dropvat1.jpgCirkusen kring artikeln om sexsäljaren Veronica i Veckorevyn börjar nu urarta totalt. Och tyvärr är detta inte ett nytt fenomen i det puritanistiska Sverige.

Veckorevyns chefredaktör har blivit anmäld till Justitiekanslern och Pressombudsmannen av Kerstin Blomberg, distriktsordförande för Rädda Barnen på Gotland.

Hon vill rädda barnen från den snuskiga Veckorevyn! – Att läsa Veckorevyn är som att komma in i en ond och artificiell värld, säger hon och är naturligtvis mest upprörd över reportaget om Veronica.

Jag har själv varit i kontakt med Pressombudsmannen för att höra om man kan anmäla när tidningar skriver falska saker och kränker oss som yrkesgrupp, men det kan man inte. Det måste vara en personlig kränkning om de ska ta upp det och krönikor och ledare är då exkluderade.

Och sedan har ett läkemedelsbolag dragit tillbaka en annons de hade planerat att ha med i Veckorevyn. Till Resume säger läkemedelsbolagets kommunikationschef Therése Lange;

dropvat2.jpg– Vi hade ett införande kvar av en annonsserie. Vi väljer nu att inte gå med den sista annonsen i Veckorevyn.

– Vi är starkt kritiska till på vilket sätt man valt att glamourisera detta ämne, till exempel tycker vi inte att den här bildlösningen var ett lämpligt val i en tidning som riktar sig till unga kvinnor, det ger fel signaler.

– Vi har inte placerat Veckorevyn på någon svart lista. Men vi ville markera att vi inte accepterar den här sortens glamouriserande bild av prostitution.

Deras företag framställer ett vaccin mot ett virus som kan orsaka livmodercancer och jag tycker att deras annonser platsar bra i VR och ringde därför upp Therése Lange för att höra själv varför de fattat det här beslutet.

Therése var förvånad över att media hade fått reda på att de dragit tillbaka sin annons. Varken hon eller hennes företag har egentligen ingenting alls emot oss som säljer sex eller tycker det är fel att det görs reportage om oss men… hon hade önskat att reportaget i VR hade belyst alla sidor av prostitution och också handlat om de jobbiga bitarna med att vara sexsäljare.

Och det handla då inte om att de önskar en fördomsfull bild utan att reportaget också skulle handla om sådana saker som jag alltid försöker få med i den här typen av reportage… att man måste leva med en livslögn och att man utsätts för horstigma osv om man börjar sälja seuella tjänster, dvs att detta jobbet också har en baksida.

dropvat3.jpgMen det blir liksom en rundgång… för när företag agerar så då handlar det faktiskt om horstigma och inget annat. Det handlar om att ett företag inte vill sammankopplas med en för positiv bild av försäljning av sexuella tjänster.

Man kan också kalla det här fenomenet för moralpanik eller ett symtom på den svenska rädslan för att sticka ut, att inte följa konsensus i en fråga. Det är som ringar på vattnet som bara sprider sig o växer.

Louise Persson skriver idag;
Är det konstigt att det finns politiker som inte vågar säga sitt hjärtas mening? … Horstigmat är så fastnaglat att det finns till och med människor som tänker sig att det är en fråga för Justitiekanslern och Press-
ombudsmannen att hantera. Som om ett brott begåtts?!

Henrik Alexandersson skriver;
Moralpanik. Stigmatisering av prostituerade. Omyndigförklarande av vuxna människor. Paternalism. Det är några åsikter man kan ha om Sanofi Pasteur MSD:s agerande.

Har ni tänkt på att ingen annan yrkesgrupp behöver berätta om hur många som bränns ut eller som drabbas av olika arbetsskador om de blir intervjuade, men horor ska göra det! Ingen annan yrkesgrupp behöver bemöta förekomsten av slaveri inom deras branscher som vi behöver göra osv…

dropvat4.jpgIdag när jag ringde runt till en del tidningar som skrivit om detta så har det känts som om jag stångat min panna blodig mot titanväggen av horstigma i Sverige. Jag har frågat varför de inte istället har skriver om att vår demokrati faktiskt hotas om landets justitieminister förvägrar oss vår mänskliga rättighet att höras i frågor som rör oss

Asks uttalande i riksdagen för en månad sedan är ju bra mkt allvarligare och viktigare att belysa än att ta upp den krock som blir när sanningen om oss möter fördomarna.

Jag tänkte också lite argt att det är så jäkla typiskt att ingen har tagit kontakt med oss sexarbetare för att fråga oss vad vi tycker i debatten kring artikeln i Veckorevyn. Och sen när jag på eftermiddagen fick höra att DN skulle skriva en artikel om detta så tönkte jag; Nä nu jäklar ringer jag DN och hör om inte de vill få ett uttalande från mig.

Men tyvärr så är det nästan aldrig trevligt att prata med DN och idag råka jag ut för ytterligare en arrogant person som jobbar på DN. Han berätta inte för mig vem som hade skrivit artikeln men ifrågasatte varför jag frågade och sen fick jag en iskall upplysning om att artikeln redan hade gått till pressarna.

dropvat5.jpgNågra timmar senare när jag här på förkvällen tog en titt på dagens mailhög så tappa jag hakan. Hör och häpna med journalisten som skrivit artikel på DN hade skickat ett mail till mig vid elvatiden på fm och ville ha kontakt!!!

Tyvärr lyckades jag då inte nå henne. Och artikeln hon skrev blev en sammanfattande objektiv artikel om cirkusen, men attans att jag missa att DN faktiskt denna gången sökte mig! Det var synd för om jag hade fått kontakt med henne så hade jag kunnat berätta ex. hur vanlig artikeln om Veronica i Veckorevyn är.

Dessutom hade det varit bara så himla kul om DN hade intervjuat mig och sedan se hur de vägrar länka till min blogg via Twingly 😆

Innan idag så kolla jag snabbt upp hur många reportage som bara Expressen har haft om olika sexsäljare i höst och jag hitta 4 stycken! Alla reportagen liknar historien om Veronica i Veckorevyn.

  1. Den 15 /8 Eva säljer sex – i hemmet av Josefine Elfström
  2. Den 22/8 Patrice säljer sex på nätet av Josefine Elfström
  3. Den 8/10 ”Man blir rik på att sälja sex” av Lotta Begnér
  4. Den 9/11 ”Emma” säljer sex i Örebro av Pierre Bokvist

Jag orkar inte kolla upp hur många fler artiklar, inslag i TV eller radioreportage det finns, men de finns… det kan ni lita på.

dropvat6.jpgTV4 i Uppland hade t.ex. idag ett inslag med en kort intervju med en sexsäljare. Och sen skriver Expressen att Uppsala kommuns informationschef, Åsa Morén, har svårt att tro att det finns kvinnor säljer sex för nöjes skull;

– Vi känner till att det finns mobil verksamhet, att utländska kvinnor säljer sina tjänster här men sedan försvinner. Men att det skulle pågå en kontinuerlig verksamhet, det är inte bekant för oss, säger Åsa Morén. … Åsa Morén tror inte på framställningen att det finns kvinnor som är nöjda med sitt yrkesval som prostituerade. – Det ligger alltid något annat bakom, säger hon.

Jag skrattar tyst för mig själv åt dena idiotin. Jag känner själv personligen två sexsäljare i Uppsala, den ena har slutat men den andra är aktiv.

Om cirkusen kring Veckorevyn skrivs det också idag i dessa tidningar:

Här på bloggen har jag tidigare skrivit om denna cirkusen i inläggen:

  1. Den farliga glamouren den 17/11
  2. Den farliga glamouren del 2 den 21/11
  3. Tror du på det här den 25/11
  4. Stå på er tjejer! den 25/11

Och nu ska jag skriva ett svar till Kristdemokraternas debattartikel i Dagen – Krafttag mot det moderna slaveriet. Eventuellt kan jag få in en kort replik, håll tummarna på att mitt svar blir publicerat.

dropvat7.jpgHär är ett urval av dagens blogginlägg om detta:

Ps…
Bloggaren Odishon har skrivit ett bra inlägg idag som handlar om den svenska prostitutionen sett från utsidan

Pss 2…
Kristdemokraten Peter Soilander har skrivit en travesti (eller menar han allvar?) om prostitution där han häcklar mig, Christopher L. K. Aqurette och Oscar Swartz. Lustigt att han inte tog med Blogge Bloggelito och Louise Persson.

Uppdaterat 28/11 kl.11.00
Läsbara nya inlägg om det hela:

.

.
Andra bloggar om: , , , ,
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png