horstig1.jpgHär får ni lite helgläsning i form av mitt andra kapitel till Liv Jessens debattbok om prostitution “Det ideelle offe. Här på bloggen kan du också läsa Pye Jakobssons kapitel “Jakten på en dröm samt det första kapitlet i boken som jag har skrivit “Tankar kring prostitution är oftast idiotiska”. Dagbladet.no har publicerat ett annat kapitel från bokenEn hallik er ikke bare en hallik av forskaren Irina Polyakova.

Bilderna i det här inlägget kommer från konstnären Zhang Haiyings Anti-Vice Serie, målningar av horstigmat i Kina.

Här kan du läsa mer om Zhang Haiying’s Anti-Vice Serie och hos Blogge Bloggelito kan du läsa mer om hur man stigmatiserar sexarbetare i Kina.

Märkt med skam för livet
Ur Liv Jessens bok Det ideelle offer – Andre tekster om prostitusjon,
Koloritt Forlag, ISBN 9788292395424

horstig14.jpgFörra våren var vi ett gäng eskorter, både manliga och kvinnliga, som träffades i Göteborg. Vi gick till Liseberg och roade oss. Arm i arm gick vi där och skrattade åt tanken att det nog inte skulle vara någon som skulle kunna identifiera oss som ett gäng eskorter. Vi skrattade befriande åt denna tanke för till det yttre ser vi ut som alla andra, att vi säljer sex är en hemlighet som få i vår omgivning har kännedom om.

Ingen i gänget motsvarade heller den stereotypa och fördomsfulla bild som finns av hur en hora ser ut eller är.

Vi skratta befriande, för alla som arbetar med sex och erotik bär ett osynligt märke av skam, ett stigma som vi inte vill att andra ska se, horstigmat. Att sälja sexuella tjänster är inte socialt accepterat i vårt samhälle, det är belagt med skam, diskriminering och förtryck, men i vår gemenskap var alla accepterade och det värmde oss lika mycket som solen.

horstig23.jpgFörra våren var jag inte fullt medveten om hur hårt stigmatiserade vi sex- och erotikarbetare verkligen är. Jag var medveten om att det fortfarande ansågs skamfullt att sälja sex, men jag hade ingen aning om vilket förstryck vi sexarbetare verkligen är utsatta för i Sverige. Det var en slags oskuldens tid, en tid då jag trodde att vi kommit längre i arbetet med jämlikhet och jämställdhet, den tid då jag trodde att vi levde i en demokrati värd namnet och i ett samhälle där alla människors röster ansågs värda att lyssnas på.

Detta var innan jag gav mig på allvar in i debatten om prostitution och bemötte horstigmat och det förtryck som horstigmat har fört med sig.

Horstigma
Horstigma handlar i grunden om att den kvinnliga sexuella lusten fortfarande är skambelagd och att kvinnors sexualitet är förtryckt. Det värsta är att horstigmat många gånger upprätthålls mest av feminister och politiker som säger sig arbeta för jämlikhet, jämställdhet och mänskliga rättigheter för alla.

I det antika Grekland skars eller brändes det in märken på människor för att varna andra för den som var märkt – stigmatiserad. Stigmat var också ett straff, alla stigmatiserade var socialt marginaliserade, kriminella eller förrädare.

horstig2.jpgIdag definieras stigma som ett fenomen som är djupt misskrediterande för en individ och tenderar att reducera henne till att vara det som symboliseras.

Du är till exempel inte en människa som säljer sexuella tjänster som ett arbete i en period av ditt liv, du ÄR en hora för livet, dina barn blir horungar och du får representera allt negativt som människor förknippar med horeri i all dess negativa mening.

Alla kvinnor kan drabbas av horstigmat men allra värst utsatta för det är naturligtvis de riktiga hororna.

Men vad är en riktig hora egentligen?
Hora är ett germanskt ord som betyder den som åtrår. Bibelns ord hor kommer sig av att kvinnor inte ska åtrå (andra män) och hor betyder ursprungligen kär eller lysten. Ordet fick en negativ innebörd eftersom hora användes som ett skällsord mot kvinnor som bröt den sexuella normen, kvinnor som var lösaktiga och som hade sex utanför äktenskapet.

horstig19.jpgRunt 1900-talets början, när kvinnors frigörelse på allvar började, började också ordet hora mer och mer förknippas med prostitution. Idag används ordet generellt både om oss som säljer sex och som en förolämpning mot alla ”fallna” kvinnor. Trots att en hora kan likställas med en kvinna som styr och har kontroll över sin egen sexualitet, är det fortfarande ytterst förnedrande att bli kallad för hora.

Horstigmat i sig är mycket starkt och märks av tydligt i samhället, även om det är ett osynligt stigma, det syns inte utanpå vilka människor som bär på detta stigma.

Och vi som bär detta stigma visar oss inte, vi gömmer oss för det är rädslan att bli avslöjad som är värst för bärare av osynliga stigman. Vi som arbetar med sex är ofta mer rädda att bli avslöjade som horor, än för att bli utsatta för våld i själva arbetet. Sanningen om att man ”är en hora” skulle svärta ner inte bara en själv, utan också ens nära och kära och allt annat man har i sitt liv.

Man tvingas leva med en lögn eller en hemlighet som man får bära med sig i resten av livet. För oavsett om jag fortsätter att sälja sexuella tjänster eller inte så är horstigmat något som aldrig kommer att lämna mig. Man blir märkt för livet.

horstig4.jpgStrategier för att leva med horstigma
Horstigmat innebär utanförskap, isoleringen, marginaliseringen, förtryck och diskriminering. Många undersökningar som involverar sexarbetare berättar att det är horstigmat som framför allt skadar oss som säljer sexuella tjänster.

De flesta sexarbetare behöver därför en strategi för att hantera horstigmat. Det är vanligt att vi t.ex. på olika sätt försöker skapa en stor distans till vårt arbete eller rättare sagt en stor distans till horstigmat.

Vi använder inte våra riktiga namn och skyddar våra riktiga identiteter på olika sätt. Många är extremt måna om sin integritet och vågar tyvärr inte ens ha kontakt med kollegor. En del sexarbetare vill inte träffa kunder där de riskerar möta människor de känner i sina vanliga liv. Många vill heller inte ta emot kunder hemma, delvis på grund av lagen mot koppleri men också för att ”mitt hem är min borg”. Man vill inte låta sexförsäljningen eller kunderna och framför allt inte horstigmat komma för nära ens privatliv.

Distansen mot horstigmat upprätthålls också genom att många har en klart utpräglad yrkesroll som man kan gå in i när man säljer sexuella tjänster.

horstig5.jpgHorstigmats faktiska konsekvenser för sexarbetare i Sverige gör också att vi tvingas vara försiktiga och skydda oss själva så gott vi kan från att utsättas för förföljelse.

För i Sverige upprätthålls horstigmat av våra lagar och den svenska prostitutionspolicyn.

Horstigmat är också så starkt i Sverige så det även drabbar människor som bara vill ha en humanare politik i dessa frågor, de som t.ex. förespråkar en skademinimering istället för kriminalisering.

Ett annat sätt att förhålla sig till horstigmat är att en del sexarbetare inte vill betrakta försäljningen av sexuella tjänster som ett arbete, utan kallar det istället för en hobbyverksamhet. Det är en markering om att man inte behöver leva på att sälja sexuella tjänster och att man talar om att man i grunden har ett annat vanligt jobb som man förknippar sin yrkesidentitet med.

Sexarbetare glömmer ofta bort kundens namn och ansikte. Det förträngs även om man haft ett trevligt möte med kunden.

horstig22.jpgEn del sexarbetare kan också tänka på helt andra saker än sex när de har sex med en kund, precis som alla andra också kan göra. Graden av eget känslomässigt engagemang kan givetvis också växla precis som det gör i andra arbeten som involverar nära kontakt med andra människor.

Men i socialstyrelsen rapporter och i viss forskning har man tolkat detta som att sexarbetare förtränger ett trauma, att sexarbetare stänger av sina känslor för att arbetet i sig är så hemskt och man kallar detta för dissociation.

Men dissociationen måste ses mot bakgrund av den stigmatisering sexförsäljning innebär. Håller man något hemligt därför att man på goda grunder misstänker att man kommer att bli misskrediterad om hemligheten läcker ut så får det också konsekvenser för ens egen uppfattning av vem man är: Jag är någon som gör något som andra tycker är skamligt. Man måste därför låtsas som att en del i ens liv inte finns för att stå ut med ett liv tillsammans med sådana som tycker att den delen är skamlig.

horstig7.jpgVar ett offer eller var tyst
Petra Östergren skriver i sin bok ”Porr, horor och feminister” att före detta kvinnliga sexarbetares röster bara räknas om vi har gjort en syndabekännelse. Vi kan ofta bara få stöd från andra kvinnor om vi förmedlar en bild av att sälja sex som stämmer överens med offerbilden.

Om vi inte gör detta så blir vi istället i princip omyndigförklarade genom att man då påstår att vi har utsatts för så starka trauman så att vi måste ha förträngt den hemska upplevelsen vi varit med om.

Det finns även ett maktperspektiv i detta där exempelvis viss forskning och vissa före detta sexarbetare som gjort avbön godkänns medan annan forskning och andra sexarbetares röster inte accepteras. Förmedlar man den bild andra vill höra så godkänns man och om man inte gör det så ifrågasätts man hårt. Och lyckas en sexarbetare trots detta övertyga om att han/hon inte tillhör den stereotypa fördomsfulla bilden så förvandlas han/hon direkt till ett undantag.

horstig18.jpgI stigmatiseringen av oss horor ingår alltid att ifrågasätta vår trovärdighet. Om en aktiv sexarbetare skriver och bemöter alla de fördomar som finns om oss så anklagas vi ofta för att vi bara försöker rättfärdiga våra egna handlingar, att allt handlar om kognitiv dissonans. Vi är fortfarande fast i prostitutionsträsket och har ännu inte räddats ur det medan de som har blivit räddade och gjort syndabekännelsen vet hur det är, prostitution traumatiserar alla kvinnor. Hur sexarbetet i sig gör detta har ännu ingen gett mig ett logiskt svar på.

Som debattör och sexarbetare ifrågasätts min trovärdighet ofta, jag blir också anklagad för att jag ska ha en penningstark sexindustri bakom mig och/eller att jag är en anställd lobbyist. En del tror jag är en man och smickrande nog även att jag skulle vara Petra Östergren. För en del är det osannolikt att en hora själv kan skriva och argumentera för sin sak. Anklagelser av denna typ säger kanske mer om den som kastar anklagelsen.

horstig9.jpgMen det kan ändå vara värt att notera att jag tydligen utgör ett sådant hot så att man måste ifrågasätta min trovärdighet offentligt på exempelvis Göteborgs-Postens ledarsida och på Centerpartiets hemsida.

Påståenden som jag sedan förhindras att bemöta, för man är bara välkommen in på debattsidorna på de största dagstidningarna i Sverige om man skriver under en artikel med sitt riktiga namn och det vågar eller kan man inte göra för att samma tidningar upprätthåller horstigmat och förtrycket mot oss.

Maktkamp om sanningen
Akademiskt fusk, selektiv källhantering, emotionella axiom, usel empiri och hård, smutsig politisk lobbying har fått råda relativt ostört här i Sverige kring dessa frågor. Men trots detta så pågår det en maktkamp om sanningen, sanningen om vad prostitution är och Petra Östergren visar i sin maktanalys hur man på olika sätt har tystat ner våra röster.

horstig10.jpgDet är viktigt att vara medveten om detta och inse att många prostitutionsmotståndare anser att i det kriget är alla medel tillåtna. Politiska karriärer, akademiska anseenden och lönekuvert står på spel.
Jag vet inte om alla lögner i debatten och i medias rapportering om prostitution finns där pga. detta eller varför det är mer tro än vetande kring just detta ämne. Men det skrämmer mig att se alla dessa lögner varje vecka i svensk media, det skrämmer mig att människor kan påstå i princip vad som helst om prostitution utan att någon ifrågasätter eller kan ifrågasätta det offentligt.

Om exempelvis en polis säger att 90 % av alla som säljer sex i Sverige är organiserade av internationella ligor, som också håller på med annan brottslighet, så är detta sant och trycks som en sanning av Sveriges största dagstidning, fast det är ett påstående som polismannen inte har några som helst belägg för. Helt obesvärade kan alla politiker, poliser och tjänstemän på liknande sätt ljuga om förhållanden inte bara här i Sverige utan även i andra länder, men bara så länge man uttalar negativa saker om försäljning av sexuella tjänster.

horstig3.jpg

Hegemonin
I Sverige råder en hegemoni i både debatten, politiken och i hur media rapporterar om försäljning av sexuella tjänster. Detta herravälde som råder kring vilka åsikter som får uttalas och vem som får lov att komma till tals offentligt upprätthålls i lika hög grad av vår journalistkår och redaktörer som av politiker och tjänstemän.

Ibland undrar jag om det inte är så att det är konsensus som står i vägen för en mer öppen och demokratisk debatt i Sverige. Har vi en effektiv vakthund av konsensus i den svenska politiska korrektheten? En vakthund som vaktar både politiker, tjänstemän och media.

När media helt avsiktligt avstår från att granska och ifrågasätta, från att objektivt rapportera och låta allmänheten ta del av sexarbetares egna åsikter så är det ett svek inte bara mot oss utan även mot demokratin och deras journalistiska uppdrag. Dagens Nyheter är värst av dem alla, de motarbetar till och med aktivt sexarbetares röster från att höras och skäms inte från att stå för detta offentligt. Dagens Nyheter är därför en mycket bra representant för horstigmat i Sverige.

horstig20.jpgKonsekvenser
Konsekvenser av horstigma och den prostitutionspolicy som finns i Sverige är att jag har kollegor som har blivit av med sina vanliga arbeten när de kommit fram att de sålt sexuella tjänster eller att de varit kritiska offentligt mot sexköpslagen. Jag har kollegor som blivit så förföljda som sexarbetaraktivister så att de bokstavligt talat tvingades att gå i landsflykt eftersom de annars hade riskerat att förlora vårdnaden om sina barn. Den svenska lagstiftningen håller horstigmat och förtrycket mot oss vid liv.

Sexköpslagen har ökat riskerna och våldet i våra arbeten och kopplerilagen hindrar oss från att arbeta säkert. Jag har kollegor som har blivit av med sina hyreskontrakt för att de tagit emot kunder hemma. Jag har kollegor som suttit i fängelse för att de arbetat tillsammans och jag har kollegor som har skönstaxerats av skattemyndigheten efter tips från poliser som arbetar med prostitution.

Trots detta så hävdar man att man inte vill oss som säljer sex något illa. Trots detta hävdar man från officiellt håll i Sverige att dagens lagstiftning inte har haft några negativa konsekvenser för oss som säljer sexuella tjänster. Men ibland när detta ska intygas från officiellt håll så blir det nästan tragikomiskt.

horstig21.jpgSom när Thomas Ekman, chef för Göteborgspolisens människohandelsgrupp, ska intyga för en reporter från DN att man inom polisen inte alls ser ner på oss som säljer sexuella tjänster:

”Vi som arbetar med det här säger aldrig något negativt om dem som säljer sex och jag anser att det inte finns någon frivillig prostitution.”

Han lyckas med konststycket att säga att han aldrig säger något negativt om oss samtidigt som han i princip omyndigförklarar alla som valt att arbeta med sex och erotik, vi finns inte. Sådana här uttalanden och andra uttalanden från polisen, som exempelvis att alla prostituerade är i behov av en avprogrammering, förbättrar inte vårt förtroende för polisen.

horstig6.jpgVi behöver polisens stöd och skydd mot misshandel, rån och hot, men vi kan inte vända oss till polisen, utan att riskera våra inkomster, eftersom vårt arbete förutsätter frånvaro av lagens förlängda arm. Och om vi vänder oss till polisen så utsätter vi också oss själva för risken att myndigheter ska förtrycka och börja förfölja oss.

I alla möten med myndigheter, media, politiker eller andra där vi avslöjar vår riktiga identitet, riskerar vi som säljer sex väldigt mycket, vi riskerar att förlora andra arbeten, våra barn och vår bostad samt våra vänner. Horstigmat har medfört ett tillstånd av rätts- och värnlöshet för oss som arbetar med sex och erotik i Sverige.

Ibland känner jag mig som en frihetskämpe för mänskliga rättigheter i en diktaturstat. I smyg kan jag via Internet få ut sanningen till människorna och ibland om jag har tur så kan jag få en debattartikel publicerad. Jag får ständigt se upp så att jag inte blir fängslad av staten eller lurad av mina fiender. Mina fiender gör allt vad de kan för att tysta ner min röst.

horstig17.jpgDet är svårt att veta vem jag kan lita på och jag måste alltid fråga mig vilken agenda olika personer har. Ibland funderar jag på att fly ut ur landet och istället försöka motarbeta fördomar och horstigmat i exil i ett vänligare sinnat land. Det är på detta sätt, symboliskt och inte bokstavligt talat, som jag upplever horstigmat som sexarbetare och debattör i Sverige. Och ibland längtar jag tillbaks till oskuldens tid, den tid då jag inte var fullt medveten om detta förtryck, då när jag skrattandes gick arm i arm med mina kollegor i Göteborg.

Isabella Lund

Referenser

Centerkvinnorna (2007). Mänskliga behov är inte detsamma som rättigheter! 20 februari

Fick, Nicolé (2005). Coping with stigma, discrimination and violence: Sexworkers talk about their experiences
Cape Town: Sex Worker Education & Advocacy Taskforce – SWEAT

Goffman, Erving, översättning av Richard Matz (2001). Stigma : den avvikandes roll och identitet
Stockholm: Rabén & Sjögren

Gunnarsson, Helena (2007). Krav på hårdare straff för sexköp. Dagens Nyheter, 26 augusti

horstig8.jpgLund, Isabella (2007). DNs censur tas upp i Rond P3. Att arbeta som eskort, 6 augusti

Lund, Isabella (2007). Behöver DN verkligen läxas upp igen. Att arbeta som eskort, 27 augusti

O’Doherty, Tamara (2007). Off-Street Commercial Sex: An exploratory study
Vancouver, Kanada: Simon Fraser University, School of Criminology

Olsson, Niclas (2007). När prostitutionen flyttade in i vardagsrummet
Malmö: Stadsdelsförvaltningen Centrum Prostitutionsenheten

Persson, Louise (2006). Sexköpslagen och media
Del 1. En analys av mediernas roll i befästandet av könsmaktsperspektivet
Del 2. En analys och sammanfattning av den mediala debatten kring prostitution under våren 2006

Queensland’s Female Sex Workers Generally Happy In Their Work (2007). Medical News Today, 1 mars

SANS – sexsäljares och allierades nätverk i Sverige (2007).

Wange, Emma (2007). Inte ett yrke som andra. Göteborgs-Posten, 19 februari

Östergren, Petra (2006). Porr, horor och feminister
Stockholm: Natur och Kultur

.

.
Andra bloggar om: , , ,
, , , ,
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png