Öppet brev till Lars Adaktusson
Nej jag är inte en lycklig hora Adaktusson och det påstår inte Petra Östergren heller. Vi är inte lyckliga för att vi utsätts för diskriminering, förtryck och horstigma. Det som skadar oss är inte sex, det är att läsa artiklar som din idag i SvD. Du gör mig djupt olycklig Adaktusson och inte bara mig utan även hundrtusentals sexarbetare över hela världen.

Du förstår till skillnad från dig så gjorde Petra Östergren något unikt i Sverige. Hon sökte upp kollegor till mig och under många, många år så har hon samtalat och lyssnat på vad vi som säljer sexuella tjänster själva säger. När vi fick kontakt i höstas så lyssna hon på mig och visa mig respekt, precis som hon har gjort med alla sexarbetare hon har lärt känna genom alla år och hon lyssnar fortfarande på oss, vad gör du?

Petra blev arg över det förtryck vi utsätts för och skrev sedan om det i sin bok – Porr, horor och feminister. I boken finns en utmärkt maktanalys som beskriver hur det pågår en maktkamp om sanningen, sanningen om vad prostitution är. Petra Östergren sätter fingret på hur debatten om oss förs. Din artikel är ett lysande exempel.

Det är populistiskt att prata om lyckliga horor, det förvånar mig att du inte samtidigt frågar, som fotbollsfrun gjorde; vems dotter ska prostituera sig? Och om du nu verkligen undrar om vi är lyckliga eller ej så kanske du ska gräva lite på djupet i denna fråga istället för att lyssna på vad ROKS typ kvinnor påstår.
Kanske lyssna på oss? Kanske fråga dig varför en hora är olycklig? Eller vet du redan svaret? För det hade nog inte passat dig att var en manlig eskort eller?
Tänk så hemskt det hade varit att ha sex med en massa främmande kvinnor och som dessutom betalar dig för det!

Du talar inte om varför vi inte är lyckliga, du bara säger att Petra Östergren vilseleder allmänheten. Ja att lyssna på äkta feminister och sexarbetare kan säkert vilseleda en del ifrån ditt och ROKS typ kvinnornas patriarkala synsätt på kvinnliga sexarbetare (de manliga utsätts inte för detta, men de är ju män), på kvinnor i allmänhet och på samtyckande vuxna människors sexuella handlingar.

Du skriver att kvinnan, som hoppa från en balkong, i många år sagt att hon trivdes och kände sig bekräftad när hon sålde sexuella tjänster men att det inte var sant. Sedan serverar du en mängd fördomar om oss… som att ex. majoriteten av oss har blivit utsatta för övergrepp i barndomen samt att vi är missbrukare. Man kan nästan tro att prostitution i sig orsakar övergrepp mot barn i en helt ologisk tids linje.

Du antyder definitivt att sexarbete är så skadligt så att man vill hoppa från en balkong.

Jag har inte lust att hoppa från en balkong pga alla de trevliga, mysiga möten jag har haft med mina kunder, däremot så kan du få mig på sådana tankar Adaktusson!

Horstigmat är starkt, det är hemskt att drabbas av det och du gör vad du kan för att spä på det.

Och vilken människa, man eller kvinna blir lycklig av övergrepp man utsätts för som barn? Och om de inte får hjälp eller fixar själva att hantera alla känslor som en sådan upplevelse kan innebära så kanske de till slut hoppar från en balkong oavsett om de sålt sexuella tjänster eller inte. Vilken man eller kvinna som är missbrukare av något slag är lycklig? Om de inte får hjälp eller fixar själv att ta itu med de bakomliggande problemen så kanske de till slut hoppar från en balkong, oavsett om de sålt sexuella tjänster eller inte.

Denna enkla logik har jag påtalat direkt för ett par kvinnor som sa sig arbeta i en ideell förening som hjälper prostituerade, kanske kom de från Talita, jag tror det.

De satt i publiken och hade sett teaterföreställningen ”Fackmöte för horor” och skulle sedan ta del av en tilltänkt debatt mellan mig och någon som var för sexköpslagen.

Men ingen ville debattera ämnet med mig så det blev en debatt med publiken istället och detta faktum är betydligt mer intressant att ta upp än hur dessa ROKS typ kvinnor blandar ihop äpplen och päron. Eller det ligger inte i allmänhetens intresse att få kunskap om att ingen vill debattera frågorna om prostitution direkt med dem som dessa frågor berör?

Angående kvinnorna från Talita…. du kanske borde fråga dem hur de kan ha hjälpt hundratals prostituerade?

Varken jag eller sexsäljarnas eget nätverk SANS känner inte till deras förening, den där föreningen som sk ”hjälpa oss”. Och hur kan de ha ”hjälpt” hundratals när det bara finns några hundratals sexsäljare totalt i det område där de erbjuder sin hjälp. Dessutom så är bara 10-15 % av dem synliga i gatuprostitution.

Siffror är populära i tidningar om oss och jag kan varmt rekommendera dig att ta del av lite granskande journalistik hos Blogge Bloggelito om helgens skriverier och rubriker om tonåringar och sexarbete.

Angående teaterföreställningen… bör du ha kännedom att ”det nätverket av personer med erfarenhet av sexbranschen som framförde sin besvikelse över det som i själva verket blev en romantisering av människors misär” är 4 stycken kvinnor i nätverket som jag kallar för ful PRIS. De framförde dessutom kritiken innan de ens hade sett föreställningen!

Den ena av dem är Louise Eek och hon flydde debatten med Petra Östergren efter 5 minuter på premiärkvällen trots att den fria teatergruppen hade lyckats skrapa ihop pengar till ett fett arvode till henne.

En annan av de kvinnorna som ingår i detta nätverk har på sin blogg hotat att berätta för mina barn att jag minsann är en hora. En tredje medlem har jag skrivit om här på bloggen men eftersom hon inte är öppen om att hon är fd sexarbetare så låt mig bara påpeka att hon gärna ägnar sig åt förakt, hån, lögner och förtal. Hela gruppen skrev ett personligt angrepp mot mig på sin hemsida den där veckan där de försökte svartmåla min trovärdighet genom att ytterligare stigmatisera mig och påtala att jag minsann är psykiskt sjuk!

Den frågan som du säger att dessa kvinnor ställer – För vem är det ett bra val att bli hora? – svarar de inte själva på, men det kan jag.

Det var definitivt inte ett bra val för dessa 4 kvinnor, men ska jag och alla andra, som valt rätt, få förtryckas och bli lidande för det?

Jag menar att tycker man inte om att ha sex med en massa främmande människor så är det väl ganska naturligt att ett sexarbete inte blir så lyckat, lika dumt är det att börja arbeta som kirurg om man inte tål att se blod eller att försöka bli popstjärna om man inte kan sjunga.

Det vi kan göra tillsammans är att förhindra andra att fatta ett felaktigt beslut om att börja arbeta med att sälja sexuella tjänster om de inte är lämpliga för jobbet. Jag jobbar med dessa frågor med information och råd, jag har avrått många som hört av sig till mig från att börja sälja sexuella tjänster för att jag sett att de saknar det som krävs för det här jobbet. Jag har fört flera diskussioner med prostitutionsgruppen i Malmö om hur vi gemensamt kan förhindra att alltför unga och gränslösa personer börjar arbeta med att sälja sexuella tjänster.

SANS skriver om vem som är lämplig att börja med detta gebit på sin hemsida och här tar jag naturligtvis också upp frågan.

En av de 4 kvinnorna som ingår i ful PRIS har av mig blivit erbjuden att hjälpa till i detta arbete, men hon avstod för nu när hon hade fött sitt barn så ville hon inte tänka på så fula saker… hon hade nu blivit en madonna och ville inte tänka på tiden då hon var hora…

Adaktusson, i slutet på din artikel skriver du följande två meningar: ”Att utmana gängse förställningar och föråldrade synsätt kan vara lovvärt, men sker det på bekostnad av samhällets svagaste och i strid mot vedertagen kunskap finns det anledning att reagera.
Att ett fåtal kvinnor i en undersökning säger sig sälja sex av egen fri vilja omkullkastar inte det faktum att prostitution för det stora flertalet är synonymt med förnedring, kränkande behandling och självförakt.

Den första meningen berättar precis varför jag och så många andra är engagerade i kampen för att sexarbetare ska ha mänskliga rättigheter. Den andra meningen berättar varför vi måste kämpa, för i den framkommer myterna och fördomarna om hororna och den syn på sex som motarbetar jämställdhet i samhället. Sedan skriver du:

Därför är det i realiteten att vilseleda och desinformera när någon säger sig föra de ”lyckliga horornas” talan – men framför allt är det att svika alla dem som utnyttjas och som av olika anledningar inte kan bryta sig loss ur sitt helvete.

Då undra jag vem för de ”lyckliga horornas” talan? De ”lyckliga hororna” är en myt som konstrueras av motståndare till prostitution. Sexarbetare själva hävdar inte att vi är ”lyckliga” tvärtom påtalar vi hela tiden att vi blir olyckliga av det förstryck som vi utsätts för och att det är detta som skadar oss.

Vi försöker konstant påtala alla negativa effekter som dagens lagstiftning medfört för framför allt de mest utsatta grupperna av sexsäljarna och vi motarbetar all form av tvång och utnyttjande inom vårt gebit.

De som du har talat med Adaktusson erbjuder oss bara hjälp om vi vill bryta oss loss från vad de anser vara ett helvete och då bara om vi stämmer in i deras kör och ”erkänner” att vi inte hade något val. Med andra ord så kan sexarbetare få hjälp om de biktar sig och erkänner sina synder samt omyndigförklarar sig själva. Den hjälp som ska ges bör naturligtvis utformas efter de hjälpsökandes behov och inte efter vilket synsätt som ”hjälparna” har på sexarbete.

Petra Östergren vill absolut inte tala för oss, hon gör allt vad hon kan för att vi ska få tala själva och för att våra röster ska höras. Vad gör du åt detta?

Hon vet till skillnad från ROKS typ kvinnorna, dig Adaktusson och så många andra att vi är fullt kapabla att föra vår egen talan och att vi är myndiga vuxna personer som förtjänar att bemötas respektfullt. Och det är kontroversiellt i Sverige!

Det är så kontroversiellt så att jag undrar om SvD ens vågar i något sammanhang trycka detta faktum i sin tidning. Jag hoppas att de kommer överaska mig en dag.

Isabella Lund

Ps… Jag vet att inte ens i dagsläget är lönt att jag försöker svara dig i SvD. Därför leverar jag svaret till dig här. SvD och DN har sedan länge motarbetat våra röster. SvD låter dock en länk till min blogg synas på sin webbplats till skillnad från DN. Jag hoppas du såg den och läste mitt inlägg. Känn dig varmt välkommen att svara mig.

Ett intressant faktum som du också bör känna till är att ingen motståndare till prostitution har vare sig i någon artikel, krönika, ledare eller på något diskussions forum på nätet, på någon blogg eller bland kommentarer bemött det här argumentet eller de andra som sexarbetare i hela Norden framförde på fjärde sidan i Expressen för en månad sedan:

Är det skadligt att ha sex med okända människor? Är det skadligt att tjäna pengar? NEJ, det är inte skadligt i sig att sälja sin tid, sitt sällskap och sexuella tjänster.

Det som däremot skadar sexsäljare är att utsättas för förtryck i form av diskriminering och social skam eller tvång. Sexsäljare diskrimineras, och i detta upprätthålls fördomar och stereotyper som även blottar en kvinnosyn där kvinnor ses som osjälvständiga och oförmögna att bestämma över sina kroppar, speciellt när det kommer till frågan om sex. Detta synsätt skadar alla kvinnor.

De som säger att män köper våra kroppar gör sig själva skyldiga till att upprätthålla en ojämställd syn på kvinnor, vi objektifieras som handelsvaror. Våra protester som vill hävda annorlunda nonchaleras eller görs till undantag. Vi är inte förtryckta av våra kunder, vi är förtryckta av den här synen! Hur ska vi någonsin uppnå jämställdhet om vi
låter ett sådant synsätt härska?
.

.
Dagens lästips

Jeppe på berget skriver om sin egna erfarenheter som kund till eskorter i Australien och påpekar på orimligheter i debatten. Läs – Mer om prostitution! Charlotte skriver – Helt fel, Adaktusson! och UUAA radion om Adaktussons verbala fint.

Jinge däremot hyllar Aduktsson och visar inte min kommentar som jag skrev för flera timmar sedan på hans blogg och det är helt i tradition med hur personer med Jinges åsikter behandlar horor!

OBS rättelse… kl. 16.55. Jinge skriver i en kommentar att han inte sett någon kommentar från mig idag så denna gången kan det bero på teknikaliteter, så jag får väl göra ett nytt försök. Bakåt i tiden har dock Jinge valt att inte visa alla mina kommentarer på sin blogg, det var därför jag drog denna slutsats.

Åsiktstorpeden fick mig däremot att skratta – Internt memo från DN avslöjar censuren av horor.

Louise Persson kände det som om hon höll på att kvävas i förmiddags så hon har klokt nog gått ut för att plocka svamp i skogen, vilket jag också borde göra. Blogge sover nog fortfarande eller så skriver han för glatta livet. Jag har nog anledning att uppdatera mina lästips lite senare idag…

 

… vilket jag ganska snabbt nu fick göra… kl. 14.30.
Läs Blogges inlägg – Enter Adaktusson, exit Adaktusson:

”Den verkliga feminismen handlar nämligen om att frigöra kvinnan till samma nivå som mannen, att bejaka hennes sexualitet, att inte förse henne med attribut som hora om hon har en lika utsvävande sexualitet som en man. Men detta kan aldrig uppnås om man ser ner på horan och låter horan utgöra den övre gränsen för kvinnors sexualitet. Feminismen är inte betjänt av denna typ av moralism, utan tvärtom konserverar man med ett sådant synsätt kristna sexualfientliga normer, normer där kvinnan per automatik är underställd mannen och utan egen sexualitet. Den som lierar sig med den kristna högern och dess beklämmande kvinnosyn kan därför inte vara feminist; den som angriper horan med sexköps- och kopplerilagar kan inte vara feminist.”

.

.
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , .
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png