26deb1.jpgI torsdags kväll debattera jag prostitution i Stina Lundberg Dabrowskis debattprogram.

Programmet kan ses som webbTV och sänds även i repris imorgon söndag kl. 12.30 samt på tisdag kl.12.00 i SVT1. Och missa inte att se Eftersnacket (inslaget finns även på SVT Play).

Att debattera ett så stort och komplext ämne som prostitution tillsammans med 7 olika debattörer på enbart 20 minuter i direktsänd TV blir något förvirrande. Speciellt när ämnet debatteras helt fritt mellan olika människor som har uppmanats att hugga, avbryta och falla varandra in i orden.

Det underlättar heller inte att alla sitter på en läktare, man kan då inte skapa kontakt med de andra debattörerna på samma sätt som man kan göra runt ett bord. Men det kanske skapar fler tittarsiffror än vad SVTs förra debattprogram lyckades åstadkomma.

Jag tror ingen av oss som var med i debatten kände oss riktigt nöjda efter. Jag var enormt förvirrad, hade ingen aning om vad jag fått sagt eller inte och hade en stark känsla av att hela debatten blev en katastrof. När jag äntligen kom hem och kunde se sändningen på webb TV insåg jag att det trots allt blev rätt bra, bra efter omständigheterna.

26deb2.jpgEftersnacket med Andreas Gustavsson från ETC och Axel Gordh Humlesjö var roligare och jag tror också mer givande för den som tittar. Jag tror den formen är mer lämplig för det här ämnet. Synd att det inslaget bara visas på deras webbplats.

Det var inte lätt att medverka. Jag är tacksam att jag har debattvana, vana att tala inför många människor samt att jag haft flera mikrofoner och TV kameror framför under det år som gått, annars hade jag nog inte fixat att delta i en sådan här debatt. Ett par timmar innan var jag nästan på väg att gå därifrån.

För i ett försök att isolerar mig från de andra debattdeltagarn hade jag ilsknat till i förtvivlan över att bli särbehandlad. Men det löste sig i sista sekunden.

Jag ska också berätta hur otroligt fånig jag var i sminket. För när jag sitter där och de provar olika peruker på mig så säger jag negativt; – Nej det är inte alls likt mig, jag känner inte igen mig. – Men snälla det är ju det som är meningen, förklarar de snälla sminköserna. Var på jag retirerar och säger ok gör om mig… 😉

26deb3.jpgMen det kändes verkligen inte bekvämt att inte kunna få vara sig själv. Jag har aldrig gillat att spöka ut mig eller förställa mig. Det är dessutom både varmt och obehagligt att ha peruk och slöja.

Nästa roliga grej i sminkloungen… När slöjan prövas utbrister jag; – Men det här ser inte bra ut, jag får ju en massa rynkor kring ögonen! Den snälla sminkösen säger; – Då kan jag berätta för dig att du har en massa rynkor kring ögonen. – Va oj! Det har jag ju!
Nej fy… jag gillar varken speglar eller kameror som så brutalt avslöjar att jag inte alls ser ut som 25 år längre.

Tjejen som bröt på tyska var forskaren Susanne Dodillet. Hon doktorer i slutet på året i idéhistoria om skillnaden på synen på prostitution i Sverige jämfört med den som finns i Tyskland. Det är Susanne som skrivit två av mina absoluta favoriter bland alla artiklar som har skrivits i Sverige om prostitution. De finns i tidskriften Arena och heter ”Om kriminalisering av män” samt ”Den stora bordellkalabaliken

26deb4.jpgJag får se om den här debatten kan öppna upp för en mer öppen och demokratisk debatt om prostitution. Tyvärr fick jag ingen möjlighet att efter debatten prata mer med Josefin Brink (V). Det hade varit intressant att höra henne förklara sina argument på ett djupare plan.

Men förhoppningsvis kommer politiker att vilja träffa mig och andra sexarbetare för samtal framöver. Håll tummarna för det, för jag tror att vi måste börja prata med varandra istället för om varandra.

Framför allt behöver politiker mer kunskap om ämnet.

Bloggen Mina Tankar analyserar TV debatten och det gör även bloggarna:

Nu ska jag skriva ett öppet brev till alla de stora partiernas kvinnoorganisationer som ett svar på deras debattartikel i dagens SvD – Helt oacceptabelt att sälja sin kropp.

.

.
Andra bloggar om: , , , , , ,, , ,
..
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png