osy1.jpgKan man skriva om prostitution i andra ordalag än fördömande?

I Sverige är det tveksamt och det sker mycket sällan, dessutom råder det en hegenomi i debatten.

Här blir politiker t.ex. attackerade om de anser att vi som säljer sex är människor och ska ha samma mänskliga rättigheter som alla andra.

Men i Norge går det fortfarande att skriva om prostitution i andra ord och framförallt vågar man ha en öppen och demokratisk debatt om frågan till skillnad mot Sverige.

Aftenposten är Norges ledande dagstidning och har därför ett stort politiskt inflytande, precis som DN har här i Sverige. Igår skrev deras debatt- och krönikor redaktör Knut Olav Åmås en debattartikel om prostitution som gjorde mig mycket glad – Vi usynliggjør det vi ikke liker. Han utgår från Liv Jessens nya bok Det ideelle offer och det märks i texten att han faktiskt har läst boken och tagit intryck av den.

I inledningen av artikeln skriver han: ”For noen dager siden ble det utgitt en sakprosabok der prostituerte selv for en gangs skyld får en stemme….” Tänk om man kunde ha fått läsa sådan mening i vår största dagstidning istället för att öppet motarbetas från att höras!

osy2.jpgDet går en våg av nymoralism genom Norge där det finns en tendens att förbjuda allt man inte tycker om och det är detta som ligger bakom lagförslaget om att kriminalisera sexköpare i Norge. Åmås påpekar att om man tar del av de remissvar justitiedepartementet har fått in på lagförslaget så kan man se att alla som arbetar nära sexsäljare argumenterar starkt emot att en sexköpslag införs i Norge och hanskriver att detta borde få alla varningslampor att blinka rött. Jag hoppas att många tar till sig det budskapet. Läs gärna Åmås hela artikeln den är mycket bra!

Historien om X som hota att outa mig tycks aldrig ta slut. Mediavärlden skrev en ny artikel om det hela där man intervjuade depp|ed. Det resultera i att hans fru får ett telefonsamtal av X! Deep|ed skriver idag – Ge fan i att ringa min fru.. Josh utser X till veckans plattnacke v.42 och 43 och från Blogge Bloggelito hörs ett långt Arrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrgh!

osy5.jpgSjälv försöker jag lägga hela den här tråkiga historien bakom mig och lite grann osynliggöra alla de risker jag löper istället för att själv bli osynliggjord eller skrämd till tystnad.

Och nu har den värsta rädslan släppt och jag har bestämt mig för att fortsätta blogga, skriva och ställa upp för intervjuer om media frågar. Jag har rätt att använda ett pseudonymnamn, sen kan man tycka vad man vill om det. Och om en outning kommer så vet jag idag vad jag skulle göra -> polisanmäla och släppa lös alla journalister i gammelmedia som vill skriva om det i Sverige, Danmark och Norge -> det skulle drabba den som outar mig enormt hårt.

Idag var jag inne på SR i Malmö för en intervju för programmet Kaliber i P1. De ska sända ett reportage om prostitution på söndag. På onsdag ska jag på kvällen debattera sexköpslagen i en paneldebatt där både Petra Östergren och Gudrun Schyman kommer att medverka. Det ser jag fram emot.

osy4.jpgDet kommer att bli en jobbig dag. På fm har jag lovat att ställa upp och snacka i radion igen i en direktsändning i Radio Värmland.

De ville ta upp Liv Jessens nya bok och intervjua mig eftersom jag är en av alla författarna i antologin. Även om dagen egentligen inte passar, så vill jag ställa upp. För den här boken är viktig, det finns mycket kunskap att hämta i den och det är synd att inte en liknande har getts ut här i Sverige.

Här kan ni läsa ett kapitel från boken – Jakten på en dröm och i mitt inlägg om lanseringen av boken i Oslo i förra veckan finns innehållsförteckning samt en kort presentation av alla författarna i boken.

Apropå böcker Louise P håller på att skriva för fullt på sin bok om feminism. Jag ser verkligen fram emot boken som planeras att vara klar till den internationella kvinnodagen den 8 mars. Kanske den kan bli startskottet för en ny feministisk våg genom Sverige som kan skölja bort den typen av feminism jag så starkt ogillar… den där radikalfeministiska.

.

.
Andra bloggar om: , , ,
, , , .
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png