt innan någon annan ens vågat vara ute sent.
Jag tror inte på att det är svart/vitt på ett och samma sätt rakt över, dessa som gjorde så struntade helt i skolan, lyssnade inte ens på vad lärare sa, andra kompisar var som barn för dem och de såg sig som vuxna då.
Jag hade själv en flickvän som drogs åt detta håll, jag fattade aldrig varför.
torsdag, december 6, 2007 at 13:59
Detta är inget tecken på att man är vuxen…. Ett tecken däremot att man är vuxnare än sin ålder är om man förstår att inte dras med. Men för att förstå detta behöver man också umgås med äldre som inser att man är ett barn även om man kanske inte alltid ser ut att vara det eller uppträder mer vuxet.
Vuxna som tar sitt ansvar oavsett vad den yngre personen vill.
Man tror ofta i den åldern att man är vuxnare än man är, vilket man upptäcker senare i livet då man läser det man själv skrivit. Tar del av de tankar man hade. Då ser man barnet tydligt. Därför är det så otroligt att vuxna människor kan tro att flickor på 13 år är ovanligt vuxna för att de röker, går på fest och dricker eller för att de är ovanligt utvecklade rent kroppsligen och därför anse att det är OK att utnyttja dem sexuellt.
Och att man inte kan se hur unga de verkligen var är mycket märkligt.
Det om något är omoget hos den vuxna.
torsdag, december 6, 2007 at 14:00
Diskussionen här leder fel. Sign. Nero försöker som så många andra blanda ihop korten. Det är inte en skandal om politiker på 70-talet köpte sex. Det är fakta.
Vad som är en skandal är att pedofila övergrepp och våldtäkter på barn skyddades och fortsätter skyddas av både det politiska etablissemanget tillsammans med de dominerande massmedierna.
De juridiska institutionerna brast också gravt i sitt samhällsansvar och där fanns bevisligen starka partpolitiska kopplingar.
Det finns inte efter 30 år hållbara bevis att peka ut enskilda politiker eller andra. Det är heller inte intressant.
Vad som är intressant och som måste granskas är att samhället under 70-talet inte klarade av eller ens försökte att skydda sina medborgare (och barn) från grova övergrepp och kriminella handlingar från ledande personer i landet.
Jämför gärna med det alltid så kritiserade USA där några år tidigare en president tvingats till förnedrande avsked på grund av kriminella handlingar och mörkläggning (http://sv.wikipedia.org/wiki/Watergate).
torsdag, december 6, 2007 at 14:04
Jo, du har helt rätt att diskussionen leder fel. Det är ju faktiskt mörkläggningen som är intressantast gällande det här, inte om dessa flickor valde det frivilligt eller inte.
torsdag, december 6, 2007 at 14:35
Erik M m.fl,
Vi har haft fler kriser som drabbat betydligt fler och än värre som ingen vill handskas med öppet eller beredda att ge några ören i ersättning för, något som splittrade familjer som fick lämna sina hem, ledde till självmord och försatte landet i ekonomisk kris under lång tid. Rapporten som finansdep. Persson-regeringen producerade blev hemlig, och ingen anses skyldig (riksbanken, regering eller bankerna?). Och att det ännu inte finns någon lagligt skydd mot att det kan hända igen. Men det är väl inget i jämförelse med bordellhärvan antar jag… kanske efter 50år.. mörkläggning?
Så råkade jag vara explicit intresserad av att diskutera en viss detalj i fallet. Merci!
torsdag, december 6, 2007 at 14:46
[…] sexuella övergrepp på 70 talet och deras liv förstördes pga detta. Vi vet att deras historia backas upp av många trovärdiga personer som var inblandade i utredningen och som träffade flickorna på den tiden. […]
torsdag, december 6, 2007 at 16:27
Ja, män är djur, och är de dessutom politiker eller andra kriminella makthavare måste de väl vara rena monster. Hoppas nationella insatsstyrkan är berädda att skydda oss nu, snart är ju försvaret dessutom historia.
torsdag, december 6, 2007 at 17:14
Flickorna var omhändertagna av SAMHÄLLLET.För vård.De var båda psykiskt nedgångna: särskilt den ena som hade sådan ångest att personalen fick läsa sagor för henne om nätterna.De ansvariga såg mellan fingranaran på att dessa flickor hämtades i bilar o återkom sent om natten ,doftande sprit o med pengar i fickorna.
Samhället tycks vara en dålig förälder?
Vilket flera fosterbarnshärvor på senare tid kunnat bekräfta.
torsdag, december 6, 2007 at 17:17
Nero: Doris kunder var väl etablerade i samhället o en del hade ansvarsfyllda positioner.
De borde självklart inte valt nergångna små flickor om de hade behov av horor: Det fanns över 200 massageinstitiut i Stockholm under den här tiden.
torsdag, december 6, 2007 at 17:54
Jag fattar inte varför det inte hålls massdemonstrationer om detta!!?
– vid Nobelfesten
– vid hotellen där Nobel-gästerna skall vistas
– längs vägarna dessa skall färdas mot middagen?
Stora plakater, på engelska så att de fattar och då börjar de fråga honoräriteterna vid balen vad är det frågan om och då skall ni se upprättelse!
Annars kommer denna regering eller någon annan regering aldrig våga ta tag i saken.
När politikerna vid nobelmiddagen kommer fråga värden vad det hela handlar om då kommer saken att rulla och regeringen vara så tvungen att då skall de ger alla barn var sin 10.000.000 plus erkännandet!
Organisera er för fan!
torsdag, december 6, 2007 at 18:48
Sunny,
Märkligt, ”SAMHÄLLET” säger du, en psykanstalt? Som släppte iväg dem kvällstid? Är det sant?
torsdag, december 6, 2007 at 19:22
Nero du får läsa mitt inlägg Bordellhärvan – breven om sanningen.
fredag, december 7, 2007 at 10:42
Jag funderar allt mer på vad de egentliga bevisen består av och vilka personer som verkligen var ”kunderna”. Innan man börjar gapa och skälla är det bevis som måste säkras, det är ju inte under antiken det hände så det borde väl vara möjligt att reda ut sanningen och vem/vilka som ljuger av vilken anledning/motiv.
fredag, december 7, 2007 at 19:24
Nero:
Hur kan du uttala dig överhuvud taget ifall du inte ens känner till grundläggande fakta?
Jag och Christina Persson jobbade många år ihop på olika porrklubbar o liknande ställen i Stockholm när detta hände.Läs hennes artikel.
Jag har varit strippa i mera än 20 år så jag känner till flera av de inblandade.
Nå de här flickorna var omhändertagna av samhället för social vård o omsorg eller vad de kallar det!
Den tidens barn o fosterhem var inga trevliga ställen kan jag lova dig ( Jag är liksom Christina ett barn som dumpats där)
Ibland undrar jag hur illa det kan vara fortfarande i dag.
När jag läser artiklarna hos föreningarna Samhällets styvbarn eller Stulen barndom vill jag gärna tro att det skett en förbättring.
Så läser jag om Bobby,Louise o ständigt nya övergepp som avslöjas.
Senast i morse kom en larmrapport från en socialbyrå i Östergötland: de klarar inte sitt arbete.
De här flickorna var sköra: den ena var extremt sent utvecklad:mera som en 12 åring.
Man kan o bör begära att omhändertagna barn inte ens kommer i närheten av Bordellmamamor!
För man är så sårbar utan en fungerande familj: Man tyr sig gärna till första bästa som liksom
SER en.
Jag fick samma dumma fråga i rättegången emot min egen pappa som dömdes för grov våldtäkt mot mig som 15 åring:
-Hur kunde du välja att svara på din pappas brev? Du annonserade ju efter din mamma?
Jag var 14 när första brevet kom till min PR adress o jag hade bott ute i över ett år.
Jag var helt ensam o jag frös ofta väldigt men värst var att leva i detta vakum.
Att veta att om jag dör i natt kommer ingen att märka det för ingen vet att jag ens finns till.
Så när jag inte hittade min mamma utan fick rara brev från pappa fick han duga:
Jag visste ingenting om pedofiler.
Jag var ett lätt offer:
Eftersom jag aldrig smakat vin före kände jag inte ens att det var mixat med medeciner.
Men vid rättegången menade man att detta aldrig kunde hända en ordentlig flicka som skött sig så de vile ha reda på alla mina sexpartners???
Lite svårt för en som var okysst!!!!
Min bristande samarbetsvilja här sänkte nog pappas straff något år: Jag ville ju inte samarbeta med mina räddare.Kanske jag ändå valt våldtäkten?
Efter rättegången behövde de ju inte mig mera så jag åkte ut på gatan lika ensam igen.
Läs gärna min blogg http://pedofilensdotter.blogg.se/
fredag, december 7, 2007 at 19:29
Tack för att du har mod att berätta en sådan hemsk del av ditt liv Sunny, jag hoppas många läser det du skrivit, ja alla dem som ifrågasätter Eva Bengtssons berättelse eller alla andra barns som har fait illa genom alla år och gör så än idag.
Kram på dig!
fredag, december 7, 2007 at 22:01
Tack Sunny,
Det är inte för att provocera jag uttalar mig, är nyfiken egentligen, blir ju lite kantigt eftersom jag uppenbarligen inte är tillräckligt påläst och insatt, men det hindrar väl inte att man engagerar sig eller bryr sig? Jag är tillräckligt gammal för att minnas dessa händelser, men inte mycket mer, har aldrig varit med en prostituerad heller, tror mig ha en inbyggd spärr mot det, inte sex utan kärlek, än så länge i alla fall. Genom åren har jag dock stött på en del människor genom resande och börjat fundera mycket på dessa problem, hade ju en flickvän som försvann i den där världen. Jag tror människor ser just detta ärende från olika håll, och jag själv tror att det kommer att ebba ut igen om ingen gör något drastiskt.
fredag, december 7, 2007 at 23:25
Nero:
Så många har ju berättat om hur flickorna hade det. Jag tror det är svårt att missa det i debatten för det är ett av de värsta brotten: att förgripa sig på de skyddslösa.
De som alla vet att ingen försvarar.
Detta faktum är ju en viktig orsak till att just vi barnhemsbarn o fosterungar så systematiskt mobbats under vår skoltid av både barn o lärare.
DET VAR RISKFRITT!
Jag är säker på att de här höjdarna resonerade likadant.
De hade aldrig vågat sig på någon grannflicka ute i Djursholm eller Lidingö eller var de nu höll till.
Du har kanske inga barn Nero?
För jag kan garantera dig att jag kan göra allting om det gäller mina barns väl o ve.
Då har jag inga som helst spärrar o ryggar inte ens för mord!!!
Efter att ha förlorat min då enda dotter lärde jag mig att det mesta folk blir upprörda över är bullskit.
Lite Of Topic
Om vuxna människor bara skulle ha sex när de var verkligt kära skulle vi nog få en trist värld???
Jag är väldigt glad över mitt givande sexliv så här i backspegeln: Det har varit häftigt o vissa kickar har inte haft med kärlek att göra men givit bra erfarenheter.
Men det bestämmer man ju själv. Det värsta som kan hända är väl at man ångrar sig när det blir för sent?
Många kvinnor i min generation o särskilt de i generationen före uttycker sorg i bland när man pratar om de här sakerna .De fick ingen chans att ta för sig.
Många av dem har aldrig haft en orgasm utom vid onani o en del inte ens det.
(Flitigt bastubadande ger ovanliga kunskaper.)
fredag, december 7, 2007 at 23:32
Isabella.
Jag hör ju till dem som gjorde upp med min pappa medan han levde: vi umgicks ju i många år när jag var vuxen o i överläge.
Starten i mitt liv var åt helvete men fortsättningen har ju blivit bättre så jag kan inte klaga numera.
Får se hur det går om jag finns när mina gubbar försvinner: Jag har svårt att se mig leva kvar efter Den Käre som jag lutat mig på i 45 år nu.
Innerst inne tror jag ju inte att han KAN dö även om förståndet säger mig att han är så sjuk att han lever på osannolikt lånad tid.
fredag, december 7, 2007 at 23:36
[…] och övergrepp av barn. Andra har skrivit bättre: Isabella skriver mycket och vältänkt: Bordellhärvan – Den otroliga troliga sanningen och Lyssna på tystnaden där hon påpekar att det är väldigt tyst från Bodström och […]
lördag, december 8, 2007 at 15:55
Sunny,
Vi har haft en hel del fall genom åren i Sverige, barnhems barnen som behandlades värre än djuren, som är vuxna nu, de mentalt sjuka och hur de behandlades, det finns ingen ändå på allt som inträffat under årens lopp. Jag har barn själv och lämnar aldrig bort dem, vi har tagit hand om våra barn tills de börjat skolan, för vi litar inte på någon, man kan tyvärr inte det, man vore sjukt godtrogen om man gjorde det. I ett samhälle av lögnare, fifflare och superego av alla slag får man ta hand om de sina själv och inte vara beroende av något, inte ens bidrag. Men vi har också haft en serie fall där det varit rena historier, fantasier och påhitt, män har suttit i fängelse för det, så det är fortfarande så att man kan inte lite på någon alls.
lördag, december 8, 2007 at 17:39
Nero
Skulle du vilja utveckla det där lite grann?
Var de där fallen med barnhem som du syftar på gamla eller finns det liknade fall från senare år? Har situationen på barnhem blivit bättre eller är det likadant som förr?
Jag är bara nyfiken och skulle gärna vilja veta.
söndag, december 9, 2007 at 9:43
Anders:
Jag syftar på de som varit uppe i media genom åren, för ett till två år sedan avslöjades hur situationen varit för barn som växte upp på 50-60 talet och hur de behandlades då.
F.ö har jag ingen aning om hur det förhåller sig idag, statistik på övergrepp kanske lurar någonstans dold.
söndag, december 9, 2007 at 20:45
”Men vi har också haft en serie fall där det varit rena historier, fantasier och påhitt, män har suttit i fängelse för det, så det är fortfarande så att man kan inte lite på någon alls.”
Det har hävdats att det var fantasier och lögner. Men ett övergrepp sker oftast utan vittnen. Det finns aldrig någon som kan veta helt säkert vad som är sanning eller lögn utom offer och förövare. Kanske kan det finnas starka tecken, som att någon plötsligt börjar må extremt dåligt, eller andra obehagliga tecken.
Att någon tar tillbaks en anklagelse kan aldrig i sig tas som ”bevis” för att den var falsk.
Att en person som är förövare är charmig och framgångsrik, kanske någon andra ser upp till är inte heller nått bevis för falska anklagelser.
Varenda gång jag hör någon blivit ”falskt anklagad” blir jag alltid konfunderad. Jag förstår att man inte helt säkert kan veta om det är sant, men hur kan man veta helt säkert att det är falskt?
Minns en man intervjuad i radio. Han sa hela tiden ”Flickan sa” etc etc. Aldrig ”min dotter”. En distans till sitt barn som var väldigt skum.
Reportens främsta bevis på att det var lögner var att mannen ju var så normal och trevlig och framgångsrik. Men det är väl inget bevis?
söndag, december 9, 2007 at 22:49
xvcz
Du tar upp ett stort problem.
För visst finns det falska anmälningar även om sexbrott o visst har vi oskydiga som sitter inne.
Rättvisan är ju bara till slut vanliga människor o den mänskliga faktorn gör därför att somliga saker går fel.